הנושים, המרצדס, הרצח וסימני השאלה. מה מסתתר בתיבת הפנדורה של אלדד פרי

אילו חובות השאיר אחריו אלדד פרי, וכיצד ייתכן שהמשיך לנהל אורח חיים כמעט רגיל? • מה גילו הנאמנים שמונו לעסקיו של יזם הנדל"ן שנרצח בסוף השבוע, וכיצד יושפעו הפרויקטים שלא השלים? • הפרשה שיש בה יותר שאלות מתשובות

אלדד פרי. המשיך לנהל אורח חיים שגרתי לפחות למראית עין גם לאחר שנקלע לקשיים כספיים / צילום: איל יצהר
אלדד פרי. המשיך לנהל אורח חיים שגרתי לפחות למראית עין גם לאחר שנקלע לקשיים כספיים / צילום: איל יצהר

רשימת הנפגעים מאלדד פרי (44), יזם הנדל"ן שנרצח ביום שישי בבוקר, היא ארוכה. לפי החשדות, פרי ניפח במשך שנים בלון של אשליות, ולכאורה התנהל עם הכספים שקיבל מחברי קבוצות הרכישה שארגן בשיטת הפירמידה. שיטה הבנויה על הצורך להזרים כל הזמן כספים חדשים למימון פעילויות קודמות, מה שבהיעדר גיוסים חדשים מוביל לסחרור עד כדי איבוד שליטה ונפילה חופשית - כפי שאירע לפרי.

אלדד פרי הותיר אחריו חובות של מאות מיליוני שקלים ושורה של תביעות לגבי כספים שנעלמו, תשלומים שלא הגיעו לחשבונות הנאמנות, כפל הערות אזהרה, הלוואות על גבי הלוואות שלא הוחזרו ואי־מתן בטוחות לרוכשים.

ענייניו מתנהלים כיום תחת שתי נאמנויות: האחת של עורכי הדין אוהד גינדס וגונן קסטנבאום, שפועלים כנאמנים על קבוצת חברות הנדל"ן שלו: והשנייה של עו"ד ארז חבר, שמונה כנאמן הזמני לנכסיו האישיים של פרי. הראשונים פרסמו דוח באוקטובר שנה שעברה, ואילו עו"ד חבר פרסם את הדוח מטעמו כעבור כחודשיים.

הבדיקות שנערכו במסגרת שתי הנאמנויות העלו ממצאים דומים. על פי עו"ד חבר, לקבוצת פרי ולפרי עצמו יש חובות משותפים של כ-330 מיליון שקל. זאת לעומת הדוח של עורכי הדין גינדס וקסטנבאום, שהגיעו לחוב של כ-315 מיליון שקל. כפי הנראה, ההפרש בין שני המספרים נובע מחובות אישיים נוספים שמוטלים על פרי, ושלא היו קשורים לחברות שלו.

בנוסף, נושים רבים אחרים הגישו כנגד החברות של פרי תביעות בסכומים גבוהים פי כמה, כך שבסופו של דבר קיים סיכוי סביר שמעגל הנפגעים והיקף הפגיעה מפרי גדולים בהרבה ממה שהנאמנים פרסמו בדוחות הראשונים שלהם.

למרות החובות, פרי המשיך לחיות כרגיל

עם זאת, פרי עצמו המשיך לנהל אורח חיים שגרתי לפחות למראית עין גם לאחר שנקלע לקשיים כספיים. הנכסים הבולטים שבהם החזיק פרי היו וילה ברחובות, דירת לופט שבה גרה גרושתו ומכוניות יגואר וג'יפ מרצדס. היגואר נמכרה, והוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז בקשות למימוש הנכסים הנוספים. בקרוב אמור להיערך סיור מתעניינים בווילה ובלופט, שאחריו יתחיל הליך של התמחרות; הג'יפ מרצדס הוא רכב בן מספר שנים, ואף הוא יוצע למכירה. ההערכה היא, שעל כל הנכסים הללו יקבל הנאמן סכום של כ-9.5 מיליון שקל - רחוק מאוד מלרצות את הנושים. בעקבות הרצח, צפוי עו"ד חבר להפוך למנהל העזבון של פרי.

