החברה הערבית | טור סופ"ש

כשהאיסור הדתי הפך לאישור: מה שינה את דעתה של רע"ם על הקנאביס?

אחרי ההתנגדות של מנסור עבאס לחוק אי־הפללת משתמשי הקנאביס, השבוע ראינו אותו מצביע בעד הסדרתו • רע"ם הסבירה את הפליק־פלאק הערכי באמצעות אישור של מועצה דתית שונה • "תורת סדרי העדיפויות" של המפלגה העדיפה לשמור על שלמות הקואליציה

מנסור עבאס, בהצבעה על הקנאביס השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מנסור עבאס, בהצבעה על הקנאביס השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

זה היה עוד שבוע גדוש באירועים לחובבי הפוליטיקה והחברה הערבית בפרט. הצעת החוק להסדרת השימוש בקנאביס רפואי חשפה את הציבור היהודי הישראלי לעולם שיקוליה של רע"ם, שתמכה באופן חריג בהצבעה הטרומית בכנסת, לאחר שהתנגדה להצעת חוק דומה רק לפני שלושה חודשים.

זה היה בסוף מושב הקיץ, חברי הכנסת של רע"ם הפילו את החוק לאי-הפללת משתמשי קנאביס שהביאה להצבעה חברתם לקואליציה שרן השכל. באותו יום ניצב מנסור עבאס מעל דוכן הכנסת, והבהיר שהחוק הזה נוגד את ערכיה של הרשימה והתנועה שאליה הוא משתייך, התנועה האסלאמית. עבאס הוסיף שהחברה הערבית תיפגע קשות מכל הקלה בעניין הקנאביס, בגלל העדר האכיפה והשתלטות ארגוני הפשיעה על השוק הפרוץ הזה בכפרים ובערים הערביות.

אז מה השתנה בהצבעה הזו מכל ההצבעות?

להשאיר את הקנאביס הרפואי בלבד

ברע"ם הסבירו שההצבעה שלהם תהיה תלויה ב"מועצת פסקי השריעה האסלאמית", וזאת לא אותה "מועצת אל-שורא" אלא התוודע הציבור היהודי. מדובר במועצה אחרת שעומד בראשה ה"מופתי" של התנועה האסלאמית ורע"ם, שהוא הגורם הדתי העליון שקובע מה "חלאל" (מותר) ומה "חראם" (אסור) לפי השריעה (ההלכה).

השריעה האסלאמית קובעת שלא חל איסור על השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. ועדיין, הייתה התלבטות מאוד גדולה למופתי של רע"ם בגלל ההשלכות של החוק הזה. האפשרות לקבל מרשם רפואי בקלות והרחבת אפשרויות המכירה, הוא בהחלט מקור דאגה להנהגה בחברה הערבית. היעדר האכיפה המשטרתית והשתלטות ארגוני הפשיעה, יכול להציף את השוק בקנאביס הרפואי, שלא לצורך רפואי.

ההחלטה שקיבלה מועצת פסקי השריעה בסוף הייתה לאפשר את ההצבעה של רע"ם בעד החוק, בתנאי שיעבור תיקונים בוועדות הכנסת על מנת לבקר את אופן המכירה ומתן המרשם או האישור לצרכנים.

רע"ם הצביעה בעד וקיבלה מחיאות כפיים ממפלגות הקואליציה, אך באופוזיציה התגובות היו קשות במיוחד: "נתנו לך כמה לירות, הבטיחו עוד כמה ג'ובים ופתאום האיסלאם מאפשר את זה, אתה עאלק דתי, דורך על הדת האיסלאמית", כך אמר חבר הכנסת דודי אמסלם לעבאס מעל דוכן הכנסת לאחר שהכריזה רע"ם שתתמוך בחוק.

למה דווקא הרשימה המשותפת הליברלית נגד

יחד עם זאת, ההצבעה הזאת של רע"ם בעד החוק היא יותר מעבר לשיקולים דתיים. הרשימה שהפנימה כבר שהיא חלק מהקואליציה כדי להישאר, לא מהססת לעשות מהלכים שנויים במחלוקת, במיוחד כשהיא מבינה שהרחוב הערבי כבר מאמץ את העמדה של הציבור היהודי, הסלחני ברובו בעניין הקנאביס, במיוחד שרוב ההערכות מראות עלייה בצריכת הקנאביס בחברה הערבית באופן חסר תקדים בעשור האחרון. יש גורמים שהפכו את זה לתעשייה ויש ארגוני פשיעה שמתרחבים על חשבון התעשייה הזאת, אך עדיין השימוש הוא לא רק בקרב הצעירים או מכורים, אלא גם בקרב אוכלוסיות משכילות ועובדות שנחשבות למעמד הביניים בחברה הערבית.

מה שמעורר תמיהה, זאת העמדה הנגדית של הרשימה המשותפת הנחשבת לרשימה הערבית הליברלית, ולא רק זה. מבדיקה בארכיון ההצבעות בכנסת, עולה למשל שחברי חד"ש ובהם יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הצביעו בעבר בעד הצעות חוק הנוגעות לאי הפללה או הסדרת השימוש בקנביס, אך במקרה הזה העדיפו לשים את האידאולוגיה בצד ורק לצרכי בידול פוליטי להצביע נגד. מהבחינה הזאת, אין הבדלים בין יהודים לערבים באופוזיציה, כולם מצביעים בצורה עיוורת נגד הקואליציה, גם אם על חשבון מצפונם או בניגוד להצבעות עבר.

בחזרה לרע"ם, הצבעתה בעד החוק בקריאה טרומית מלמדת על שינוי אמיתי בתפיסתה לתפקידה בקואליציה. למרות שהחוק הזה שנוי במחלוקת ולמרות הביקורת הצפויה, רע"ם של השבוע היא לא אותה רע"ם של לפני שלושה חודשים. מדובר ברע"ם יותר נחושה לשמור על יציבות הקואליציה עד להעברת תקציב המדינה, כדי להביא לאישור תכנית החומש הכלכלית עם תקציב של כ-30 מיליארד שקל לחברה הערבית, ולא פחות חשוב, לאשר את תכנית מיגור הפשיעה האלימות שהוצגה השבוע על ידי משרד ראש הממשלה והמשרד לביטחון הפנים וזכתה לתמיכת ראשי הרשויות בחברה הערבית.

בסופו של דבר, ברע"ם עשו את השיקולים שלהם והצביעו בקריאה הטרומית בעד החוק, ודחו את משבר הקנאביס ככל הנראה לאחר אישור התקציב, מה שאומר שהחוק הזה כלל לא מובטח, כל עוד לא יעבור את השינויים הנדרשים מבחינתם. לזה במועצת פסיקות השריעה האסלאמית קוראים "תורת סדרי העדיפויות". במובן הזה, רע"ם של השבוע היא אותה רע"ם של לפני שלושה חודשים.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12