נגיד בנק ישראל: "אין מטה קסם שיפתור את מחירי הדירות במכה"

פרופ' אמיר ירון דיברבועידת ה-MUNI EXPO של מרכז השלטון המקומי ואמר על מחירי הנדל"ן כי "הבעיה המרכזית היא בעיית היצע" • לגבי הגירעון בתקציב המדינה אמר הנגיד כי "בתחילת אירוע הקורונה אמרתי לעזוב את הגירעון, ובאמת עכשיו, ביציאה שלנו מהאירוע, נצטרך לטפל בגירעון המבני"

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

"צריך להבין, אין פה מטה קסם שיפתור את הבעיה במכה, הבעיה המרכזית היא בעיית היצע. אנחנו ברוכים בביקושים גדולים בין היתר בגלל פריון וזה מביא לביקושים בריאים. מנגד, הבעיה הבסיסית היא בעיית ההיצע. ולא רק שבעיית ההיצע הייתה קיימת לאורך השנים היא החריפה בשנתיים האחרונות. לוקח זמן לשנות תווי כזה ויש מנעד שלם של פעילויות בתחום ההיצע התחלנו לעבוד עליהם כבר במאי", כך אמר פרופסור אמיר ירון על מחירי הנדל"ן בועידת ה-MUNI EXPO של מרכז השלטון המקומי.

פרופ' ירון הזכיר את ההחלטה שהתקלה באחרונה בבנק, להגביל את לקיחת המשכנתאות שמבוססות על דירה קיימת, כדי לרכוש דירה להשקעה. "הגבלנו את היכולת למנף דירה אחת לצורך השקעה. אני חושב שהם לא יפתרו את הבעיה אלא נותנים מענה חלקי. כל הפעילויות האלה צריכות להתבצע, אבל המקור הוא עניין ההיצע", אמר.

לגבי הגירעון בתקציב המדינה אמר הנגיד, כי "בתחילת אירוע הקורונה אמרתי לעזוב את הגירעון, ובאמת עכשיו, ביציאה שלנו מהאירוע, נצטרך לטפל בגירעון המבני. הממשלה קיבלה את המלצתנו לא לטפל בשנים 21' ו-22' כי אנחנו רוצים לתת לכלכלה עכשיו את כל היכולת לצאת מהמשבר.

"ב-10 שנים הבאות אנחנו חושבים שצריכים להיכנס להשקעות ארוכות טווח של 3 אחוזי תוצר. נושאי החינוך עוד לא נכנסו לתקציב הנוכחי ואני חושב שזה סופר חשוב שזה יתבצע בתקציב 23' ואילך ולכן חלק מההשקעות האלה יגיעו לפתחנו בשנים הבאות. אנחנו בעד השקעות כמו המטרו, הן יצמיחו אבל הן לא ישלמו לגמרי את עצמן. לכן נצטרך לעשות ניווט מושכל של התייעלות בסקטור בנושא גבייה וגם העלאת מיסים מסוימת".