בכיר לשעבר ברשות המסים הואשם ב"עבירות מס חמורות". מה פסק ביהמ"ש?

לאחר שקבעה השופטת עינת רון באופן נדיר כי עובדות כתב האישום לא מהוות עבירה, ביטלה הפרקליטות את כתב האישום וערכה עמו הסדר מותנה במסגרתו ישלם קנס

רו''ח קובי קרטה / צילום: ליבי קטן נאור
רו''ח קובי קרטה / צילום: ליבי קטן נאור

שנתיים לאחר שהוגש כתב אישום נגד בכיר ברשות המסים לשעבר רו"ח קובי קרטה בגין סיוע להעלמת מס, ביטלה הפרקליטות את כתב האישום וערכה עמו הסדר מותנה במסגרתו ישלם קנס.

ההחלטה לבטל את כתב האישום התקבלה לאחר שנשיאת בית משפט השלום מרכז עינת רון קבעה במאי השנה באופן נדיר כי עובדות כתב האישום, בכל הנוגע להאשמתו של קרטה בסיוע להעלמת מס, לא מהוות עבירה. בכך קיבלה את הטענה המקדמית של ההגנה.

רון הורתה לפרקליטות למחוק את סעיף האישום של "שימוש במרמה עורמה או תחבולה במטרה להתחמק ממס", וכך נותרה בכתב האישום עבירה קלה של "קבלת דבר בתחבולה שאין עמה מרמה". קרטה הגיע להסכמה עם פרקליטות מיסוי וכלכלה כי כתב האישום יבוטל לחלוטין וחתם על הסדר מותנה לפיו ישלם קנס. הסדר מותנה הוא הסדר בין רשויות התביעה לבין חשוד במסגרתו מודה החשוד בביצוע עובדות המהוות עבירה ומתחייב לתנאים מסוימים (כמו קנס או התחייבות מביצוע עבירה), והתביעה מצידה סוגרת את התיק.

קרטה, שהיה בעבר עוזר למנהל רשות המסים, הואשם בנובמבר 2019 כי במסגרת עבודתו כרו"ח, במתן שירותי ייעוץ בתחום המיסוי, טיפל בקבלת אישור ללקוחה להעברת תשלום בגובה של 880 אלף דולר מישראל לארה"ב. הלקוחה היא אשת עסקים שתיווכה לעסקה עבור היהלומן אלון ארבוב. אישור רשות המסים להעברה נדרש בשל חובת ניכוי במקור מתשלום הכנסה חייבת לתושב חוץ.

כתב האישום תיאר כי עובדי רשות המסים הבהירו לקרטה כי יש אפשרות שהלקוחה תימצא חייבת במס והיא חייבת להעמיד בטוחה בישראל. קרטה קיבל אישור להעברת התשלום שהותנה בהפקדה של כ-800 אלף שקל. הוא גם קיבל בטעות אישור להעברת מלוא הסכום ללא התנאי להפקדה וידע כי האישור לא תקף. הפרקליטות האשימה אותו כי עשה שימוש באישור שאינו תקף והסתיר את התנאי שהציבה רשות המסים. בעקבות כך גרינשטיין העבירה את התשלום לארה"ב.

קרטה הואשם על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה כי ניצל את הטעות של פקיד השומה כדי לסייע לגרינשטיין. הנשיאה רון קבעה כי העבירה בה הואשם קרטה נועדה למעשים מכוונים להתחמק מתשלום מס אך במקרה של קרטה, לא נקבע חבות מס במועד שהעביר את האישור. לכן חוסר מודעותו לכך שיש חבות במס "משמיטה את הקרקע מקיום כוונה מיוחדת מצדו לסייע לגרינשטיין להתחמק מתשלום מס".

עוד קבעה רון כי הטענה של הפרקליטות לפיה מעשיו של קרטה סיכלו אפשרות עתידית לגבות מס, אם תמצא הלקוחה גרינשטיין חבה במס, לא מהווה עבירה של סיוע להתחמק ממס. רון הורתה לפרקליטות מיסוי וכלכלה למחוק את עבירת המס שהובילה לביטול כתב האישום תוך ביצוע הסדר מותנה בנוגע לעבירה הנוספת והקלה יותר בה הואשם.

עוה"ד רווית צמח ועמית ניר שייצגו את קרטה בהליך מסרו: "אנו מברכים על כך שדלתה של הפרקליטות הייתה פתוחה לשמיעת טענותינו".