משפט נתניהו: הסתיים היום הראשון של עדות אבירם אלעד

אלעד, שמונה לאחרונה למנכ"ל חדשות 13, היה עורך אתר וואלה ועבד מול עד התביעה המרכזי אילן ישועה • לדבריו, "ישועה צייר תמונה שאלוביץ' צריך את עזרת נתניהו בהחלטות רגולטוריות, ולכן עלינו מוטלת המשימה לעשות דברים שיועילו לרה"מ" • היום היה היום ה-33 והאחרון לעדותו של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, עד התביעה המרכזי בתיק 4000

אבירם אלעד מעיד במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר
אבירם אלעד מעיד במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר

אבירם אלעד, העד השני במשפטם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', החל להעיד היום (ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים. בסביבות השעה 15:30 הסתיים הדיון. אלעד, שמונה לאחרונה למנכ"ל חדשות 13, היה עורך אתר וואלה ועבד מול עד התביעה המרכזי אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר. אלעד החליף את ינון מגל באוקטובר 2016, כאשר מגל עבר לפוליטיקה.

ישועה העיד ששאול אלוביץ', בעלי בזק ואתר וואלה דאז, לחץ עליו שיפטר את אלעד בעקבות פניית בני הזוג נתניהו על רקע פרסום באתר מנובמבר 2016. אלעד פרש מוואלה לטובת מינויו למנכ"ל מיזם טלוויזיה בנושא בלוקצ'יין. באוגוסט החליף אלעד את המנכ"ל היוצא של חדשות 13, ישראל טוויטו.

אלעד, בן 42, נשוי עם שלושה ילדים, הוא סגן-אלוף במילואים. בוואלה הוא עבד בשתי תקופות. הוא סיפר כי "בשנת 2016 חזרתי לוואלה כעורך ראשי ועבד שם במשך שנתיים, עד 2018".

על תחילת עבודתו בוואלה סיפר אלעד: "גדי להב היה העורך הראשי בוואלה. הוא הציע לי את התפקיד אחרי שעבדתי איתו בעיתון 'הארץ'. פגשתי את אילן ישועה. וואלה הייתה אז מערכת מאוד מצומצמת. ישועה אמר שבכוונתו לגייס אנשים ולהקים מערכת חדשות עצמאית".

אלעד סיפר כי תפקידו כראש מערכת החדשות היה להקים את המערכת ולגייס כתבים ועורכים. "העורך הראשי מתכלל את כל הכתבות שעולות, סמכותו להחליט על הכותרת הראשית בעמוד הבית. אני ניהלתי את מערכת החדשות", אמר. אלעד היה אחראי על גיוס וניהול הכתבים והעורכים. מיכל קליין הייתה עורכת באותה התקופה.

לשאלת התובעת השיב אלעד: "אני מאמין שעריכה לא צריכה להיעשות משיקולים פוליטיים. ביני לבין העורך הראשי יש שיח מתמשך, ראינו את הדברים אותו הדבר".

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, שאלה: "אנחנו שומעים שכראש מערכת היה לך שיקול-דעת. מתי לא היה לך שיקול-דעת?".

"בפרסומים שקשורים לחברת בזק ולחברות-הבת", השיב אלעד. "הובהר עוד בשלבים ראשונים שצריך לעבור דרך אילן (ישועה). זה נאמר לי בצורה ברורה. בזק היא חברה ציבורית. לנו לא הייתה מערכת כלכלית, ובמקרה שמעלים כתבה, היא דורשת אישור".

 "ההתערבות הייתה ברורה לטובת ראש הממשלה ומשפחתו"

על ההתערבות של ישועה בתכני האתר אמר אלעד: "הדבר הראשון שאני זוכר הוא שהייתי בחו"ל, וכשחזרתי, נודע לי שהייתה כתבה שעסקה בדוח העוני לקראת בחירות 2013, שהייתה שלילית כלפי הממשלה, והתקבלה החלטה להוריד את הכתבה".

"באילו מקרים התערב ישועה בתוכן של האתר עד 2014?", שאלה עו"ד תירוש. "ההתערבות הייתה ברורה לטובת ראש הממשלה ומשפחתו בשנים האלה", השיב אלעד. "היא לא הייתה ההתערבות היחידה. בכמות ובמאסה ובאיכות, עד כמה ירידה לפרטים, ועד כמה אגרסיבי כלפינו - ההתערבות לנתניהו הייתה ברורה. מה שהיה משותף לכל הבקשות היה מי שנתפס יריב פוליטי של נתניהו".

לשאלת השופטים באיזה אופן זה נעשה, השיב אלעד: "בכל דרך אפשרית. בשיחות, בהודעות, פנים אל פנים. ככל שעבר הזמן, הצטיירה לי תמונה שהבעלים אלוביץ' צריך את טובת ראש הממשלה להטבות רגולטוריות לבזק, וזו המשימה כעת. לחלוטין לא היו דברים עם שיקולים עיתונאיים. היה ברור שזו הנחיה ללא שיקולים עיתונאיים.