הראוותנות הזו כללה בימים הטובים משרדים מפוארים במגדל עזריאלי בתל אביב, פרסום מאסיבי, השקעה בקבוצות כדורגל, משכורות עתק למנהלים מפורסמים, הופעה בכנסים כלכליים ועוד. הכול בכדי להציג תדמית של איש עסקים שנמצא בליגה של הגדולים.

אלא שעל-פי הדוח הראשוני של הנאמן שמונה לנכסיו האישיים (עו"ד חבר) מרבית נכסיו שועבדו לפעילותו העסקית. למעשה, נקבע, היה קשה מאוד להפריד בין פרי האיש לבין החברות שלו: "מדובר בערבוב נכסים קלאסי בין היחיד לחברות, וזאת, בין היתר, אך לא רק, לאור העובדה שהיחיד חתום באופן אישי כלווה על הסכמים מהותיים בהיקף של מאות מיליוני שקל (לפחות כ-280 מיליון שקל)… לצורך קידום הפרויקטים על-ידי החברות נלקחו הלוואות בסכומים מהותיים על-ידי קבוצת פרי ממלווים חוץ-בנקאיים וכחלק מהביטחונות אשר ניתנו להבטחת ההלוואה, לצד שיעבוד המקרקעין נשוא ההלוואות דנן, שיעבד החייב את נכסיו הפרטיים", כתב עו"ד חבר בדוח.

העירוב בין כספי החברות לבין כספיו האישיים של פרי, סיבכו עוד יותר את מצבו. "בחקירותיו נשאל החייב מדוע שיעבד את בית המגורים הפרטי שלו כאשר ההלוואות והכספים נכנסו לחברות, והחייב השיב כי מעולם לא חשב שקבוצת פרי תגיע לחדלות פירעון, והאמין מספיק בקבוצה שתפרע את חובותיה, כך שלא ראה כל בעיה בשיעבוד נכסיו הפרטיים", כותב עו"ד חבר בדוח. "עוד ציין החייב כי כל סכום אשר קיבל באופן אישי מכוח פעילות קבוצת פרי הועבר על-ידו לחברה, זאת כאשר יכול הוא לקבל כספים באופן פרטי בגין תיווך וטרחה אישית, אולם מעולם לא עשה זאת".

לא ברור עד כמה הנושים יושפעו מהרצח

כעת נותר לשאול, כיצד יושפעו הנושים הרבים מהרצח? לפחות ביחס לפרויקטי הנדל"ן שלא השלים, אין להיעדרו משמעות גדולה. הנאמנים גינדס וקסטנבאום שמו את הדגש בחלק הראשון של עבודתם על שיקום הפרויקטים של פרי, על מנת שניתן יהיה להמשיך את הקמתם. בימים אלה השניים נמצאים במהלך בדיקה מעמיקה יותר, מה קרה בחברות שהביא לנפילה, והיקפיה הכלכליים המלאים. קסטנבאום אומר לגלובס, כי הרצח לא פגע כלל בעבודתם.

"ככלל, חוץ מהשבוע הראשון לפעילות שלנו, לא היינו צריכים את פרי. לתיק שלנו הוא לא הוסיף ולא גרע", אמר קסטנבאום. "לגבי יתר הדברים, חקרנו ואנחנו ממשיכים בחקירות והרצח לא יעיב עליהן. העבודה שלנו לא נפגעה כלל ואנחנו ממשיכים בעבודה כרגיל".

מאז הרצח פורסמו טענות בקרב קרוביו של פרי, כי היה קרוב להגיע להסדר נושים, ואולם חבר מספר כי אמנם נעשה נסיון כזה, אך הוא היה רחוק מאוד ממימוש. "זה לא הבשיל וגם לא הגיע למצב שבו ניתן יהיה לעבור על התנגדויות", הוא אומר.

הוא אומר, כי "יותר טוב היה לנושים, אם הוא היה נשאר. כשנפגשנו בפעם הראשונה אמרתי לו 'היה ישר. היה גלוי, ונעזור לך כמה שאנו יכולים. זה תפקידנו. התיק הזה יהיה אומלל אם אגלה ששיקרת, או החסרת נכסים, או רימית אותנו בדיווחים כוזבים. תרצה את העזרה שלנו, אנחנו פה ונשתף פעולה, אבל היה ישר. דווח על הכל. אבל אם פעם אחת אגלה שהסתרת מאיתנו משהו. פעם אחת נגמר'. עד כמה שאני יודע - הוא לא רימה אותנו".