"כמו זום על סטרואידים": העתיד של אולמות הקולנוע אינו רק בסרטים

תחת לחץ מכך שאולפנים הוליוודיים מאמצים את פלטפורמות הסטרימינג, אולמות הקולנוע חוקרים "תוכן אלטרנטיבי" למסכי הענק שלהם • "אולם הקולנוע לא יהיה רק מקום בו אנשים צופים בסרטים, אלא מקום בו אנשים הולכים להתבדר. זו תהיה אווירה של מסיבת צפייה"

אולם קולנוע. העתיד אינו רק בסרטים / צילום: Shutterstock
אולם קולנוע. העתיד אינו רק בסרטים / צילום: Shutterstock

מגפת הקורונה עשתה שמות בתעשיית אולמות ההקרנה של הקולנוע והכריחה את הבעלים שלהם לחשוב על שימושים חדשים בחללים האלה. רבים כעת עושים ניסויים שונים במה שהם מגדירים "תוכן אלטרנטיבי", כלומר אפשרויות בידור והקרנה של חומרים שאינם שוברי קופות הוליוודיים.

הדחיפה מהעת האחרונה של האולפנים לכיוון סטרימינג, וקיצור או חיסול "חלון הזמן" בו סרטים חדשים מוקרנים בבלעדיות באולמות, הגבירו את החשש בקרב מפעילי האולמות שאולי אי-אפשר לסמוך על הוליווד, והם צריכים להתחדש כדי לשרוד.

מתחילת המגפה, אולמות רבים עברו להצעת אירועים פרטיים, במסגרתם קבוצת חברים או משפחה, או צוות של עמיתים לעבודה, יכלו להזמין הקרנה פרטית. לקבוצות כאלה לעתים קרובות היו בקשות מיוחדות, כמו צפייה בסרטים נידחים או ישנים, או בתחרות ספורט, או אפילו לשחק משחקי מחשב על גבי מסך עצום. הצלחת האירועים הפרטיים האלה, שעזרה לבתי קולנוע רבים להחזיק מעמד בזמן המגפה, הובילה את הבעלים לחשוב מחדש על כל המודל העסקי.

תוכן אלטרנטיבי כרגע מהווה אחוזים בודדים ממה שמוקרן באולמות, אבל ההערכה היא שיגדל עד כדי 20% בעתיד, כך אומרים כמה אנשים בתעשייה. 

"אולם הקולנוע יהפוך למקום מפגש"

"הרעיון הוא שאולם הקולנוע יהפוך יותר למקום מפגש", אומר כריס ג'ונסון, מנכ"ל רשת Classic Cinemas, רשת שיש לה 15 אולמות באזור שיקגו רבתי. ג'ונסון אומר כי לאחרונה החל לארח אירועים מיוחדים, כמו סטרימינג של קרבות אגרוף, והוא בודק רעיונות נוספים, כמו השכרת מסך לאנשים הרוצים לשחק פנטזי פוטבול. ברשת AMC, רשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בארה"ב, אמרו לאחרונה כי יתחילו להקרין בשידור חי חלק מהמשחקים של ליגת הפוטבול הלאומית.

אסטרטגיה נוספת לבעלי אולמות הקולנוע היא להגביר את החוויה הקולנועית עם אורחים מיוחדים או הופעות. הקץ אירח השחקן אנתוני מייקל הול הקרנה של "מועדון ארוחת הבוקר" באחד מבתי הקולנוע של ג'ונסון, ומשך קהל של 750 צופים שנכחו בשיחה שנערכה לפני ההקרנה. לגבי חלק מהסרטים, ג'ונסון מחפש דרכים לארח דיונים לאחר ההקרנה בין האנשים בקהל.

פלטפורמות המקלות על אינטראקציה בין אמנים מופיעים והקהל מנסות כעת למלא ביקוש גובר לתוכן אלטרנטיבי. 

"כמו זום על סטרואידים"

הקומיקאי יואי מנדל הצטרף ל-MetaMedia, חברת בידור המתמחה בסטרימינג בבתי הקולנוע, ול־Super 78 Studios, אולפן לעיצוב אנימציה, ליצירת דבר המכונה "מסך הקסם".

המערכת מאפשרת לאמנים כמו מנדל לראות ולשוחח עם מעריצים בבתי קולנוע שונים ברחבי המדינה במקביל. ההופעות החיות שלו מוקרנות בסטרימינג על מסכי קסם במקומות רבים, ומעמדתו באולפן ההופעה, יכול מנדל לראות ולדבר עם הקהל במקומות השונים - ולהפך.

