ועדת הכלכלה הקפיאה לשנתיים תעריפי גז טבעי למפעלים שטרם חוברו

ההקפאה תחול גם על מפעלים שמחוברים לגז טבעי •  יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון: "מצב משק הגז מחייב בדק בית" • כחלק מהדיונים אושרו תיקוני חקיקה שנועדו להאיץ חיבור מפעלים

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

תעריף הגז הטבעי למפעלים שמחוברים לרשת החלוקה ולכאלה שחתמו על הסכמים וטרם חוברו לא יעלו למשך שנתיים, כך קבעה ועדת הכלכלה, בראשותו של היו"ר מיכאל ביטון היום (ה).

החלטת הוועדה ניתנה כחלק מדיוניה על חוק ההסדרים שכולל תיקונים במשק הגז הטבעי. ההחלטה ניתנה בעיקר לאור הפער העצום שבין יעדי הממשלה מלפני שש שנים לחבר מאות מפעלים לרשת הגז הטבעי והמצב בשטח, לפיו עד היום חוברו רק קצת יותר מ-100 מפעלים לרשת.

כחלק מהדיונים שמעו החברים את מנהל מפעל קימברלי קלארק בנהריה שסיפר כי המפעל שלהם ממתין זמן רב לחיבור המפעל שלו לגז טבעי. גם מנהל בחברת שטראוס הסביר כי מתוך ששת מפעלי החברה, רק מפעל אחד בשדרות מחובר לגז טבעי. הוא אף פירט וסיפר כי מפעל של החברה בלוד שכבר ביצע הסבה של המערכות בשטחו בעלות של 2 מיליון שקל, לא מחובר לרשת הגז הטבעי, למרות שהמערכת של נתג"ז (החברה הממשלתית שאחראית על החלוקה הארצית, שממנה ספקיות פרטיות מבצעות את החיבור למפעלים - ג.ל) מגיעה ממש בסמוך למפעל - מרחק של 2 קילומטר בלבד.

בהודעת ועדת הכלכלה הוסבר כי "האפשרות של המועצה לענייני משק הגז הטבעי לשנות את תעריפי החלוקה תחול רק על רישיונות שניתנו עד 2016, ולאחר שמי שעשוי להיפגע מההחלטה קיבל זכות להשמיע את טענותיו. עוד נקבע היום כי שינוי התעריפים שמשלמים מפעלים שכבר חתמו הסכמים ועדיין לא חוברו וכן מפעלים שכבר חוברו לא יכנסו לתוקף מיידית, אלא בעוד קצת יותר משנתיים - ב-31 בדצמבר 2023.

בהתאם לדרישות היו"ר ביטון נוספה היום גם חובת דיווח שנתי לוועדה, על מצב פיתוח רשת הגז, פיתוח קווי החלוקה והאזורים בהם היא פרוסה, היקף החיבורים השנתיים של גופים ציבוריים ועסקיים, היקף הצריכה של הגז, חסמים לפיתוח משק הגז והתקציב לעידוד משק הגז. דיווח ראשון יימסר לוועדה באוקטובר 2022.

היו"ר ביטון מסר לאחר ההחלטה כי הוא מרגיש אי נוחות עם המצב הקיים שכן התיקונים מתקנים חזון שלא מומש. "נתנו לחברה ממשלתית לסלול את קווי ההולכה וזה עבד טוב, ולחברות פרטיות לשים את קווי החלוקה והשוק הפרטי לא עשה את תפקידו. למה? בטח יהיו הסברים מגוונים, אבל זה לא מעניין. די אם נזכור את המפעלים בלוד, בנתניה, בנהריה שממתינים לחיבור. זה מחייב בדק בית ומאמץ הרגולטורים, לראשונה יש לכם שיניים לפעול מול חברות חלוקה שלא מבצעות תפקידם ונשאל אתכם את השאלות האלה בעוד שנה", אמר ביטון.