נתניהו ובנט התווכחו בכנסת על החיסון השלישי. מי צדק?

בנט ונתניהו התעמתו בכנסת סביב נושא החיסון השלישי. מי מהם צדק? • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו התנצחו השבוע במשך דקות ארוכות מעל בימת הכנסת בשאלת אספקת חיסוני הקורונה לישראל, ותאריך תחילת מתן החיסון השלישי. "במשך שבועות ארוכים ישבתם בחיבוק ידיים", האשים נתניהו. "אני הפצרתי בכם… תביאו את החיסונים שכבר רכשנו... הפצרתי ולא עשיתם כלום… העיכוב בהבאת החיסונים הביא לשיאי תחלואה, ל-1,500 מתים מיותרים…". 

אלא שלבנט הייתה תשובה מוכנה לכך. אתה, הוא אמר לנתניהו, קראת לנו להתחיל במתן החיסון השלישי כבר באוגוסט. בפועל, מבצע הבוסטר התחיל אפילו קודם, בסוף יולי. נתניהו לא ויתר, ועלה להגיב לתגובה של בנט. הפעם הוא הזכיר נאום אחר שלו, מה-12 ביולי. "אמרתי (אז)... 'החיסון השלישי נגד הקורונה חייב להיות בידינו מיד, כבר עכשיו'. אז חיכיתם עוד שלושה שבועות?!... אתם יודעים מה זה שלושה שבועות בטור גיאומטרי? זה המתים האלה, זה הנדבקים האלה… לפחות אם אתה מרמה, תיזהר מדברים שאפשר לבדוק אותם". 

נעשה סדר. ההחלטה על מתן החיסון השלישי התקבלה בשעות הערב של ה-29 ביולי, וכבר למחרת החלו החיסונים הללו לבני 60 ומעלה. כידוע, בסופו של דבר לא הייתה בעיה באספקה או בזמינות החיסונים הללו, למרות שהיה שלב שבו בנט אכן התריע מכך. במאמר מוסגר נציין בהקשר זה כי כמות החיסונים המדויקת הנמצאת בידי ישראל בכל שלב, ופרטים ספציפיים על עסקאותיה של הממשלה עם פייזר וחברות אחרות, נמצאים תחת חיסיון ואינם גלוים. 

כך או כך, המועד שבו החל מתן החיסון השלישי אכן מתאים להתראה ששיגר נתניהו ב-1 ביולי. במכתב פומבי ששלח אז לשר הבריאות הוא קרא "להקדים את מתן החיסון השלישי... כבר לחודש אוגוסט". זו לא הייתה הפעם היחידה שנתניהו נקב בתאריך הזה או בתאריך קרוב לו. כך, לדוגמה, ב-21 ביולי הוא פרסם סרטון וידיאו בו קרא להתחיל במתן החיסון השלישי "מייד... בימים הקרובים". בסרטון אחר, מה-16 ביולי, הוא קרא להיערך לתת את החיסון "תוך 8-10 ימים" מתוך הערכה ש"הרשויות האמריקאיות" יאשרו אותו תוך זמן קצר. בפועל, החיסון יצא לדרך בסמוך למועד שציין נתניהו, ועוד לפני אישור ה-FDA.

אז אולי הנאום מה-12 ביולי, אותו הזכיר אמש נתניהו, הוא זה שמצביע על הפערים בין גישתו לבין גישת הממשלה, שהיו יכולים למנוע "1,500 מתים מיותרים" כלשונו? נתניהו טען אתמול כי ב-12 ביולי, הוא כבר הבין את חומרת הבעיה. אך כפי שהוא בעצמו הזכיר הנאום שלו אז התמקד בעניין אספקת החיסונים - בה לא התגלתה בעיה לבסוף - ולא במועד מתן תחילת החיסון. למעשה, מתמליל הנאום המלא עולה כי באותם ימים, פחות משלושה שבועות לפני תחילת מתן החיסון, נתניהו עדיין היה מסויג יחסית כלפי השימוש בו בפועל. "החיסון השלישי חייב להיות בידינו כבר עכשיו", הוא אמר אז. "יכול להיות שנרצה להשתמש בו, יכול להיות שלא…".

