לא רק העברות כספים: הבנקים רוצים להתרחב דרך אפליקציות התשלומים

בנק הפועלים פתח במו"מ עם אל על במטרה לרכוש נתח ממועדון הנוסע המתמיד ולשלב אותו בביט • במקביל, דיסקונט מעוניין להשיק מנוע להשוואת שירותי אשראי בפייבוקס ולהדק את שיתוף הפעולה עם שופרסל • באוצר כבר מאותתים שלא יאפשרו להם להתרחב ללא בקרה

ועדת החוקה, חוק הרגולציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה, חוק הרגולציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

4 מיליון איש - זו החשיפה של שניים ממועדוני הלקוחות הגדולים בישראל, שופרסל ומועדון הנוסע המתמיד של אל על. במערכת הבנקאית הבינו כבר מזמן את הכוח של מועדוני הלקוחות, המאפשרים חשיפה עצומה לקבוצת לקוחות פוטנציאלים. בתחילת יוני היה זה דיסקונט שקיבל את אישור בנק ישראל להקים ארנק דיגיטלי בשיתוף עם שופרסל, שמועדון הלקוחות שלה מונה 2 מיליון חברים; 652 אלף מהם מחזיקים בכרטיס אשראי של כאל, שגם הוא בשליטת דיסקונט.

דרור שטרום / צילום: אוריה תדמור
 דרור שטרום / צילום: אוריה תדמור

כעת זהו בנק הפועלים, שעשה צעד גדול לקראת מציאת שותף, ופתח בימים האחרונים במו"מ עם אל על לרכישת כ-30% ממועדון הנוסע המתמיד, על פי שווי של 210 מיליון דולר. המועדון מונה 2.1 מיליון חברים, כ-350 אלף מהם מחזיקים בכרטיסי אשראי פליי קארד. הוא מניב רווח שנע בין 20 ל-25 מיליון דולר בשנה לאל על, בין היתר הודות למחזור עסקאות שנתי של המחזיקים בכרטיסי פליי קארד המוערך ב-30 מיליארד דולר.

המטרה: המרת נקודות ביט לנקודות בנוסע המתמיד

מי שמפעיל נכון להיום את מועדון הנוסע המתמיד של אל על היא חברת כאל שבשליטת דיסקונט. ההסכם בין כאל ובין מועדון הנוסע המתמיד של אל על, תקף עד ספטמבר 2029. אל על נהנית מתמלוגים שוטפים בגין השימוש בכרטיס האשראי, בגין דמי כרטיס והכנסות מהמרת מט"ח.

מכיוון שהאופציה הזו חסומה לשנים הבאות בפני הפועלים, שיתוף הפעולה המסתמן בין הבנק לחברת התעופה יציב את אפליקציית ביט כערך המוסף שירוויחו בפועלים מהעסקה, לצד החשיפה הגדולה למאות אלפי הלקוחות. שני הצדדים פועלים לכך שהעברת תשלומים באמצעות ביט תאפשר צבירת נקודות שניתן יהיה להמיר לנקודות במועדון הנוסע המתמיד.

זהו צעד נוסף שמקדמים בבנק כדי להפוך את ביט ליותר מאשר אפליקציית תשלומים. ביט שולטת על יותר כ-90% מהעברות התשלומים בין אנשים באמצעות אפליקציות, אך למרות זאת מדובר במוצר הפסדי לבנק. הבנק לא מקבל תשלום על ההעברות, וביט נושאת בעלות העמלה הצולבת (הוצאות בגין תפעול וסיכון של מנפיק הכרטיס), העומדת כיום על 0.55% מהעסקה, משום שהעסקאות נעשות בכרטיסי אשראי.

אריק פרישמן, מנכ''ל המיזם של פייבוקס ודיסקונט / צילום: אילן בשור
 אריק פרישמן, מנכ''ל המיזם של פייבוקס ודיסקונט / צילום: אילן בשור

כדי לצמצם את ההפסדים, הנאמדים במאות מיליוני שקלים, החלו בפועלים להציע הלוואות באמצעות ביט, אך אלה התבררו לא פעם כיקרות יותר מאשר אלה שמציע הבנק.

במקביל, קיבל הפועלים את אישור בנק ישראל להפוך את ביט לארנק דיגיטלי פתוח, יחד עם כאל, תחת השם "ביט קארד". שיתוף הפעולה עם כאל לא נעשה מבחירה, אלא בשל בעיה טכנית, שלא מאפשרת ללקוחות שאין להם כרטיס אשראי של הפועלים לשלם בבתי עסק בביט. עם זאת, הבנק לא יכול לפנות ללקוחות בנקים אחרים המשתמשים בארנק הדיגיטלי שלו ולהציע להם הצעות דוגמת הלוואות ומוצרים פיננסיים נוספים.

