חברת הקנאביס קלבר ליבז נכנסת לישראל

קלבר ליבז מייצרת במפעל שלה בפורטוגל את הקנאביס שמגיע לישראל • הכוונה היא כנראה לא להקים פעילות של קלבר ליבס בישראל, אלא לאפשר ייבוא על ידי החברות המקומיות • ישראל הפכה לשוק אטרקטיבי בזכות ריבוי בעלי הרישיון, הכמויות הגדולות שנמכרות לחלק מבעלי הרישיונות, וההעדפה של חלק גדול מהם למותגי הייבוא

חלי דנגור, מנהלת הפעילות המסחרית בישראל של  חברת הקנאביס Clever leaves / צילום: דיויד גראב
חלי דנגור, מנהלת הפעילות המסחרית בישראל של חברת הקנאביס Clever leaves / צילום: דיויד גראב

בשבוע שעבר הודיעה חברת הקנאביס Clever leaves על כוונתה להרחיב את פעילותה בשוק הישראלי. החברה הבינלאומית, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 191 מיליון דולר, היא חברה פעילה בשוק הקנאביס העולמי. הרחבת פעילותה בישראל מעידה על האטרקטיביות ההולכת וגוברת של שוק הקנאביס הישראלי עבור החברות העולמיות.

למרות האוכלוסיה הקטנה יחסית, וההגבלה של השוק הישראלי לקנאביס רפואי בלבד, וגם המחירים שמשולמים בישראל שהם נמוכים, למשל, ממה שמשלם השוק האירופאי, ישראל הפכה לשוק אטרקטיבי בזכות ריבוי בעלי הרישיון, הכמויות הגדולות שנמכרות לחלק מבעלי הרישיונות, וההעדפה של חלק גדול מהם למותגי היבוא.

קלבר ליבז מייצרת במפעל שלה בפורטוגל את הקנאביס שמגיע לישראל. חוות הגידול שלה נמצאות בעיקר בקולומביה, והן מבין החוות היחידות במדינה שקיבלו הסמכה אירופאית לגידול ולעיבוד קנאביס רפואי. מפעלי החברה נמצאים בפורטוגל. היא החלה לאחרונה לנהל מו"מ עם כמה מן החברות המקומיות, כדי לבחון כמה סוגים של שיתופי פעולה עמם. הכוונה היא כנראה לא להקים פעילות של קלבר ליבס בישראל, אלא לאפשר יבוא על ידי החברות המקומיות.

על פי דוחות החברה, במחצית הראשונה של 2021 היא רשמה הכנסות של 3.7 מיליון דולר, כמעט כפול מן ההכנסות שלה בשנה שעברה. הרווח הגולמי על המכירות הללו היה 2.3 מיליון דולר, והחברה רשמה הפסד נקי של 9 מיליון דולר. בעבר דיווחה חברת יוניבו על יבוא של תפרחות קנאביס של קלבר ליבס, וכעת החברה מחפשת בישראל שיתופי פעולה נוספים. את הפעילות בישראל תנהל חלי דנגור.

בשנה האחרונה סובל שוק הקנאביס מעודף היצע, שהוביל לירידת מחירים וקונסולידציה של חברות קנאביס, בעולם (בדגש על קנדה), וגם במידה מסוימת בישראל. בראיון בלעדי ל"גלובס" אומר מנכ"ל קלבר ליבס, קייל דיטוולר, כי: "אנחנו מאמינים שאפשר לייצר קנאביס איכותי, אבל גם עם היגיון כלכלי. איך למשל? לא לרכז את גידול הקנאביס העולמי בקנדה! (שבה מזג האוויר קר וחשוך ורוב הקנאביס גדל במתקנים מקורים, מבוקרי טמפרטורה ויקרים - ג.ו.). אנחנו בונים מתקנים אקולוגיים והגיוניים כלכלית בקולומביה, בפורטוגל, בסך הכל יש לנו 12 מתקנים.

"מבחינת שיווק, המטרה שלנו היא להביא את הקנאביס לכל מקום בעולם. המוצרים שלנו כבר נמכרים בישראל, בגרמניה, בברזיל ובאוסטרליה".

מנכ''ל קלבר ליבס, קייל דיטוולר / צילום: יח''צ
 מנכ''ל קלבר ליבס, קייל דיטוולר / צילום: יח''צ

מה הוביל להחלטה שלכם להרחיב את הפעילות שלכם בישראל?
דיטוולר: "אם היית שואלת אותי לפני שנה, איזה שוק יהיה הגדול ביותר לצד קנדה וארה"ב, כנראה לא הייתי מנחש שזה יהיה השוק הישראלי. בפועל הוא הפך לאחד השווקים הגדולים, בעיקר כשוק ייבוא. אני חושב שישראל היא שוק גדול כנראה בגלל הניסיון הרב יחסית שיש לכם בתחום הקנאביס הרפואי, וגם כי אתם מקום של חדשנות.