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו מטעים. לא קיים פער משמעותי בין המועד שבו הוא קרא  להתחיל במתן החיסון השלישי, לבין המועד שזה ניתן בפועל. בנאומו בכנסת אתמול הזכיר נתניהו כי הוא התריע מפני מצב שבו לא יהיה לישראל מלאי מספיק של חיסונים, אך בסופו של דבר לא התעוררה בעיה כזאת, ולכן אין קשר בין דבריו אז לבין מספר המתים או הנדבקים שנרשמו בפועל בגל הרביעי.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
תאריך: 11.9
ציטוט: "אני הפצרתי בכם… תביאו את החיסונים שכבר רכשנו לטובת אזרחי ישראל. הפצרתי ולא עשיתם כלום… העיכוב בהבאת החיסונים הביא לשיאי תחלואה, ל-1,500 מתים"
ציון: מטעה

ב-11.9, ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו התנצחו במשך דקות ארוכות מעל בימת הכנסת בשאלת אספקת חיסוני הקורונה לישראל. במסגרת דיון 40 החתימות שכותרתו הייתה בכלל "התקציב האנטי-חברתי שמעלה מסים ופוגע בחלשים", האשים נתניהו את בנט כי התעכב במשך שבועות ארוכים בהבאת חיסונים נוספים לישראל, מה שהביא לדחייה קריטית וקטלנית במתן החיסון השלישי לאזרחי המדינה. "במשך שבועות ארוכים ישבתם בחיבוק ידיים… אני הפצרתי בכם… תביאו את החיסונים שכבר רכשנו לטובת אזרחי ישראל. הפצרתי ולא עשיתם כלום… העיכוב בהבאת החיסונים הביא לשיאי תחלואה, ל-1,500 מתים מיותרים מהקורונה ועשרות אלפים שישאו את צלקות הקורונה לשנים ארוכות ואולי לכל חייהם".

בדקנו האם אכן הממשלה נמנעה מלהביא חיסונים נוספים לישראל, מה שעיכב את מתן החיסון השלישי, וכן האם נתניהו באמת קרא לממשלה להתחיל לחסן מוקדם יותר משהחלה בפועל.

ראשית לכל יש לציין כי כמות החיסונים המדויקת הנמצאת בידי ישראל, וכן פרטים ספציפיים על עסקאותיה של הממשלה עם חברות התרופות בהווה ובעבר, נמצאים תחת חיסיון ואינם חשופים. על כן, כל המידע שניתן למצוא בנושא מסתמך על הצהרותיהם של אישי ציבור ואנשי מקצוע, דיווחים בעיתונות והדלפות אנונימיות לתקשורת.

ב-22.6 בנט אכן הכריז כי תוקף מלאי החיסונים תוצרת פייזר הנמצאים בישראל צפוי לפוג בסוף חודש יולי. דבריו של בנט נועדו לעודד את אלו שטרם קיבלו את המנה הראשונה והשנייה של החיסון לעשות זאת בהקדם. "תוקף החיסונים שבידינו יפוג בסוף יולי. כדי להספיק להתחסן בשתי מנות, על בני הנוער לקבל את המנה הראשונה עד ה-9 ביולי. למי שלא יתחסן עד אז, לא יישארו מנות חיסון", הזהיר בנט. אלא ששלושה שבועות לאחר מכן, ב-11.7, כבר השמיע ראש הממשלה צפירת ארגעה והודיע כי סיכם עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא על הקדמת משלוח החיסונים הבא לתחילת חודש אוגוסט. מיליוני החיסונים אכן נחתו בישראל בשבוע הראשון של אוגוסט.

ההחלטה על מתן החיסון השלישי, לעומת זאת, התקבלה בשעות הערב של ה-29.7. מבצע החיסונים, תחילה לבני 60 ומעלה, יצא לדרך למחרת, עת נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו קיבלו את המנה השלישית. ההכרעה של ראש הממשלה ומשרד הבריאות על חלוקת חיסון הבוסטר התקבלה פחות מיממה לאחר שהצוות לטיפול במגפות (צט"מ) במשרד המליץ על כך בפעם הראשונה. להמלצה זו של מומחי הרפואה, שניתנה לבסוף כמעט פה אחד, קדמו שבועות של חילוקי דעות, בהם חלק מחברי הפורום הסתייגו ממתן החיסון השלישי לאור רמת התחלואה הנמוכה יחסית באותם ימים ולפני קבלת אישור למהלך ממינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

כאמור, שעות לאחר שניתן אישור מגורמי המקצוע המוסמכים בסוף חודש יולי, החלה הממשלה לחסן אזרחים במנה השלישית. בד בבד, האספקה הסדירה של משלוחי חיסונים תוצרת פייזר בתחילת חודש אוגוסט הבטיחה מלאי חיסונים כנדרש. מדיווחי התקשורת באותם ימים אכן עולה כי נרשמו תורים ארוכים עם תחילת מבצע החיסונים, אך לא נמצאה כל הוכחה לכך שהדבר נבע ממחסור בחיסונים.

