זעם ברש"פ: מתווה הכניסה לתיירים לא יאפשר לינה במלונות בבית לחם

הרשות פנתה לישראל הן בדרג המיניסטריאלי והן בדרגי השטח כדי לנסות ולתקן את המצב • התיירות ברשות הפלסטינית הייתה בצמיחה מהירה עד לקורונה, והפכה להיות אחד מענפי הכלכלה העיקריים, אם כי המוקד הוא בבית לחם וביריחו בעיקר

בית לחם. תיירים ממזרח אירופה נהגו לישון בה כדי להוריד עלויות / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
בית לחם. תיירים ממזרח אירופה נהגו לישון בה כדי להוריד עלויות / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

זעם ברשות הפלסטינאית: מתווה התיירות הנכנסת שצפוי להתפרסם בקרוב ואשר יתיר כניסת תיירים מחוסנים מתחילת חודש נובמבר לישראל - לא יאפשר לתיירים שיגיעו ארצה ללון בשטחי הרשות הפלסטינית.

חשוב להבין שמדובר במספרים גדולים המונים מאות אלפי לינות בשנה. יוסי פתאל מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת העריך ש-20% מכלל לינות התיירים בישראל היו במלונות הממוקמים בבית לחם כאשר משם ביצעו התיירים "טיולי כוכב". לדבריו, "מלונות בית לחם התנהלו בפועל כשכונה בירושלים".

בעיקר דובר על תיירים שהגיעו בקבוצות מאורגנות ממדינות מזרח אירופה ואפריקה שהשיקול העיקרי שלהם ללון במלונות העיר בבית לחם נבע מהמחיר הזול ומהקרבה לאתרי הדת במקום. באופן הזה כשהקבוצות טיילו באתרי הרשות הם שונעו באוטובוסים מקומיים והודרכו על ידי מדריכים מהרשות וכאשר עברו לטייל בתחומי ישראל, הם התניידו באוטובוסים ישראלים והודרכו על ידי מדריכים ישראלים.

"לפני משבר הקורונה הרשות הפלסטינית היוותה חלק אינטגרלי מהמוצר התיירותי הישראלי", מוסיף פתאל, "כעת, עם חידוש התנועה הנושא הבריאותי הוא שקובע ופחות הכלכלי וברור לגמרי שעם תחילת טפטוף התנועה של תיירים לישראל תהיה תחרות חזקה בין המלונאים בירושלים ובין המלונאים בבית לחם - מה שלא היה לפני משבר הקורונה כשיהיה עודף של היצע לעומת הביקוש".

העודף עליו מדבר פתאל ייגרם בין היתר לאור מגבלת מכסת התיירים בקבוצות מאורגנות שיוכלו להיכנס לישראל: עד 1,000 ביום לתיירים שמוגדרים בעלי תו ירוק כלומר שחוסנו בשלוש מנות חיסון או שקיבלו שתי מנות שלא חלפה חצי שנה מקבלת המנה השנייה, ועד למכסה של 30 אלף תיירים בחודש למי שחוסנו בשתי מנות חיסון ואשר חלפה חצי שנה מקבלת המנה השנייה. לתיירים אלה יגובש מתווה נפרד שעל פי שאיפת משרד הבריאות יכלול בדיקות אנטיגן בכניסה לכל אתר שבו יבקרו התיירים הללו.

המחאה הגיעה למתאם הפעולות בשטחים

יצוין כי "על הנייר", תייר שמגיע לישראל ומקבל ויזת תייר לא רשאי לעבור לשטחי הרשות הפלסטינית בלי אישור מיוחד של צה"ל, אלא שמדובר בלקונה שלא הוגבלה בשטח ותיירים כאמור עברו ולנו בבית לחם באין מפריע. כעת גם ברשות המשוועת לתיירים ולכספם - רוצים ליהנות מפתיחת הגבולות לישראל הסגורים מאז מרץ 2020 וזועמים על ההגבלות שיחולו עליהם.

המחאה הגיעה מהתיירינים הפלסטיניים ישירות למתאם הפעולות בשטחים ושרת התיירות רולא מאעיה הודיעה על כינוס מסיבת עיתונאים בנושא האמורה להתקיים ביום שבת. הרשות פנתה לישראל הן בדרג המיניסטריאלי והן בדרגי השטח אל מתאם הפעולות בשטחים.

גם התיירנים מבית לחם פנו ישירות לגורמים הישראלים שעימם הם בקשר. התיירות ברשות הפלסטינית הייתה בצמיחה מהירה עד לקורונה, והפכה להיות אחד מענפי הכלכלה העיקריים, אם כי המוקד הוא בבית לחם וביריחו וכמעט ולא במקומות האחרים.

ממשרד הבריאות נמסר: "מתווה התיירות בקפסולות נבנה בקפידה על מנת לאשר לתיירים ביקור בטוח בישראל. בשלב הראשון אושרה לינה במקומות הפועלים לפי כללי התו הירוק בלבד.

"בקשת גורמי התיירות בבית לחם הועברה לגורמי המקצוע ובימים אלה מתקיים שיח עם הגורמים השונים בכדי לבחון את התנאים והמועד בו ניתן יהיה לאפשר לתיירים ללון בשטחי הרשות הפלסטינית".

מטעמו של השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' נמסר כי "פתיחת עונת התיירות בבית לחם וברשות הפלסטינית חשובה לשיקום הכלכלה הפלסטינית ומהווה אינטרס ישראלי ופלסטיני משותף. על כן, אנו פועלים אל מול כל הגורמים המעורבים, ישראלים ופלסטיניים כאחד, בכדי לסייע בגיבוש נוסחה שתבטיח מתן מענה בטיחותי ובריאותי, לצד מענה כלכלי ותיירותי שיאפשר את חזרת התיירים למלונות בבית לחם ובערים פלסטיניות נוספות, כעת ולקראת חג המולד".