"זו מהפכה; בעתיד לא נצטרך מכון תקנים ישראלי רחב כל כך"

למרות רשימת ההחרגות הארוכה, מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא נשמע מרוצה מהרפורמה בנושא היבוא: "זו לא רפורמה, זו מהפכה" • על שרת הכלכלה: "יש כל כך הרבה שמתנגדים לה ומחכים לנו בפינה, ולכן אנחנו צריכים לעשות את זה בצורה מושכלת ונכונה"

רון מלכא, מנכ''ל משרד הכלכלה / צילום: משרד החוץ
רון מלכא, מנכ''ל משרד הכלכלה / צילום: משרד החוץ

אחרי שבועות אינטנסיביים במיוחד בוועדת הכלכלה, בהם רפורמת הדגל של הממשלה בנושא היבוא עברה טלטלות ומתקפות רבות, מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא (שהתמנה לפני ארבעה חודשים בלבד) נשמע מרוצה מהתוצאה. בראיון לגלובס הוא מדגיש את מחויבות המשרד לפתיחה ליבוא וטוען - "זו לא רפורמה, זו מהפכה". עם זאת, נראה שהרפורמה כפי שהיא עכשיו עדיין מושפעת מכוחן של קבוצות לחץ ולובי של יצרנים.

"הרפורמה הזו פותחת את המדינה ליבוא חופשי, מגבירה מאוד את המגוון ואת מספר השחקנים ויוצרת שוק תחרותי", אומר מלכא.

מה יעשה התקציב החדש ליוקר המחייה שלכם? בדקנו

מלכא מנסה להדוף את הכותרות בתקשורת שבהן הופיעה רשימת ההחרגות הארוכה מהרפורמה. "אני רוצה לתקן רושם מוטעה שנוצר בציבור שחלק מהתקנים שעדיין נמצאים בבדיקה כמו תחבושות הגייניות ואופניים, שכרגע כיוון שלא הוסדר בחוק נושא התקינה שלהם הם כאילו מחוץ לרפורמה. עד סוף השנה אנחנו נספיק לבחון את כל התקנים".

אז מה שטוב לאירופה לא טוב לנו מבחינתם התקנים שהחורגו?
"החרגה היא מה שנבדק ונמצא שהוא מסוכן, למשל ציוד גז פחמימני, ציוד לחץ, ציוד הרמה, חלק קטן ממוצרי תינוקות. אלה דברים שבחנו ואמרנו שהם מסוכנים ובשלב הזה אנחנו מחריגים אותם. הם פשוט ייכנסו בשלב יותר מאוחר, כשתהיה לי מעבדה שיודעת לבדוק כל מוצר כזה".

החשש הוא שמה שלא עובר בנוסח המקורי בחוק ההסדרים לא יעבור אף פעם.
"די לחיות בטראומת העבר. עד סוף השנה נסיים לבחון את כל התקנים. הרוח החיה כאן היא שרת הכלכלה והיא זו שנותנת את הטון והיא מאוד נחרצת. היו שניסו להחריג דברים נוספים, והיא לא נתנה לזה לקרות. יש כל כך הרבה שמתנגדים לה ומחכים לנו בפינה, ולכן אנחנו צריכים לעשות את זה בצורה מושכלת ונכונה. 80 אחוז מהמוצרים כבר לא צריכים להיבדק בכניסה לארץ. זה לא רפורמה - זה רבולוציה".

האם יש מאבקים על הסמכויות וגבולות הגזרה בין משרד הכלכלה והאוצר. איפה אתה רואה את תחום האחריות שלך במשרד?
"משרד האוצר אמון על התקציב ויוזם רפורמות. במקרה הספציפי שאנחנו מדברים עליו, מי שיישם את הרפורמה זה רק משרד הכלכלה. משרד האוצר בא עם הרעיון. היישום הוא המבחן האמיתי. רעיון טוב עוד לא אומר שתושג התוצאה המיוחלת, ומי שמיישם את הרפורמה ביבוא הוא משרד הכלכלה".

האם כשהרפורמה תורחב ניתן כבר יהיה לוותר על מכון התקנים לחלוטין?
"אנחנו נצטרך מכון תקנים הרבה יותר מצומצם. האם בכלל לא? אני לא מאמין. תמיד יהיה צורך במציאות שלנו כאן בישראל בתקנים, אבל ממש לא בגודל ובנפח הנוכחי של מכון התקנים. כן יהיה צורך במומחים כדי לשמור על בריאות הציבור".