למסך הקסם יש גם מנוע אנימציה שמאפשר לדמויות מונפשות כמו בוב ספוג להופיע בהופעה חיה ולדבר עם הקהל. "זה כמו זום על סטרואידים", אמר ג'ייסון ברנק, מנכ"ל MetaMedia. המוצר עדיין נמצא בשלבי הרצה, ורק כמה מסכי קסם הותקנו בינתיים, חלקם בבתי קולנוע המנוהלים על־ידי החברה Cinemark Holdings.

רוב התוכן האלטרנטיבי, כולל תוכניות טלוויזיה וספורט, יכול להיות משודר לבתי הקולנוע דרך חיבור אינטרנט בפס רחב. אבל רק בחצי מאולמות הקולנוע של ארה"ב יש מסכים בעלי יכולת לסטרימינג באינטרנט. למעשה, רוב האולמות עדיין מסתמכים על הורדת קבצים מלוויינים, או על משלוחים של כוננים קשיחים פיזיים המכילים את הסרטים, שהם מעלים אל המחשבים שלהם. אנשים בתעשייה צופים שאולמות יאמצו יותר ויותר את האפשרות לעשות סטרימינג ישירות מהאינטרנט.

חברת Joe Hand Promotions מפיצה אירועי בידור וספורט בתשלום לפי צפייה כמו אליפות האגרוף או הגולף שבעבר התמקדו בסטרימינג במקומות מסחריים כמו בתי הימורים, מסעדות וברים. החברה מקבלת הרבה הזמנות מאולמות קולנוע המחפשים תוכן שאינו סרטים, כך אמר הנשיא ג'ו הנד ג'וניור.

לאחרונה חתמה החברה על הסכם לשדר בסטרימינג פסטיבל שנתי של הראפר פוסט מאלון, "פוסטי פסט", במאות אולמות קולנוע ברחבי המדינה, כך אמר.

"עבור הצרכן, אולם הקולנוע לא יהיה רק מקום בו אנשים צופים בסרטים, אלא מקום בו אנשים הולכים להתבדר. זו תהיה אווירה של מסיבת צפייה", אמר הנד. "אני מאמין שאולמות הקולנוע הולכים להפוך למרכזי כינוס קהילתיים לאירועים מיוחדים". 

"אולם שתלוי באולפנים לא יהיה מוכן לעתיד"

שלי טיילור, מנכ"לית רשת אולמות הקולנוע Alamo Drafthouse, אומרת שהיא מנסה ליצור "רגעים אצורים" על־ידי הקרנת סרטי אינדי או סרטים ארט־האוס, ויש לה מארחים שמדברים עם הקהל לפני הצפייה. היא הקרינה גם קרבות אגרוף וגם מתכננת לארח הקרנה של התוכנית הפופולרית "טד לאסו" באחד האולמות של הרשת.

כמובן, אולמות צריכים לקבל זכויות לכל דבר שהם מקרינים, והתוכן שאינו סרטים שהכי מושך צופים עשוי להיות נעול בחוזי בלעדיות במקומות אחרים. "היה תוכן שאולמות סרטים לא יכלו להשיג, כמו הסופרבול", אמרה טיילור.

בעוד שהמגפה הייתה קשה לבעלי אולמות כי אולפני הוליווד רבים עיכבו בכורות של סרטים או בחרו להעבירם היישר לפלטפורמות הסטרימינג הביתיות, ההצלחה בקופות של "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" של אולפני מארוול בבעלות חברת וולט דיסני מראה שהאולמות הם עדיין ערוץ חשוב לאולפנים הוליוודיים לעשיית כסף, אמרה טיילור.

"אבל אני חושבת שכל אולם שתלוי באולפנים ולא מנסה למצוא מקורות אחרים או ליצור מוצרים אחרים, לא יהיה מוכן לעתיד", אמרה. "זו אחריות שלנו להתגונן בפני אפשרות כזו".

ג'ורג' רומאן, שבבעלותו קולנוע בריינלאנדר, וויסקונסין, אומר: "סרטים תמיד יהיו מרכז העניינים כאן, אבל אלה דרכים האחרות להשתמש באולמות ולגוון את אפשרויות הבידור. לבעלים ולמפעילים שיוכלו לעשות זאת היטב, יהיה סיכוי טוב יותר להתמודד עם כל סופה שלא תבוא".