הפועלים במגעים לרכוש כ-30% ממועדון הנוסע המתמיד של אל על

לפני מגפת הקורונה הוערך שווי המועדון ביותר מ-300 מיליון דולר • משרד האוצר מעורב במו"מ • מטרת בנק הפועלים היא לשלב את פעילות המועדון, הנכס המניב ביותר של אל על, בפעילות של אפליקציית התשלומים ביט לטובת צבירת נקודות למשתמשים

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

האוצר דרש, ואל על  צפויה למכור נתח של כשליש ממועדון הנוסע המתמיד שלה לבנק הפועלים . הצדדים מצויים במשא-ומתן למכירת נתח של כ-30% ממועדון הנוסע המתמיד של אל על לפי שווי של 250 מיליון דולר למועדון.

לפני מגפת הקורונה הוערך שווי המועדון ביותר מ-300 מיליון דולר. לאורך התקופה במגעים שקיימה אל על מול הבנקים עלתה האופציה שהמועדון ישמש ערובה להלוואות שבסופו של דבר אל על לא נטלה.

בחודש ספטמבר שיגר מנכ"ל משרד האוצר, רם בלניקוב, לאל על הצעה לסיוע בדמות הלוואת בלון של עד 50 מיליון דולר לשלוש שנים, במסגרתה דרש מהלכי התייעלות מהחברה, לרבות מכירת נתח "משמעותי" ממועדון הנוסע המתמיד שלה, לצד דרישה למכור חלק מצי המטוסים של החברה ולצמצמם את גודלה. אל על מתכוונת למכור כ-16 מתוך 45 מטוסיה ולהיפרד מ-1,500 עובדים נוספים, כך שהיא תיוותר עם צי של 29 מטוסים וכ-2,900 עובדים.

על רקע כוונה זו קיים סכסוך עבודה בין עובדי אל על המאוגדים בהסתדרות ובין הנהלת החברה. אל על ביקשה לקבל ממשרד האוצר פיצוי של 100 מיליון דולר על הנזקים שנגרמו לה לאור הגבלות הנוסעים לחו"ל, אולם נענתה בשלילה.

המגעים עם בנק הפועלים נעשים עם מעורבות של משרד האוצר. מטרת בנק הפועלים היא לשלב את פעילות המועדון, הנכס המניב ביותר של אל על, בפעילות של אפליקציית התשלומים ביט לטובת צבירת נקודות למשתמשים באפליקציה, בהם בעיקר צעירים.

מועדון הנוסע המתמיד של אל על מונה 2.1 מיליון חברים, מתוכם כ-350 אלף מחזיקים בכרטיסי אשראי פליי קארד. המועדון מניב רווח שנע בין 20 ל-25 מיליון דולר בשנה לאל על. מחזור העסקאות השנתי של המחזיקים בכרטיסי אשראי פליי קארד הוערך ב-30 מיליארד דולר.

בסוף 2018 בחרה אל על להמשיך להפעיל את מועדון הנוסע המתמיד שלה באמצעות חברת כאל אחרי מאבק במסגרתו קיוותה לאומי קארד להעביר את אחד ממועדוני הצרכנים הנחשקים ביותר לידיה. ההסכם בין כאל המנפיקה את כרטיסי האשראי של המועדון ובין מועדון הנוסע המתמיד של אל על תקף עד ספטמבר 2029. ההסכם כלל שיתוף-פעולה של חברת מאסטר קארד העולמית, במסגרתו שילמו החברות לאל על מענק חתימה של 125 מיליון שקל. אל על נהנית מתמלוגים שוטפים בגין השימוש בכרטיס האשראי, בגין דמי כרטיס והכנסות מהמרת מט"ח.

מבנק הפועלים נמסר: "איננו נוהגים להתייחס לשאלות הנוגעות למגעים עסקיים".

מאל על לא הגיבו לידיעה.