"החשש להישאר בלי בית מרתיע בדרך כלל את המבוגרים"

הדיירים ברחוב החשמונאים 3 ברמת גן יתפנו בקרוב מהבניין שייהרס • במקום 9 דירות ייבנו 27

החשמונאים 3, רמת גן / הדמיה: סטודיו שפראן
החשמונאים 3, רמת גן / הדמיה: סטודיו שפראן

סיפור הפרויקט:

הבניין נמצא ברחוב החשמונאים, קרוב לרחוב ז’בוטינסקי. השכונה נגישה לתחבורה ציבורית ומרכזים מסחריים. "הבניין נבנה בשנות ה-40 וכיום הוא מושכר ברובו. אני קניתי את הדירה שלי באמצע שנות ה-90 למטרת השקעה", מציין אורי נדיר, מבעלי הנכסים בבניין. "מדובר על מבנה ישן, ללא מעלית, הסובל מתשתיות ישנות ולקויות - במיוחד בצינורות המים וחוטי החשמל". נדיר מוסיף כי מכיוון שהבניין בנוי על עמודים, הוחלט שהוא לא עמיד בפני רעידות אדמה ולכן נדרש לו חיזוק משמעותי.

לדבריו, בהתחלה דובר על תמ"א 38/1 (התחדשות עירונית) אבל מהר מאוד הוחלט על תמ"א 38/2 - הריסה ובנייה מחדש. "פנינו לכמה קבלנים שחלקם לא הרשימו אותנו, בסוף משרד עורכי הדין הם אלה שעשו את הבדיקה וההיתכנות, ובחרו עבורנו את היזם הנכון".

החשמונאים 3, רמת גן. הדמיה: סטודיו שפראן / צילום: שניר בלה
 החשמונאים 3, רמת גן. הדמיה: סטודיו שפראן / צילום: שניר בלה

נדיר ובעלת נכס נוספת בבניין מתארים תהליך ארוך: "זה נמשך הרבה שנים. העירייה מערימה קשיים רבים. גם כשהיינו בשלב הסופי, העירייה עדיין הציבה מכשולים כמו סוגיות המרפסות שלטענתה חורגות מההיתר, קו הבניין שלדבריהם חורג מהתוכנית, אבל העניין הזה נפתר", למרות זאת, התנגדות נוספת מצד הדיירים הוסיפה לפרויקט עוד אתגר: "החשש שהקבלן יפשוט רגל למשל והחשש להישאר בלי בית מרתיע בדרך כלל את המבוגרים, וזה הוסיף לתהליך עוד סוגיה שהיה צריך לפתור", לבסוף, מסכם נדיר, כל הדיירים חתמו והפרויקט יצא לדרך.

"מי שמחליט ללכת על פרויקט דומה, חייב לדעת מראש שמדובר על סיפור שעשוי לקחת הרבה זמן. בבתים בני 40 שנה החיזוק לא רלוונטי. הם חייבים להיבנות מחדש".

התמורה ליזם:

18 דירות חדשות, בהן דירות 5,4,3 חדרים, פנטהאוזים ודירת גן. דירת 4 חדרים בשטח של 96 מ"ר בקומה 6 מוצעת בהחל מ־2.81 מיליון שקל.

התמורה לדיירים:

דירה חדשה גדולה בכ-4 מ"ר לכל דירה, עם חניה תת-קרקעית ומרפסת שמש.

לו"ז:

התקבל היתר בנייה ביולי 2021.

המצב הישן: בניין בן 3 קומות, 9 יח"ד
המצב החדש: בניין בן 8 קומות, 27 יח"ד
היזם: י.ס ברקת ישראל מגורים ובינוי בעמ
הקבלן המבצע: פרום בונים יוקרה
האדריכל של הפרויקט: טימור שוורץ אדריכלים