הסרט החדש של ג'יימס בונד לא מצליח להגיע לשיאי הקודמים בסדרה

הסרט "לא זמן למות" הכניס בבכורה 56 מיליון דולר בארה"ב ובקנדה לאחר שעוכב יותר משנה בשל מגפת הקורונה • הסרט הקודם "ספקטר" הכניס 70 מיליון דולר הקרנות בכורה, ו"סקייפול" שקדם לו הכניס 88 מיליון דולר

דניאל קרייג כג'יימס בונד בסרט ''לא זמן למות'' / צילום: באדיבות סרטי פורום פילם
דניאל קרייג כג'יימס בונד בסרט ''לא זמן למות'' / צילום: באדיבות סרטי פורום פילם

ג'יימס בונד סוף-סוף התמודד בקופות מול יריב שאינו יכול לנער מעליו, וזה נגמר פחות או יותר בתיקו.

הסרט ה-25 בסדרת הסרטים, "לא זמן למות", הכניס כ-56 מיליון דולר בהקרנות הבכורה שלו בארה"ב ובקנדה, לאחר שיציאתו לאקרנים עוכבה יותר משנה בשל מגפת הקורונה. למרות שאולמות הקרנה ברחבי העולם נפתחו ברובם, ההשפעות המתמשכות של המגפה כנראה פגעו בביצועי הסרט, שמפגר קצת אחרי הסרטים הקודמים בסדרה.

ב-2015, למשל, "ספקטר" הכניס 70 מיליון בהקרנות הבכורה, בעוד שהלהיט מ-2012 "סקייפול" הכניס בהן 88 מיליון דולר. מתוך חמישה סדרים בסדרה בהם מככב דניאל קרייג כסוכן החשאי, "לא זמן למות" הוא השני מהסוף בהכנסות מהבכורה.

נראה כי לפחות באופן חלקי ניתן להאשים את הקורונה. בשנים האחרונות משכו סרטי ג'יימס בונד קהלים מבוגרים יותר לעומת שוברי הקופות של אולפני מארוול או של סרטי זיכיונות אחרים. הקהל היותר מבוגר הזה כנראה חושש יותר מקבוצות גיל אחרות לחזור לאולמות, מה שמסביר למה סרטים כמו "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" וסרט ההמשך בסדרת סרטי "ונום" עלו על הציפיות ומשכו קהלים גדולים.

"לא זמן למות" שימש כמדד נוסף של מעמד עסקי הקולנוע בארה"ב, שנה לאחר הדחיות והסגרים. הסרט היה אחד הסרטים הראשונים שיציאתם עוכבה כשהקורונה פשטה ברחבי העולם במרץ 2020, ושינויי לוח זמנים שקרו שוב ושוב היו אות לכך שהמגפה נמשכת יותר ממה שצפו. כעת, ביצועי הסרט מצביעים על כאבי הגדילה שעוד צפויים, כשסרטים בתקציב גבוה הנשענים על מכירות לכל סוגי הקהלים נצפים רק על-ידי קבוצות גיל מסוימות שמעזות לחזור לאולמות במספרים שדמו למה שהיה לפני המגפה.

חברת יונייטד ארטיסטס, שמפיצה את סרטי בונד עבור האולפן שלה MGM, עשתה סקר בקרב הצופים בסרט בשש ערים וגילתה כי כרבע מהאנשים שהלכו לצפות ב"לא זמן למות" בסוף השבוע האחרון, לא ראו סרט בקולנוע כבר 18 חודשים.

"אתה צריך להרגיל אותם לחזור", אמר אריק לומיס, נשיא ההפצה ביונייטד ארטיסטס. "אנשים בני 18 עד 34 הם המנוע של קופות בתי הקולנוע כעת", אמר, ו-57% מהקהל בסרט של בונד בסוף השבוע הורכב מאנשים בני יותר מ-35.

בניגוד לכך, הסרט "ונום 2", שמשך קהלים צעירים יותר, הכניס 32 מיליון דולר בשבוע השני, מה שמביא את הכנסותיו מהשבועיים הראשונים ל-142 מיליון דולר. הסרט מוקרן על-ידי Sony Picture Entertainment שבבעלות קבוצת סוני.

במדינות זרות, ההכנסות של "לא זמן למות" היו טובות יותר. הסרט הכניס עד כה עוד 257 מיליון דולר בשווקים בינלאומיים, שם מתחלקת MGM בהפצה עם סרטי יוניברסל מבית Comcast.

"לא זמן למות" הוא הסרט האחרון בו קרייג יגלם את 007. השחקן זכה לשבחים על כך שהחיה את סדרת הסרטים מאז שכיכב כג'יימס בונד לראשונה ב-2006 בסרט "קזינו רויאל".

בהוליווד, שיש לה אובססיה לסדרות סרטים, ג'יימס בונד הוא עדיין אחד השמות החזקים והדמות הייתה אחד מהיהלומים בכתר כשאמזון הכריזה מוקדם יותר השנה על רכישת אולפני MGM. חברת הטכנולוגיה משלמת 6.5 מיליארד דולר, לא כולל חוב, עבור האולפן הוותיק, המוכר בגלל להיטים מדור הזהב של הוליווד, כולל "שיר אשיר בגשם" ו"שתיקת הכבשים".

אבל אמזון לא תשלוט בבונד, מותג המנוהל ברובו על-ידי מייקל ווילסון וברברה ברוקולי, אחים חורגים שבשנת 1995 ירשו את הזכויות לדמות מאביה של ברוקולי.

לברוקולי ווילסון יש דריסת רגל גדולה מבחינה יצירתית לגבי הסדרה, כולל ההחלטה מי ייכנס לנעליים של 007. למרות שרכישתה של MGM על-ידי אמזון נראתה כהרחבת האסטרטגיה של החברה בסטרימינג, המפיקים הודיעו כי הם מחויבים לשמור את ג'יימס בונד על המסך הגדול.

בחודשים של העיכובים בגלל הקורונה, פשטו שמועות על כך שהוליווד ואולפני MGM עשויים לשחרר את "לא זמן למות" לשירות סטרימינג שיאפשר לאנשים לראות את הבכורה בבתים, כפי שעשו אולפנים אחרים לגבי סרטים בהפקה גדולה. "שמרנו על הסרט זמן רב כדי שנוכל להקרין אותו איפה שרצינו שאנשים יצפו בו", אמר לומיס.