״ישועה אמר לי בעצמו שההתערבויות האלה לא טובת לאתר, אבל זה טוב לקבוצה עצמה, ולכן אין ברירה אלא לשתף פעולה״.

"מה נאמר לך שיקרה אם לא תבצעו?", שאלה עו"ד תירוש. אלעד השיב: "שאם לא נמלא אחרי ההנחיו, אז העתיד של החברה תלוי בזה, ותהיה בעיה גדולה מאוד אם לא. זה הגיע לזה שההנחיה הייתה כזו שלא הייתה דרך אחרת אלא לבצע. היו פעמים של צעקות. היו פעמים שניסינו לשנות את רוע הגזרה, אבל רק פעמים ספורות לצערי הצלחנו״.

"עשינו הכול כדי לא להיעתר לבקשה"

על ההוראות מישועה להתערבות בתוכן האתר, העיד אלעד: "כל נימוק לא נענה בתשובה עניינית. ביום הבחירות ב-2013 קיבלנו הנחיה להעלות לכותרת הראשית ביקור של ראש הממשלה נתניהו בכותל. לא חשבנו שזה צריך להיות כותרת ראשית. צריך לסקר, אבל לא ראשית. שזו השפעה ישירה על האנשים. קיבלנו הנחיה ברורה מאילן".

התובעת תירוש שאלה: "עד כמה הוא היה מרוצה מהבקשות שלו עצמו?"

"אילן הביע אי-שביעות-רצון מזה שצריך לעשות את זה", ענה אלעד. "אבל חשוב לקבוצה ולוואלה ולהתקדמות של וואלה, ולכן צריך לשתף פעולה עם זה. אילן אמר שאי-ביצוע של ההנחיות יוביל לסגירת החברה, שלא תהיה חברה. שהתקיימות החברה תלויה בביצוע ההנחיות.

"כל בקשה נתקלה בחומה של התנגדות מצידנו. עשינו הכול כדי לא להיעתר לבקשה. ההנחיה הייתה פקודה. לא הייתה דרך לא לבצע. היו דברים שניסינו למסמס, לא לעשות, לשנות את רוע הגזירה, אבל הם היו מעטים. ככל שהתקרבנו לבחירות 2013, זה הלך וגבר. עד יום הבחירות עצמו. אחרי הבחירות הייתה רגיעה, וזה חזר".

להכפיף את אתר החדשות לרצונות של נתניהו 

מוקדם יותר היום סיים העד אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, את עדותו, לאחר חצי שנה שכללה 33 ימי דיונים. ישועה הוא עד התביעה המרכזי בתיק 4000 - פרשת בזק-yes. היום חקרה התובעת יהודית תירוש את ישועה בחקירה חוזרת, השלב בו התביעה רשאית לשאול שאלות להבהרת נקודות שעלו בחקירה הנגדית.

ישועה היה מנכ"ל וואלה במשך 13 שנים, והוא עד מפתח שמסר למשטרה הקלטות ומסרונים המתארים בפירוט ובזמן אמת את מערכת הלחצים שהופעלה עליו ועל עיתונאי וואלה לאורך שנים מצד הזוג שאול ואיריס אלוביץ', הבעלים לשעבר של אתר וואלה ושל קבוצת בזק.

לטענת התביעה, הלחצים נועדו להכפיף את אתר החדשות לרצונות של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, רעייתו ובנו. לפי כתב האישום, בתמורה לסיקור המוטה, דאג נתניהו כשר תקשורת לקדם את האינטרסים של בזק וקידם החלטות רגולטוריות שהיו שוות לבזק ולאלוביץ' מאות מיליוני שקלים.

בחקירתו הנגדית של ישועה הציגה ההגנה תכתובות שלו עם פוליטיקאים ואנשי עסקים שביקשו להשפיע על הפרסומים באתר וואלה ועל מעורבותו של ישועה והיענותו לבקשותיהם. ההגנה ביקשה להראות שישועה היה מתערב באופן קבוע באתר. הסנגורים ניסו להראות שישועה היטה סיקור משיקולים לא-עיתונאיים באופן רציף.

זמן קצר לאחר תחילת החקירה החוזרת היום החלו התנגדויות רבות מצד ההגנה, כאשר עורכי הדין בעז בן-צור, ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר טענו כי התובעת עורכת מקצה שיפורים. עו"ד חן אף טען כי התביעה לא יכולה לטעון כי ההגנה הציגה לישועה תמונה חלקית, לאחר שחומר חקירה רב לא הועבר.

השופטת רבקה פלדמן-פרידמן השיבה: "המדינה טענה בחקירה הנגדית שיש קטעים שלא מציגים אותם. נאמר למדינה שאם הם ירצו להשלים משהו, שיעשו זאת בחקירה החוזרת. אם המדינה לא תשאל, יגידו לה למה לא שאלת. אין למדינה ברירה לשאול מה שלא נתנו לה לשאול בחקירה הנגדית", והוסיפה: "אני לא מכירה התנגדות באופן כללי".

השופטים יצאו להתייעצות, דחו את התנגדויות ההגנה ואפשרו לתביעה להמשיך בחקירה. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.