הודו עומדת בפני משבר אנרגיה בעקבות מחסור חריג בפחם

לא רק סין סובלת ממשבר אנרגיה שמאיים על הסחר העולמי - 80% מתחנות החשמל בהודו הודיעו שיש ברשותן מלאי לשמונה ימי ייצור, ואפילו פחות - ושום פתרון לא מסתמן בינתיים

תחנת כוח בפנג'אב, הודו / צילום: Shutterstock, EMJAY SMITH
תחנת כוח בפנג'אב, הודו / צילום: Shutterstock, EMJAY SMITH

80% מתחנות כוח המבוססות פחם בהודו, הודיעו כבר בשבוע שעבר שנותר אצלן מלאי פחם לפחות משמונה ימים לייצור חשמל. מחציתן אפילו דיווחן על מלאי שיספיק ליומיים של ייצור, או פחות מכך. לשם ההשוואה - בשנים רגילות מספיק מלאי הפחם של תחנות הכוח ל-18 ימי ייצור. כך מצטרפת הודו לסין, שמתמודדת גם היא עם משבר באספקת הפחם.

משבר האנרגיה ההודי ישפיע, כמובן, באופן מיידי על סיכויי ההתאוששות הכלכלית של הודו מימי הקורונה, במיוחד במשק, שמנסה להטות את הפעילות המרכזית שלו משירותים לתעשייה.

המשבר נכפה על הודו בעקבות מספר גורמים, בעיקר הזינוק חד והבלתי צפוי בביקוש לחשמל, שנגרם בזכות ההתאוששות המפתיעה של המשק ההודי אחרי גל הקורונה הקשה שפקד את המדינה. הזינוק בביקוש לחשמל, העלה את עומס הייצור בתחנות הכוח, שכאמור, לא צפו את העלייה בביקוש, ולכן לא צברו את המלאים המתאימים.

גם עליית מחירי הגז הביאו לעלייה בביקוש לפחם, שעכשיו משמש לייצור 70% החשמל במדינה, ומלאים כאלה אי אפשר לאושש ביום, בשבוע או בחודש, כך שהודו תצטרך לעקוב אחר אספקת הפחם שלה לפחות בחצי השנה הקרובה, עד שיהיה סיכוי לחדש את המלאים לרמות השגרתיות. עיקר המאמץ לחידוש האספקה יופנה לחברת הפחם של הודו, Coal India, חברה בבעלות ממשלתית, שמספקת 80% מהתצרוכת שם.

המשבר עלול להשפיע על כל העולם

למרות מאגרי הפחם הגדולים בהודו, היא יבואנית הפחם השלישית בגודלה בעולם. אבל עליית מחירי הפחם בעולם, מול המחירים הקבועים שנקבעים לפחם המקומי על ידי החברה הממשלתית, בלמו את כדאיות היבוא של פחם זר. ועל כך גם צריך לצרף את הקשיים של שרשרת האספקה הבינלאומית, שהביאו איתם ירידה חדה ביבוא של פחם להודו - עד כדי 45% מהיבוא הרגיל.

הקשיים בייבוא הפחם להודו הובילו את תת היבשת להסתמך על ייצור מקומי, אך כאמור - המלאים לא מספיקים לזינוק החד בביקוש, ונוסף לזאת, עונת המונסונים כפתה עיכובים לוגיסטיים של אספקה ממכרות הפחם, ובמקביל שיבשה את ייצור החשמל בתחנות שמופעלות במקורות אנרגיה אלטרנטיביים, כמו סכרים הידרואלקטריים וגז, למשל.

הממשלה ההודית מכחישה את המשבר מכל וכל, בטענה כי להודו יש מספיק פחם כדי לפגוש את דרישת מפעלי החשמל, ושהחששות מפני מחסור באספקת החשמל אינם מבוססים ושגויים. אך נראה כי המשבר עדיין לא הגיע לשיאו - רק בחודש הבא, עם תחילת עונת החגים במדינה, עתידה צריכת החשמל שם להגיע לשיאה, והביקוש לפחם יגדל עוד יותר. וכאשר הדרישה לייצוא סחורות מהודו רק גוברת, אין ספק שמשבר האנרגיה ישפיע גם על זה, ויגלוש גם אל מעבר לגבולות הודו, לעולם כולו.