"כשיש לגליזציה, לא צריך חדשנות של הצרכנים כדי להגיע לשוק. אבל כשמדובר בשוק של קנאביס רפואי, המטופלים שאולי לא חשבו על האופציה, הרופאים ובתי המרקחת, כולם צריכים להיות יצרתיים כדי שהשוק יתפתח. ישראל היא מדינת יבוא, באופן כללי ובפרט בקנאביס. הכיס הישראלי הוא מאוד מעניין".

ובכל זאת מפתיע שישראל היא יבואנית כל כך גדולה, אחרי כל ההלל שנשפך לגבי התוצרת המקומית?
"הצרכנים לא יקנו מוצר רק כי הוא מייד אין איזראל. ואם כל מדינה תעשה את זה - איך יראה השוק הבינלאומי? ייבוא פותח הרבה אפשרויות ולדעתי משכלל את השוק באופן שיאפשר לישראל להיות בסופו של דבר גם יצואנית טובה יותר.

"לו הייתי צרכן בישראל, או בכל מדינה אחרת, מה שהיה חשוב לי זה איכות, מחיר ומידע קליני לגבי ההרכב של המוצר וההשפעה שלו. מה זו איכות בהקשר של קנאביס? יצור GMP, כמות החומר הפעיל. יכול להיות שישראל היא לא המקום הנכון לגדל כל סוג של קנאביס, ועד היום לא כל כך גדלו כאן הסוגים עם הריכוז הכי גבוה של חומר פעיל, אבל זה לא אומר שאבדו הסיכויים ליצוא. ישראל ידועה ביכולת שלה לפתח מוצרים ייחודיים, ויש בוודאי גנטיקות שיכולות לצמוח טוב במיוחד בישראל, ואלה לאו דווקא אותם מותגים שכולם מכירים, שהתעשיה המקומית התחילה מהם. ואולי כן? קנאביס רפואי הוא הרי בסך הכל שוק של 5-10 שנים, באופן רשמי. נדרשות שנים רבות להתאים צמחים למקום".

קולומביה יותר מוכנה לשוק הגלובאלי?
"אנחנו חושבים שכן. חלק מהזנים הראשונים של שוק הקנאביס הרפואי הגיעו משם. יש בעיה נוספת והיא שלרבות מהחברות הישראליות אין אישור יצור GMP למוצרים שלהן. עם התאמה מסויימת של הרגולציה, אנחנו יכולים לעבד את הסחורה הזו במפעל שלנו בפורטוגל".

אילו מדינות נוספות יהוו שווקי יעד גדולים בהמשך?
"מלבד ישראל? גרמניה, ברזיל, מקסיקו, בריטניה מתחילה להיפתח, ובארה"ב זו לא שאלה של אם אלא מתי. אני מאמין שזה יקרה תוך שנה עד שנתיים. הרי מי שצורך את המוצר באופן חוקי, מספק יותר הכנסות ממסים מאשר צרכני אלכוהול". לעומת זאת בגרמניה, הוא מעריך, השוק יישאר רפואי בלד בשנים הקרובות.

הצורך הבוער של שוק הקנאביס היום, אומר דיטוולר, הוא הידע לגבי ההשפעה הרפואית של החומר. "אנחנו לא יודעים איזה מינון לתת, לאיזה אדם, לאיזו מחלה. אנחנו לא יודעים איך בקבוקון של שמן מתנהג בטמפרטורות שונות, וכמה חומר פעיל באמת נשאר בו כשהוא מגיע ללקוח.

"בארה"ב עבר לאחרונה חוק חדש שמאפשר סוף סוף לחקור קנאביס בברכת הממשל המרכזי, ואנחנו בהחלט מתכוונים לנצל את זה. אני מאמין בהחלט שאנחנו הולכים לעולם של קנאביס רפואי שבאמת יקבל יחס של תרופה ויימכר כתרופה, עם כל המחקר והידע הכרוך בכך, במקביל ללגליזציה. זה יכול לקחת יותר מ-20 שנה, אבל בסוף יהיו כאן שני שווקים תוססים, עם מוצרים מותאמים לכל אחד מהם. אני לא רואה אין זה יכול להתפתח אחרת, כשכבר ידוע שזה מוצר מציל חיים".