משרד התקשורת יוצא במכרז לפריסת סיבים אופטיים ב-480 אלף משקי בית

המכרז מתפרסם כעת להבהרות מצד המתמודדים וייערך רשמית בתחילת שנה הבאה • קופת התמרוץ ממומנת ע"י כל מפעילי התקשורת שמשלמים 0.5% מהכנסותיהם מדי שנה, עד שתושלם הפריסה במלואה • במשרד התקשורת מעריכים: אם נצליח להביא לפריסה של 60-80 אלף משקי בית במכרז הראשון, זה יהיה הישג גדול

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

משרד התקשורת הודיע היום (ד') על פרסום המכרז הראשון שנועד להשלים פריסת סיבים אופטיים ביישובים ובאזורים שבזק לא תפרוס בהם סיבים. היקף המכרז הוא 80-90 מיליון שקל לשנה ובמסגרתו כל האזורים (שנקראים אזורי תמרוץ) מוצעים לשחקנים בעלי רישיון ממשרד התקשורת שיוכלו להגיש הצעה לאותו אזור.

לפי המכרז, המציעים יכולים להגיש מספר הצעות למספר אזורים. ההצעה תדבר על הסכום שהמציע מבקש מהמדינה כתמריץ לפריסה. זאת אומרת שהמציע שיציע את הסכום הנמוך ביותר כתמריץ, הוא הזוכה במכרז. לאחר הזכייה הוא יידרש להקים את הרשת במקומות שזכה בהם בתוך 1.3 שנה ועם השלמת הבנייה שלה הוא גם יידרש להכינה לכך שמתחרים יוכלו להשתמש בה ולשלם לו עבור השימוש וזאת במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי.

נסביר כי למשרד היה קשה לקבוע שהזוכים במכרז יהיו פטורים מהשכרת הרשת למתחרים וזאת מפני שהם מקבלים כסף ציבורי לטובת הפריסה. בנוסף, המשרד לא יכל להחריג אזורים רחבים ממדיניות השוק הסיטונאי כשהמדיניות מושתת על השחקנים הגדולים כמו בזק והוט.

ככל שיעבור הזמן יהיו פחות מתמודדים, והתמרוץ יהיה גבוה יותר

אזורי התמרוץ נאמדים בכ-480 אלף משקי בית. זה אומר כ-18% ממשקי הבית שבזק ויתרה עליהם. מבחינת המדינה, אלו אזורים שהיא חייבת לעודד מתוך הבנה שאם לבזק לא היה כדאי כלכלית להגיע אליהם, אזי רוב הסיכויים שלשחקן אחר לא יהיה כדאי להגיע אליהם ולכן הוקמה הקרן הייעודית לטובת העניין.

על פי הערכות המשרד, אם במכרז הראשון יהיה ביקוש לכמה עשרות אלפי משקי בית, מדובר בהצלחה. המשרד מעריך שככל שיעבור הזמן יהיו פחות מתמודדים, והתמרוץ יהיה גבוה יותר. כלומר, משקי הבית שלא ייבחרו במכרז הנוכחי יהיו פחות אטרקטיביים בשנה לאחר מכן וכן הלאה. הסיבה לכך היא שמדובר באזורים שהם מאוד קשים לפריסה או שמדובר באזורים חסרי כדאיות כלכלית בשל מספר מועט של משקי בית, או שפשוט יהיו מקרים שלא ירצו להתחבר לסיב.

במשרד התקשורת מקווים שהפריסה תהיה לא רק על ידי מפעילים גדולים אלא שיהיו מספיק מפעילים קטנים שיפרסו רשתות מקומיות וכך גם ינצלו את כספי קופת התמרוץ בצורה יותר יעילה ויקדמו תחרות וגיוון. מבחינת המשרד זו דרך לאפשר למפעילים קטנים להתפתח מתוך תקווה שיידעו גם לספק שירותים מתקדמים שהמפעילים הוותיקים לא מספקים.

נקודה נוספת שבמשרד מתלבטים לגביה היא האם שחקנים חדשים יוכלו להקים רשתות תקשורת על בסיס פתרונות אלחוטיים. נזכיר שבכל העולם פתרונות אלחוטיים הולכים ומתרבים כאמצעי משלים לפריסת סיבים והטכנולוגיה בעניין הזה רק הולכת ומתפתחת. למרות זאת במשרד העדיפו שכרגע לא יתאפשר לפתרונות אלחוטיים להוות אמצעי פריסה וזאת מתוך מתן העדפה ברורה כרגע לפריסת סיבים. בהמשך מתכוונים במשרד לשקול שוב את הנושא ולבחון האם פתרונות אלחוטיים יכולים לקבל תמרוץ מהקרן במידה ויתברר שהטכנולוגיה מספיק יציבה ומפותחת.

הערכה במשרד היא שהקרן תפעל כמה שנים עד לכיסוי מלא של כל משקי הבית. לצד זאת מבינים שם שייתכן שיהיו מקרים חריגים שהקרן לא תוכל לפתור ומותירים זאת לבחינה מחודשת בעתיד. כך למשל אזור כמו מזרח ירושלים שהוא אזור קשה ובעייתי לפריסה. אלו סוגיות שיידונו בהמשך.

מבחינת לוחות הזמנים של התהליך, המכרז מתפרסם כעת להבהרות מצד המתמודדים ורשמית ייערך בתחילת שנה הבאה. קופת התמרוץ ממומנת על ידי כל מפעילי התקשורת שמשלמים 0.5% מהכנסותיהם מדי שנה, עד שתושלם הפריסה במלואה.