ומה לגבי הטענה של נתניהו כי הוא קרא לממשלה להתחיל לחסן הרבה לפני ה-29.7?

ראש האופוזיציה אכן הפציר במהלך חודש יולי בממשלת ישראל להקדים את חלוקת המנה השלישית – אך כפי שציין בנט בתשובתו לנתניהו ב-11.9, תאריך היעד בו נקב אז התברר בדיעבד כשאפתני פחות ממה שלבסוף הוחלט על ידי הממשלה. במכתב פומבי ששלח נתניהו לשר הבריאות ניצן הורוביץ ב-1.7, הוא הסביר כי יש "להקדים את מתן החיסון השלישי... כבר בחודש אוגוסט". בסרטון שפרסם בעמוד הטוויטר שלו ב-16.7, אמר נתניהו ש"יש להביא מיד מיליוני חיסונים של פייזר, שיאפשרו לנו לתת את החיסון השלישי. אני מעריך שהרשויות האמריקניות יאשרו את החיסון השלישי תוך זמן קצר. אם זה אכן קורה אנחנו חייבים להיות מוכנים…. להיות ערוכים לתת אותם תוך 8-10 ימים". מדבריו ניתן להבין כי נתניהו קרא לממשלה לחסן את אזרחי ישראל במנה השלישית רק לאחר קבלת אישור ה-FDA, אישור שניתן לבסוף רק ב-22.9. בנט, כאמור, החליט לא לחכות לאישור ה-FDA אלא "רק" להמלצת ועדת המומחים הישראלית.

ב-21.7, פירסם נתניהו סרטון נוסף, בו כבר ויתר על הצורך באישור FDA וסיפר כי לאחר שיחה שניהל עם בורלא הגיע למסקנה כי ישראל חייבת "להתחיל מיד... בימים הקרובים" לחסן את האוכלוסייה הבוגרת במדינה. הדבר אכן קרה, כשבוע לאחר מכן, ב-29.7.

כשבנט הציג בפני המליאה את מכתבו של נתניהו להורוביץ מה-1.7 והדגיש כי תחת הנהגתו ישראל קיבלה את המנה השלישית דווקא מוקדם יותר משדרש נתניהו, עלה ראש האופוזיציה והזכיר בתגובה נאום שנשא בכנסת 11 ימים לאחר מכן. "לפחות אם אתה מרמה", תקף נתניהו, "תיזהר מדברים שאפשר לבדוק אותם. תוך כדי 5,6,7, ימים, כבר היה ברור שהמגפה טסה למעלה בקצב גאומטרי. ובכן... אמרתי ב-12.7... 'החיסון השלישי נגד הקורונה חייב להיות בידינו מיד, כבר עכשיו'. אז חיכיתם עוד שלושה שבועות?!", האשים.

אלא שנתניהו משום מה השמיט את המשך אותו נאום שנשא בכנסת ב-12.7. "החיסון השלישי נגד הקורונה חייב להיות בידינו כבר עכשיו", אמר אז ראש האופוזיציה. "יכול להיות שנרצה להשתמש בו, יכול להיות שלא, אבל אם נרצה להשתמש בו, לא נוכל לעשות זאת אם החיסונים לא יהיו פה".

אם כן ניתן לראות כי גם במחצית חודש יולי, נתניהו, ממש כמו בנט ומשרד הבריאות, לא קבע כי יש להתחיל לחסן אזרחים במנה השלישית. כמו בנט, גם ראש האופוזיציה המתין להמלצת גורמי הבריאות, אך קרא לחדש בינתיים את מלאי החיסונים לקראת תחילת מבצע החיסונים הנוסף, דבר שאכן נעשה בתחילת חודש אוגוסט.

לסיכום, לא נמצאה כל הוכחה שבישראל היה קיים מחסור בחיסונים, או שמבצע החיסונים השלישי עוכב עקב בעיות אספקה. הממשלה החלה להציע לאזרחים מנה שלישית של חיסוני פייזר מיד לאחר שגורמי המקצוע אישרו את המהלך, ב-29.7, סמוך - או אף מוקדם יותר - מהמועד שבו קרא נתניהו להתחיל לחסן את אזרחי ישראל בהודעותיו השונות לתקשורת במהלך חודש יולי. על כן דבריו של נתניהו מטעים.