"אין מה לצפות לאובייקטיביות מהבנקים"

נושא השימוש במידע נידון באופן נרחב בכנסת בימים האחרונים, סביב רפורמת הבנקאות הפתוחה. ביום שלישי עמד במרכז הדיון בוועדת הכלכלה שיתוף פעולה נוסף של בנק עם מועדון לקוחות, זה של דיסקונט ושופרסל, והמידע שיאסוף הבנק מידי לקוחות רשת הקמעונאות ויזרום למיזם פייבוקס, שבו מחזיק דיסקונט ב-50.1% ושופרסל ב-49.9%.

כחלק מחשיפת פייבוקס ליותר משתמשים, רוצים בדיסקונט ובשופרסל לייצר על גבו מנוע שישווה עלויות בעת נטילת אשראי ויציג למשתמשים את ההלוואה הטובה ביותר עבורם. אולם באוצר אוסרים על כך, תחת הקביעה כי פייבוקס הוא תאגיד עזר של דיסקונט, וכיוון שכך התוצאות שיתקבלו בבדיקה יצביעו על הצעת הבנק כמשתלמת ביותר. על מנת למנוע זאת, נקבע כי השוואת עלויות יוכל לבצע רק תאגיד עזר הנשלט בפחות מ-20% על ידי גוף פיננסי.

"אנחנו פה כדי לממש את תכלית החוק, אבל בגלל שאנחנו צד קשור לדיסקונט אנחנו לא נוכל לעשות את הדבר הזה", אמר בדיון בוועדת הכלכלה מנכ"ל פייבוקס, אריק פרישמן. "מה שצריך להטריד את הוועדה זה לא פייבוקס, אלא אם יקומו שחקנים כמונו ומתי יהיו ערוכים ויוכלו להגיע למסה קריטית של לקוחות, כי אם זה לא יקרה נישאר פה עם אחלה חוק אבל בלי שינוי. אם פייבוקס מציעה מוצר של הבנק הדיגיטלי החדש כי הוא הכי טוב ללקוחותיה, איך זה יוצר ניגוד עניינים? יגידו שבמקרה שלנו, בגלל דיסקונט, זה יחסום תחרות, אבל אנחנו לא בנק ויש בעל מניות חזק שלא ייתן לזה לקרות ויאזן. אם השירות לא יהיה טוב ממילא הלקוחות לא יבואו".

מי שענה לו הוא ראש הוועדה להגברת התחרות בבנקים, עו"ד דרור שטרום, שאמר כי אם בקשת פייבוקס תאושר, זו תהיה "נקודת הקריסה של המודל התחרותי הגלום בהצעת החוק".

"הבנקים גובים מחירים לא תחרותיים, יש להם כוח שוק עצום כלפי הלקוחות, כי הם לא יודעים להשוות בעצמם את החבילה הפיננסית, וזה מה שבאה ההצעה הזו לעשות עבורם. אם לא יתאפשר לחברות פינטק שהן לא באחזקת הבנקים לצמוח כאן, לא תהיה תחרות ולא תהיה השוואה. הבנקים יום אחרי ההצעה הזו יגידו ללקוחות שלהם ‘למה לכם ללכת למתווך חדש, בואו אני אעשה לכם את השוואת העלויות’ ויצמצמו אפשרות לקבל שירות אובייקטיבי", אמר שטרום.

"אין לנו מה לצפות לאובייקטיביות מהבנקים הגדולים משום שיש להם פרנסה מחוסר האובייקטיביות. פרישמן אומר שזה לא יהיה דיסקונט, זה יהיה פייבוקס, הוא נותן שירות תשלומים מצוין ואף אחד לא רוצה לגעת בזה, אבל להפוך את מי שהוא 50% בנק או 100% בנק למשווים זה פשוט לבלבל אותנו ולהסיח את דעתנו מהמטרה העיקרית של הצעת החוק", ציין שטרום.

הנושא לא נידון יש מאין אלא ככחלק מהדיונים על רפורמת הבנקאות הפתוחה. הרפורמה תאפשר לפייבוקס להשיג מידע מהבנקים האחרים וגם מגופים חוץ בנקאיים וגופים מוסדיים על לקוחות שאינם משתייכים לדיסקונט או לשופרסל, וכך להציע להם הצעות אשראי זולות יותר. בפייבוקס טוענים כי אם הלקוחות שישוו מחירים במנוע שלהם ייווכחו שוב ושוב שההצעה של דיסקונט תמיד מדורגת כזולה ביותר, הם לא ישתמשו בו שוב. נראה כי הפעם מנסחי החוק לא לקחו סיכון ומבקשים למנוע כל חשש לניגוד עניינים מראש ולא לאחר שהוא כבר הופך לפעיל.

מועדון הלקוחות שופרסל

חברים: 2 מיליון
מחזיקים בכרטיס אשראי כאל: 652 אלף
שיעור המכירות לחברי מועדון ברשת: 82%

מועדון הנוסע המתמיד

חברים: 2.1 מיליון
מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד: 350 אלף
מחזור עסקאות שנתי בכרטיס: 30 מיליארד דולר