שברון קבעה יעד להפחתת פליטות פחמן בפעילותה - אך לא מהמוצרים שלה

המטרה של אפס פליטות עד שנת 2050 דומה ליעד שקבעו יצרניות נפט אחרות, כשפעילי איכות סביבה דוחקים בהן לקצץ ייצור של דלק מאובנים

קידוח נפט / צילום: Shutterstock, SINCHAI_B
קידוח נפט / צילום: Shutterstock, SINCHAI_B

תאגיד שברון הודיע כי יש לו שאיפה להקטין או לאזן פליטות פחמן מפעילותו לאפס עד שנת 2050, בעקבות הלחץ מצד משקיעים והציבור על יצרניות הנפט להגיב לשינוי האקלים.

ביום שני קבעה החברה לראשונה יעד להקטנת כמות פליטות הפחם מדלק ומוצרים אחרים שהיא בתהליך הייצור שלהם, אם כי לא קבעה מספרי מיידי להפחתה של פליטות מהמוצרים האלה עצמם.

כמעט 61% מבעלי המניות הצביעו מוקדם יותר השנה בעד הצעה שהחברה תקטין במידה משמעותית את הפליטות ממוצריה - עמדה ששברון דחקה במשקיעים לדחות.

חברות נפט גדולות אחרות הודיעו על יעדים דומים של אפס פליטות נטו בשנתיים האחרונות, כשהם מתמודדים עם קריאות מצד משקיעים ופעילים להגיב לחששות ESG, חששות בנושאי סביבה, חברה ומשילות.

"אנו באופן שגרתי פועלים עם בעלי מניות ומשקיעים על-מנת להבין את דעותיהם ולהגיב לציפיות שלהם בכל הנושאים, כולל ESG", אמר רונלד שוגר, החבר המוביל בדירקטוריון של שברון. "הדוח המעודכן שלנו מדגים את היעד שלנו לעבוד יחד עם כמה שיותר בעלי מניות לכיוון עתיד עם פחות פחמן".

כמה אנליסטים אומרים כי הלחץ להפחית בפליטות בעתיד כעת פוגע ביכולת החברות להשקיע יותר בייצור דלקים מאובנים. מחירי הנפט בארה"ב עברו את הסכום של 80 דולר לחבית ביום שני, כשסוחרים העריכו כי המחסור בהיצע לאנרגיה יימשך ברחבי העולם. אבל יצרניות נפט מערביות גדולות נצמדות לתקציבים צנועים במגפה, ורבות מהן קיצצו בהוצאה לאחר נפילה בביקוש.

ההכרזה של שברון על אפס פליטות הייתה נתונה לביקורת מיד לאחר שנעשתה על-ידי קבוצות איכות הסביבה ביום שני, וקבוצת בעלי המניות האקטיביסטית Follow This אמרה כי מדובר ב"מס שפתיים מאכזב". בין היתר אמרה הקבוצה כי היעד אינו מספיק, בגלל שהוא לא מכסה את מוצרי שברון אלא רק את הפליטות מפעילות הייצור.

"שברון היא כמו חברת טבק המבטיחה להפסיק לעשן אבל ממשיכה לייצר סיגריות", נמסר מ־Follow This, שהגישה את ההצעה שבעלי המניות בחרו בה בפגישה השנתית של התאגיד. "פליטות ממוצרים אחראיות לכ־90% מכל הפליטות של חברת נפט גדולה".

בבריטיש פטרוליום וברויאל דאטש של התחייבו בשנה שעברה להגיע לאפס פליטות מהנכסים שבבעלותן, אבל חברות נפט אמריקאיות לא עשו הבטחות דומות. מנכ"ל אקסון מוביל דארן וודס כינה את המטרות האלה ב־2020 "תחרות יופי". ענקית הנפט כעת שוקלת להתחייב לאפס פליטות, כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" באוגוסט.

מנכ"ל שברון מייק ווירת' אמר בעבר כי החברה לא תקבע יעדים שאין לה תוכניות ממשיות להגיע אליהם. ההכרזה מיום שני הייתה חסרה פרטים לגבי איך תגיע החברה לאפס פליטות ולא התחייבה לעשות כך, כפי שעשו חברות אחרות. בשברון אמרו כי השאיפה לכך צופה בעתיד פיתוחים בטכנולוגיה, מדיניות, רגולציה ושווקים למקורות אנרגיה אחרים שיאזנו את הביקוש.

"פתרונות מתחילים מפתירת הבעיות, שזה בדיוק מה שעושים העובדים בשברון - והם הצטיינו בזה במשך יותר מ־140 שנה", אמר ווירת'.

ביום שני התחייבה שברון להפחית באינטנסיביות של פליטות מייצור נפט וגז של מוצרים ביותר מ־5% עד 2028. הפחתה כזו לרוב כרוכה בהפחתה של כמות הפליטות לכל כמות נתונה של אנרגיה שיוצרה, אבל החברה עדיין יכולה להגדיל את כלל הפליטות אם תייצר יותר נפט וגז בסך-הכול. מסיבה זו, פעילים רבים של איכות הסביבה מתחו ביקורת על הצעד הזה.

שברון מסרה כי יעדיה החדשים נותנים לה גמישות להגדיל את ייצור הנפט והגז, במקרה שתגיע ליעילות פחמית מספקת. החברה הודיעה גם כי תחפש השקעות בחברות הפולטות פחות פחמן, הכוללות חברות דלקים טבעיים, מימן וחברות העוסקות בלכידת פחמן.

מוקדם יותר השנה נפגשו מנהלי שברון עם נציגים של Engine No. 1, קרן ההשקעות שהובילה את הקרב המוצלח לזכייה בשלושה מושבים בדירקטוריון של אקסון, כפי שדווח בעבר על-ידי ה"וול סטריט ג'ורנל". קרן הון הגידור שוקלת אם להתמקד בחברת נפט גדולה שוב, ומשקיעים אחרים היו בקשר איתה לגבי ארגון קבוצה לרכישת מניות של שברון, כך דיווח הג'ורנל".

בשברון למדו את הקמפיין של Engine No. 1 נגד אקסון, והתבוסה של החברה המתחרה נתנה משנה תוקף לדחיפות להעביר לתקשורת תוכניות של שברון על המעבר האנרגטי, כך דיווח ה"ג'ורנל".