ה-OECD: פריצת דרך משמעותית בהסכמות לגבי שיעור מס החברות הבינלאומי

ה-OECD הכריז כי 136 המדינות החברות בו הסכימו להטיל מס חברות גלובלי מינימלי של 15%, וכן למסות באופן חדש את פעילות התאגידים הרב-לאומיים הגדולים ביותר הפועלים ברחבי העולם • ילן: "ההסכם הוא הישג של פעם בדור"

מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן ויו''ר ה-OECD מתיאס קורמן / צילום: Reuters
מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן ויו''ר ה-OECD מתיאס קורמן / צילום: Reuters

ה-OECD הכריז היום על פריצת דרך משמעותית בשיעורי מס החברות, לאחר שנים של חילוקי דעות.

הארגון הסכים לשיעור מס חברות מינימלי בינלאומי של 15%. ההסכמה הזו מהווה שינוי עצום עבור כלכלות קטנות יותר, כמו הרפובליקה של אירלנד, אשר משכו אל שטחן חברות בינלאומיות באמצעות שיעור מס נמוך יותר.

"ההסכם המהווה פריצת דרך, ש-136 מדינות ותחומי שיפוט המייצגים יותר מ-90% מהתמ"ג העולמי הסכימו לו, יקצה מחדש רווחים מכ-100 המניות הגדולות והרווחיות ביותר ברחבי העולם, מה שיבטיח כי גם החברות הגדולות ישלמו את חלקן ההוגן במסים בכל מקום בו הן פועלות ומייצרות רווחים", נכתב בהודעת ה-OECD.

פריצת הדרך הגיעה לאחר שבוצעו כמה שינויים בטקסט המקורי, ביניהן התחייבות ששיעור עליו הוסכם של 15% לא יעלה במועד מאוחר יותר, וכי עסקים קטנים לא ייפגעו מהתעריפים החדשים.

ההתחייבות הזו גרמה לאירלנד - מתנגדת ותיקה להעלאת שיעורי מס חברות - להביע הסכמה. הונגריה שגם היא התנגדה לתוכנית שינתה את דעתה גם היא לאחר שהובטח לה כי תקופת יישום המס החדש לא תהיה מיידית אלא ממושכת.

על מנת שההסכם ייצא לדרך במהלך 2023, יצטרכו כעת להסכים על פרטים נוספים שנויים במחלוקת. לדברי ג'נט ילן, מזכירת האוצר של ארה"ב, "ההסכם הוא הישג של פעם בדור".

בחודש יולי האחרון פורסם כי 130 מדינות תומכות ביוזמה האמריקאית שאומצה על ידי ה-G7 - להטיל מס חברות גלובלי מינימלי של 15%, וכן למסות באופן חדש את פעילות התאגידים הרב-לאומיים הגדולים ביותר הפועלים ברחבי העולם. לפי הדיווחים, כל מדינות ה-G20, כולל הודו וסין, יתמכו ביוזמה החדשה. קומץ מדינות שבהן שיעור מס החברות נמוך יותר - כמו אירלנד, הונגריה וברבאדוס - עדיין מתנגדות לרפורמה. היום כאמור נראה כי אירלנד והונגריה שינו את דעתן.

לרפורמה בה תומכות המדינות שני חלקים - האחד, הטלת מס חברות גלובלי של 15% שימנע מחברות לברוח למקלטי מס ויפסיק את "המרוץ לתחתית" שהתנהל בעשורים האחרונים, כאשר מדינות הנמיכו עוד ועוד את שיעור המס כדי לנסות ולפתות חברות להעביר את המטות שלהן לתחומם. החלק השני הוא מיסוי של תאגידי ענק בינלאומיים כמו אמזון, גוגל ואפל על פי היקף העסקים שלהם בשווקים בהם הם פועלים, ולא רק במיקום הפיזי שבו הוא רשומים.

לפי הדיווחים, החלק השני של הרפורמה ככל הנראה יחול על רשימה של 100 החברות הרב-לאומיות הגדולות ביותר, כאשר בעקבות הסתייגות בריטניה יוחרגו מהרשימה הזו בנקים ומוסדות פיננסים. על הכוונת בעיקר ניצבות ענקיות כמו אמזון, גוגל, אפל ואחרות, ובעיקר חברות בתחום הדיגיטלי. ה-OECD העריך כי מדינות יוכלו למסות לא פחות מ-100 מיליארד דולר ברווחים שנתיים מחברות אלו, שהם עדיין רק חלק מהרווחים - ולא כולם.