אקזיטים | בלעדי

אקזיט ענק לקיבוץ גזית ולבנק לאומי: מוכרים את חברת פלזית-פוליגל תמורת כ-210 מיליון דולר

יצרנית הלוחות הפלסטיים, שמעסיקה מעל לאלף עובדים ברחבי העולם, נמכרת לחברה האמריקאית פלסקולייט • עסקת המכירה, שנמצאת בשלביה הסופיים, מובלת ע"י לאומי פרטנרס • מדובר באקזיט שני לקיבוץ גזית, שמכר לאחרונה את חברת MCP, העוסקת בייצור מגשיות לתעשיית המזון

אבי אורטל, מנכ''ל לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי
אבי אורטל, מנכ''ל לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי

אקזיט גדול נוסף לחברי קיבוץ גזית בתוך מספר שבועות. לגלובס נודע כי הקיבוץ, באמצעות חברת פלזית תעשיות, מוכר את חברת פלזית-פוליגל שבשליטתו (80%) לחברה האמריקאית פלסקולייט (Plaskolite) בתמורה ל-210 מיליון דולר (כ-680 מיליון שקל).

עסקת המכירה נמצאת בשלביה הסופיים ומי שמוביל אותה הוא לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, המחזיק בעצמו ב-20% מפלזית-פוליגל. במסגרת המכירה צפוייה פלסקולייט לרכוש את הבעלות המלאה בפלזית-פוליגל, המגדירה עצמה כחלוצה ומובילה עולמית בתכנון, פיתוח וייצור של לוחות פוליקרבונט, תרמופלסטיים ופרופילים.

פלזית-פוליגל נוסדה ב־1973, מעסיקה יותר מ-1,000 עובדים ברחבי העולם ומחזיקה אתרי ייצור בישראל, רוסיה, ארה"ב, צ'ילה, בולגריה וספרד. בין המוצרים בהם היא מתמחה ויצרה לעצמה שם עולמי נמנים ייצור לוחות שקופים מפוליקרבונט, אקריל, פוליסטירן ועוד, אשר משווקים ביותר מ-60 ארצות.

מוצרי פלזית-פוליגל מיועדים לצרכים שונים כמו שילוט, קירות אקוסטיים, לוחיות רישוי, מקלחונים וחממות. לצד אתרי הייצור החברה מפעילה חברות בנות בינלאומיות ומרכזי שיווק והפצה בכל העולם.

הרוכשת, חברת Plaskolite היא יצרנית מובילה של יריעות אקריליק, יריעות פוליקרבונט ומוצרים נוספים. החברה נוסדה בשנת 1950 על-ידי משפחת Dunn. מטה החברה ממוקם בקולומבוס, אוהיו, ויש לה מספר אתרים נוספים במדינות אחרות בארה"ב (שאל חלקם היא התרחבה באמצעות רכישות שביצעה) וכן במקסיקו. מנכ"ל החברה הוא ריאן שרודר.

לאומי פרטנרס נכנסה להשקעה בפלזית תעשיות בשנת 2017. זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי רכשה 20% ממניות פלזית מידי קרן טנא, שלפני המכירה החזיקה ב-23% מהמניות. את ה-3% הנותרים רכש קיבות גזית, צעד שהעלה אותו להחזקה של 80% בחברה, בתמורה למחיר של כ-17 מיליון שקל.

גזית יקבל מיליונים על מכירת MCP

לפני מספר שבועות נחשף בגלובס כי קיבוץ גזית, שהחזיק באמצעות פלזית תעשיות  מחצית ממניות חברת MCP, העוסקת בייצור מגשיות לתעשיית המזון, מכר את החברה (שבה הוא מחזיק יחד עם קיבוץ המפעיל), ויקבל כ-85 מיליון שקל.

מכירת MCP לידי ענקית אריזות המזון Faerch (פירץ') מדנמרק, העניקה לחברה שווי של 57 מיליון אירו נכון לסוף 2020 (כ-220 מיליון שקל), אך הסכום שיקבלו המוכרים -  פלזית תעשיות (בעלת 50.1% ממניות MCP) וקיבוץ המעפיל (49.9%) - הינו נמוך יותר. זאת מאחר של-MCP חובות פיננסיים בהיקף של 50 מיליון שקל, שיקוזזו מהעסקה. כך שבסופו של דבר יקבלו שני הקיבוצים המוכרים כ-170 מיליון שקל לפני מס, תמורה שתתחלק ביניהם בחלקים שווים (85 מיליון שקל כל אחד).

MCP, שהוקמה לפני למעלה מ-40 שנה, מעסיקה קרוב ל-200 עובדים בשני מפעלים, בישראל ובארה"ב, ולה מכירות של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. החברה עוסקת בפיתוח וייצור אריזות מזון מתקדמות באמצעות טכנולוגיות חדשניות, בהן גם כאלה שניתן להוציא מההקפאה היישר למיקרוגל או לתנור האפייה. לקוחותיה הם יצרני מזון, חברות שיווק מזון וקמעונאיות בארה"ב, במזרח התיכון ובאירופה .