ניסיונות לשחרר את התקציב התקוע של רע"ם שמאיים על הקואליציה

לגלובס נודע כי חלק ממשרדי הממשלה מתקשים או מסרבים לבצע שינויים הנדרשים כדי להעביר לרשויות ערביות חלק מן הכספים שהובטחו במו"מ הקואליציוני ליו"ר רע"ם • מאחורי הקלעים הרשויות לוחצות על עבאס, שמעמיד בספק את הערבות שהוא מעניק לשלמות הקואליציה

יו''ר רע''מ מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר רע''מ מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הכסף של עבאס תקוע? במשרדי הממשלה עובדים על שינוי תבחינים (קריטריונים) כדי להסיט כספים לעיריות ערביות כפי שהובטח ליו"ר רע"ם מנסור עבאס במשא ומתן הקואליציוני טרם הקמת הממשלה. לגלובס נודע, כי מתוך 25 מיליארד השקלים שאמורים לעבור לבקשתו של עבאס לרשויות השונות, המחצית שמגיעה דרך משרד האוצר עוברת בקלות יחסית, אולם כדי להעביר את המחצית השנייה שאמורה להגיע דרך יתר משרדי הממשלה - נדרשים שינויים בתבחינים שחלק מהמשרדים מתקשים או מסרבים לבצע.

מי שמחכות, ולא בסבלנות רבה, הן הרשויות הערביות - שמפעילות לחץ מאחורי הקלעים על עבאס. הוא בתורו לוחץ על הממשלה כולה ועל העומד בראשה, ומעמיד בספק את הערבות שהוא מעניק לשלמות הקואליציה. מזכיר הממשלה שלום שלמה מטפל בנושא בניסיון למצוא נתיב להעברת הכספים כדי למנוע את המשבר הקואליציוני המאיים ברקע. ביום שני אחר הצוהריים הוא צפוי להיפגש עם המשרד לשיוויון חברתי כדי לבחון דרכים נוספות לפיתרון. לדברי גורמים המעורים בנושא, המשרדים שלא מצאו עדיין את הנתיב המבוקש להסטת התקציבים הם החינוך, השיכון והפנים.

לשינוי התבחינים משמעות משפטית. הם נועדו לייצר מבחנים אובייקטיביים להעברת תקציבים, אולם כאן המשרדים מתבקשים להפוך את המבחן לסובייקטיבי כך שהכסף יימצא את דרכו דווקא לרשויות הערביות בהתאם להבטחות. כדי להתגבר על המכשול המשפטי, במשרד הפנים למשל מבקשים לפתוח את הקריטריונים למענקי האיזון לרשויות - כך שדרכם יוכלו להעביר חלק מהתקציבים וכן דרך הקרן לצמצום פערים במשרד, שהשר התורן יכול לפעול דרכה כרצונו.

החסמים המשפטיים להעברת התקציבים לדרישת רע"ם משמשים את חלק מהמשרדים כדי לדרוש מהאוצר תקציב נוסף בתמורה למציאת נתיבים חלופיים. בדרך זו, טוענים גורמים בממשלה, ניתן יהיה גם להעביר מיליארדים לרע"ם וגם להבטיח שלא תיווצר פגיעה במוטבים אחרים. מנגד, עולה החשש כי השינוי בתבחינים שנעשה ברוב משרדי הממשלה יגרום לכך שהמטרות הקואליציוניות של רע"ם יהפכו לקבע על חשבון מטרות אחרות גם אחרי שהממשלה הזו תמלא את ימיה.