ראש עיריית כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו הורשע בעבירות שחיתות

בן חמו הורשע בעבירות גניבה בידי עובד ציבור, הפרת אמונים, מרמה בנסיבות מחמירות ועבירת מס - וזוכה מעבירות הטרדת עד והפרת הוראה חוקית

יהודה בן חמו, ראש עיריית כפר סבא לשעבר / צילום: שלומי יוסף
יהודה בן חמו, ראש עיריית כפר סבא לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד הרשיע היום (ג') את  יהודה בן חמו, שכיהן כראש עיריית כפר סבא, בעבירות גניבה בידי עובד ציבור, הפרת אמונים, מרמה בנסיבות מחמירות ועבירת מס. מנגד, בן חמו זוכה מעבירות הטרדת עד והפרת הוראה חוקית.

השופט ד"ר עמי קובו קבע כי בן חמו פיתח בלשכת ראש העירייה מנגנון של איסוף תרומות בתווי קנייה מאנשי עסקים שפועלים בכפר סבא. בין התורמים נמנו רשת יינות ביתן, חברת ינוב, חברת נווה מרום, רשת ויקטורי ואחרים.

בית המשפט קבע כי בן חמו עשה שימוש בתפקידו הבכיר כראש עירייה כדי להפיק רווח כלכלי לעצמו ולמקורביו, ובכך פגע באמון הציבור. מתוך סכום תרומות של 600 אלף שקל, נקבע כי בן חמו גנב 190 אלף שקל לשימושו האישי.

בן חמו הנחה את עוזריו למי לפנות לקבלת תרומות. התורמים הסכימו לתרום ביד נדיבה עבור נזקקי העיר כפר סבא, והתקבלו מהתורמים תווי קנייה לנזקקים לקראת חגי ראש השנה ופסח. 

מצג שווא של סיוע לנזקקים

בפני התורמים הוצג מצג שווא של סיוע לנזקקים, ללא הבהרה כי מדובר במנגנון המבוסס על חלוקה למקורבים ומכרים. כך גם לא הוצג לתורמים כי בן חמו ייהנה מהתרומות באופן אישי, וכן עובדי לשכתו.

בהמשך לכך קבע בן חמו לאילו גורמים יועברו תווי הקנייה. חלק הגיעו למשפחות נזקקות, חלק לאנשי לשכתו של בן חמו אשר סייעו לו בתפעול המנגנון וזכו ליהנות מפירותיו, וחלק נטל בן חמו לעצמו. בנוגע לתווים שהגיעו בפועל לנזקקים, נקבע כי לא מדובר בעבירה פלילית, וזאת על אף שאופן ניהול הפרויקט כולו היה שלא בהתאם לכללי המנהל התקין.

תווי קנייה בהיקף של 250 אלף שקל לא הועברו לחלוקה לנזקקים. סכום זה נותר לשימושו של בן חמו עבור עצמו ועבור מקורביו, וחולק על-ידו כראות עיניו.

בית המשפט קבע כי העברת התווים למי שאינם נזקקים מהווה מרמה כלפי התורמים, אשר סברו כי התרומות מועברות לנזקקים בלבד. כמו כן, מעשים אלה עולים כדי מרמה והפרת אמונים.

חלק מהתווים בסך של 10,300 שקל אשר נתרמו בשנת 2016, נתפסו בחיפוש בארון הבגדים בביתו של בן חמו, בכיס מכנסיו ובתיק הספורט שלו שנמצא ברכבו, ובחלקם הוא עשה שימוש ברכישות שביצע. כמו כן, בן חמו החזיק חלק מהתווים שהתקבלו מתרומות במגירות השולחן בלשכתו לצרכיו האישיים. בן חמו אף ביקש ממנהלת לשכתו לבצע עבורו רכישות פרטיות בהיקף של אלפי שקלים, לכל הפחות, ומנהלת הלשכה עשתה זאת לבקשתו. בן חמו אף החזיק עד לחודש פברואר 2014 בביתו תווים, אשר אשתו דאז עשתה בהם שימוש בעיקר לקניית מתנות, לרוב לפי בקשתו של בן חמו, בהיקף של אלפי שקל לכל הפחות.

כמו כן, בן חמו מסר לעובדת העירייה תווי קנייה בסך 500 שקל, כדי שהיא תקנה באמצעותם מתנות לבני משפחתו, והיא עשתה כן. בן חמו אף שילם חלק משכרה של עובדת משק בית שעבדה בביתו במשך כשלוש שנים באמצעות תווים שהתקבלו כתרומה לנזקקים, והיא אף ערכה עבורו קניות של מוצרי מזון לביתו, באמצעות תווים שמסר לה, כל זאת בסכום מצטבר של אלפי שקלים. גרסתו של בן חמו בנוגע לתווי הקנייה נדחתה. 

ניגוד עניינים

באישום נוסף הוכח כי בן חמו עסק באופן פעיל בענייניו של חברו הטוב, רפי כחלון, וקידם אותם תוך ניגוד עניינים. כחלון היה הבעלים של מגרשים בכפר סבא באמצעות חברה שבבעלותו, ובשל כך נזקק לשירותי העירייה בנושא תכנון ובנייה. בן חמו ביצע פעולות רבות למען כחלון, בתיאום עמו. בן חמו פעל באופן משמעותי כדי לזרז ולקדם את ענייניו של חברו כחלון בעירייה ובמדור כיבוי אש. בן חמו אף חתם על היתרים בנוגע לחברות שבבעלותו של כחלון, כאשר הוא מודע לכך שהוא חותם על בקשות הנוגעות לכחלון. השפעתו של בן חמו הייתה בזירוז הטיפול בענייניו של כחלון, מעשים המהווים עבירות של הפרת אמונים. 

"פגם ערכי" 

עו"ד אורי רינצקי מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) מסר לאחר הכרעת הדין כי "בית המשפט קיבע היום את חשיבות המאבק בשחיתות השלטונית, כאשר הרשיע את יהודה בן חמו בעבירות שביצע תוך כדי שליחותו הציבורית כראש עיר. העבירות בהן הורשע הן עבירות המצויות בליבת השחיתות השלטונית. יש בקביעה של בית המשפט כדי להצביע על פגם ערכי בהתנהלותו של בן חמו, שניצל את תפקידו הרם כראש עיר כדי להפר את האמון הבסיסי שבין שליח ציבור לבין הציבור אותו עליו לשרת. אנחנו בפרקליטות נמשיך להיאבק בנגע השחיתות הציבורית, כפי שנעשה גם במקרה זה".