העליון: אסיפות נושים משמשות כאמצעי פיקוח על בעל התפקיד בהליך חדלות פירעון

בית המשפט העליון פסק כי נאמן מחויב לכנס אסיפת נושים אם מתקיים הרוב הדרוש לכך לפי החוק, וכי העניין אינו נתון לשיקול-דעת הנאמן או הכנ"ר

השופטת יעל וילנר / צילום: שלומי יוסף
השופטת יעל וילנר / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט העליון פסק אתמול (א') כי נאמן מחויב לכנס אסיפת נושים אם מתקיים הרוב הדרוש לכך לפי החוק. העניין אינו נתון לשיקול-דעת הנאמן או הכנ"ר. לפי פסק הדין, לא רק לכונס הנכסים הרשמי יש סמכות פיקוח על התנהלות נאמן בהליך חדלות פירעון - אלא גם לנושים. נקבע כי אסיפות הנושים משמשות כ"אמצעי פיקוח נחוץ ומשמעותי על התנהלותו של בעל התפקיד בהליך".

בכך הפך בית המשפט העליון ברשות ערעור את החלטת השופט מרדכי כדורי מבית המשפט המחוזי בירושלים שדחה את את בקשתה של הנושה - חברת סיירוקס - מהנאמן ומהכונס לכנס אסיפת נושים בהתקיים הרוב הדרוש לכך בחוק (שישית מערך התביעות - נ.ש.).

בדצמבר 2015 ניתן צו כינוס לנכסים של דוד חי עסור, ובשנת 2018 הוא הוכרז כפושט רגל. עו"ד יוסי ניר מונה לנאמן על נכסיו. באפריל השנה ביקשה סיירוקס כי בית המשפט יורה לכנ"ר לכנס אסיפת נושים. זאת מאחר שפקודת פשיטת הרגל קובעת כי כל נושה רשאי, בהסכמה של נושים של שישית מערך התביעות, לבקש בכל עת מהנאמן או הכונס הרשמי לזמן אסיפה של הנושים.

סיירוקס טענה כי כושר ההשתכרות של עסור גבוה מזה שעל בסיסו אושרה תוכנית הפירעון, ולכן יש להעלות את צו התשלומים שנקבע. עוד טענה סיירוקס כי הנאמן לא פיקח על התנהלותו של עשור באופן מספק.

סיירוקס השיגה את הרוב הדרוש וביקשה לכנס אסיפת נושים שתדון בביטול הליך פשיטת הרגל, שינוי ההסדר שנקבע ובקשה להעברת הנאמן מתפקידו. הנאמן התנגד לבקשה בנימוק כי הנתונים הכלכליים לא מצדיקים לעיין מחדש בתוכנית הפירעון שנקבעה. גם נציג הכנ"ר התנגד לכינוס אסיפת הנושים, בנימוק כי אין הצדקה לבחון מחדש את תוכנית הפירעון.

השופטת יעל וילנר, שכתבה את פסק הדין אליו הצטרפו השופטים דוד מינץ ויצחק עמית, קבעה כי הנאמן או הכנ"ר מחויבים לכנס אסיפת נושים אם התנאים הקבועים בחוק מתקיימים, ואין להם כל שיקול-דעת בעניין. השופטת קבעה כי פרשנות זו מתיישבת עם לשון החוק גם בהיבט הלשוני וגם בהיבט התכלית.

עוד נקבע כי פיקוח הנושים על התנהלות הנאמן "נדרש לאור הסמכויות הרבות הנתונות בידיהם של בעלי תפקיד בהליכי פשיטת רגל - סמכויות המחייבות אחריות וזהירות יתרה" .

סיירוקס יוצג על-ידי עו"ד אופק עיני, החייב עסור יוצג על-ידי עו"ד קרן צחי, והכונס הרשמי יוצג על-ידי עו"ד שרית ליפשיץ-גריידי.