ביטקוין במקום שקל: מה צריך לדעת על משכורת בקריפטו?

במקומות שבהם יש ביקוש לתשלומי משכורת בקריפטו, קיימות פלטפורמות טכנולוגיות שמבצעות המרה כך שהמעסיק משלם את השכר בשקל, והעובד מקבל כסף במטבע דיגיטלי • כדאי במקרה כזה לשים לב לשתי נקודות: המיסוי והיכולת להעביר את הכספים למערכת הפיננסית

הפקדת משכורת בקריפטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
הפקדת משכורת בקריפטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בורסת הקריפטו קוינבייס הודיעה בספטמבר כי תאפשר פתיחת חשבון שבו ניתן יהיה להפקיד את המשכורת. כלומר, עובדים יכולים לפנות למחלקה הרלוונטית בחברה שבה הם עובדים ולתת את מספר החשבון בקוינבייס כחשבון להעברת משכורת. את הכסף שנכנס לחשבון ניתן, לפי ההודעה של קוינבייס, לקבל בדולרים או במטבעות קריפטו שונים לפי בחירת הלקוח.

בישראל, רוב השכר של העובד צריך להיות משולם על ידי המעסיק בשקלים, כך שתשלום מהמעסיק ישירות בקריפטו יכול להיות רק כחלק נלווה. בפועל, במקומות שבהם יש ביקוש לתשלומי עובדים בקריפטו, קיימות פלטפורמות טכנולוגיות אשר מבצעות למעשה המרה כך שהמעסיק משלם את השכר בשקל, והעובד מקבל כסף בקריפטו. כדאי במקרה כזה לשים לב לשתי נקודות. הנקודה הראשונה היא המיסוי. במקרה של שכר עבודה שוטף (לאסימונים כהטבות הון בסטארט-אפים נתייחס בכתבה נפרדת), ינוכה על ידי המעסיק מס הכנסה במקור, ולאחר מכן תתבצע ההמרה לקריפטו. מאותו רגע מדובר למעשה בנכס הוני.

כאשר יתבצע שימוש בקריפטו - מכירה שלו, תשלום באמצעותו, או המרה נוספת בין המטבעות - נוצר פה למעשה אירוע מס שמחוייב בתשלום מס רווח הון על הפער בין השער של המטבע בעת ההפקדה המקורית לשער שלו בעת השימוש. נקודה נוספת שיש לשים אליה לב היא היכולת להעביר את הכספים למערכת הפיננסית. כיום ישנם עדיין חסמים רבים בהעברת כספי קריפטו למערכת הפיננסית, ויש צורך בתיעוד של כלל הפעילות ובהפקדה בגופים מפוקחים רגולטורית, על מנת שיהיה נתיב חוקי לכסף הקריפטו, שיאפשר את הכנסתו למערכת הפיננסית.