זריקת מוטיבציה – חלוקת אופציות לעובדים

מה הן "אופציות"? • מה כדאי לנצל וממה רצוי להיזהר? • קראו את המדריך שלפניכם

אופציות הצטלבות דרכים / איור: גיל ג'יבלי
אופציות הצטלבות דרכים / איור: גיל ג'יבלי

משבר הקורונה יצר חוסר וודאות בשוק העבודה. תופעת התפטרות המונית התרחשה בזמן שגיוס עובדים הפך למאתגר עבור מעסיקים בכל הענפים. עובדים רבים חיפשו לעבור לחברות יציבות יותר, טובות יותר, ולחפש תפקידים בכירים יותר או לעשות שינוי תעסוקתי.

כדי לשמר עובדים, חברות יכולות להעניק אופציות לעובדים. הענקת אופציות לעובדים היא הטבה כלכלית, והיא חלק ממערך התגמול של החברה לעובדים שלה. ההטבה של אופציות בחברה שכיחה בחברות הייטק ואצל מעסיקים פרטיים ומהווה תמריץ לעובדים.

מהי אופציה?

אם הציעו לכם אופציות, למעשה נתנו לכם את הזכות לקנות מניות בחברה במחיר מימוש שנקבע מראש. אם הגעתם לעבוד בחברה בשלב מוקדם של הקמתה, אז מחיר האופציה שתקבלו יהיה מאוד נמוך, אבל אז צריך לקחת בחשבון שכאשר בהמשך הדרך יגיעו משקיעים שישקיעו בחברה, אז הערך של האופציות שקיבלתם יקטן משמעותית - זה מה שנקרא דילול.

אופציות ניתנות גם בחברות פרטיות, אך מימושן מתבצע בדרך כלל לאחר שהחברה נרשמה למסחר בבורסה או בעת מכירת החברה.

חברות פרטיות רבות פותחות בפני העובדים את האופציות לרכוש מניות רגילות. עם זאת, פעמים רבות המשקיעים מקבלים עבור השקעתם מניות בכורה, שמקנות זכויות עדיפות בהרבה במקרה של מכירת החברה. כתוצאה מכך, כאשר החברה נמכרת, העובדים המחזיקים באופציות אינם נהנים מפירות ה"אקזיט", ורווחי הרכישה מגיעים למשקיעים המחזיקים במניות בכורה.

ככל שהאופציות ניתנות לטווח רחוק יותר, גדל הסיכוי שמימושן יהיה כדאי לעובד, מאחר שעולה הסיכוי כי במשך הזמן יעלה מחיר המניה מעל למחיר מימוש האופציה. כך, אם מחיר המניה עומד על 15 דולר, ומחיר המימוש של האופציה הוא 8 דולר, העובד יכול לממש את האופציה, לקבל מניה ולמכור אותה ברווח של 7 דולר (15 דולר מחיר המניה פחות תשלום של מחיר המימוש 8 דולר).

החברות נוהגות להעניק אופציות שמבשילות בהדרגה, במשך ארבע שנים. אם עובד מחליט לעזוב את החברה, נמחקת לו הזכות למימוש אופציות. אולם לפני העזיבה הוא יכול להחליט אם להפוך אותן למניות, בהתאם למצבה של החברה שבה הוא עובד ולמחיר המניה הנוכחי שלה.

למה זה כדאי לחברה?


1. חיסכון בהוצאות - חברות שמציעות אופציות לעובדים חוסכות חלק מההוצאות השוטפות הקבועות במזומן, וממירות אותן באפשרות לדילול חלקם של בעלי המניות בעתיד. דילול זה הוא בלתי נמנע, מכיוון שהחברה מנפיקה מניה חדשה לעובד, אך מקבלת תמורתה סכום נמוך יותר מערכה.

חברות הייטק צעירות נוהגות להעניק לעובדים שלהן אופציות, כדי לחסוך בהוצאות השכר ולדרבן אותם לעבוד קשה. העובדים אמנם יכולים לממש את האופציה למניות, אך יהיה להם קשה למכור אותן לפני הנפקה (שהופכת את המניות לנזילות) או מכירת החברה. מחיר המימוש של האופציה נגזר ממחיר המניה בסבבי גיוס ההון של החברה הפרטית. כך, העובדים הראשונים מקבלים אופציות עם מחיר מימוש נמוך מאוד, שהולך וגדל עם התקדמות החברה.

2. יצירת אינטרס משותף - היתרון במתן אופציות היא לקשור בין האינטרסים של העובדים לאלו של בעלי המניות, שעלולים להיות מנוגדים - מכיוון ששכר גבוה מדי לעובדים עלול לפגוע ברווחיות החברה. עם זאת, חלוקת אופציות נדיבה מדי תבוא לבסוף על חשבון ציבור בעלי המניות, ולכן חלוקת אופציות צריכה להתבצע בפרופורציות המתאימות.

האם זה כדאי לעובדים?

חברות ציבוריות נוהגות לפרט מידע לגבי האופציות שחילקו, בדוחות השנתיים ובתשקיף לפני הנפקה. כך ניתן לבחון מהי כמות האופציות שהבשילו, מה כמות האופציות שלא הבשילו ומה מחירי המימוש הממוצעים. בעלי המניות יכולים להיעזר במידע זה כדי לדעת מהי רמת הדילול שלהם.

לדוגמה, אם קיבלתם אלף אופציות לרכישת מניות במחיר מסוים ובחברה חילקו 10,000 מניות, יש לכם 10% מהבעלות בחברה. אבל ברגע שייכנסו משקיעים יחלקו עוד מניות. אם למשל מספר המניות שחולקו יגדל ל-100 אלף, הנתח שלכם בחברה ירד ל-1% בלבד. הגנה בפני דילול אינה קיימת - אפילו למי שהקים את החברה, מכיוון שאף משקיע לא יסכים לוותר על התמורה להשקעתו.

כאשר עובדים מצטרפים בשלבים מאוחרים יותר, הם מקבלים אופציות לרכישת המניה במחיר השווי שלה באותה עת, מחיר שנקבע לפי מה שהשקיעו בחברה. לפעמים השווי של החברה עשוי לרדת ואז האופציות לא יהיו שוות דבר. אם לדוגמה ניתנה לעובד אופציה לרכוש את המניות ב-10 דולר אך הערך של המניה בשוק יורד ל-5 דולר, לא משתלם לעובד לרכוש את המניות בתום ההעסקה.

מדריכים נוספים מאתר הון:

אופציות - המדריך המלא

מהי הנפקה פרטית ומהי הנפקה ציבורית?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.