בשל הדרישה המצרית הגוברת: צינור גז חדש מישראל בעלות של 200 מיליון דולר

במשרד האנרגיה אישרו את קיומם של המגעים, שנחשפו ברויטרס • אם הצינור יייבנה הוא יוכל לשרת את תמר, לוויתן וכריש שטרם פועל מסחרית, כאשר מדבור בצינור יבשתי • מימון הפרויקט יבוצע על ידי חברות הגז

מתקן גז סמוך לקהיר / צילום: Reuters, Amr Abdallah Dalsh
מתקן גז סמוך לקהיר / צילום: Reuters, Amr Abdallah Dalsh

הדרישה המצרית לרכוש עוד גז טבעי מהמאגרים בישראל, מביאה לקידומו של פרויקט תשתית חדש - הקמת צינור חדש להזרמת גז טבעי מישראל למצרים, כך נחשף ברויטרס. לפי הערכות של גורמים בשוק ובמשרד האנרגיה, מדובר בפרויקט בעלות של כ-200 מיליון דולר. מדובר בפרויקט שאם ייבנה, יפעל במקביל (ולא במקום. ג"ל) התשתית הקיימת, שדרכה מספקות שותפויות הגז כבר ביום גז טבעי למצרים, בכמויות שהולכות וגדלות. כן נודע כי מדובר בצינור קרקעי, ולא ימי.

במשרד האנרגיה אישרו את הפרסומים ומסרו לגלובס כי "מתקיימים דיונים בין ישראל למצרים לגבי שיתופי פעולה אפשריים בתחום הגז הטבעי. בין היתר, עקב בקשת המצרים לקבלת גז טבעי נוסף, מקודמת בחינה של צינור גז טבעי יבשתי, בבעלות נתג"ז. כיום קיים קו מאושר סטטוטורית באזור כרם שלום, אך בשל קשיים בתוואי זה, הוחלט לתכנן חלופה אחרת ומתבצע תהליך בחינה במועצה הארצית". מהודעת משרד האנרגיה, ניתן להסיק כי מדובר במגעים שמתקיימים כבר מזה זמן רב, ולא תולדה של הימים האחרונים. לפי הדיווח ברויטרס הפרויקט יכול להיות פעיל בתוך שנתיים.

גורם במשרד האנרגיה ביקש להבהיר כי בכל מקרה עלות הבנייה של התשתית החדשה תוטל במלואה על היזמים, ולא תמומן מהקופה הציבורית. כן נודע לגלובס כי תשתית שכזו תוכל לייצא את הגז למצרים מכל אחד משלושת המאגרים - תמר ולוויתן שכבר פועלים כיום, ומאגר כריש שבעלות חברת אנרג'יאן ושלפי הצהרותיה עתיד להיפתח מסחרית בעוד מספר חודשים.