שת"פ בין ישראל לארה"ב והאו"ם לקידום הרגולציה על הרשתות החברתיות

שר התקשורת יועז הנדל והסנאטור האמריקאי בן ריי לוהאן דנו בשיתוף פעולה בין הרגולטורים כדי ליצור רגולציה יעילה על הרשתות החברתיות • בפגישה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש סוכם כי ישראל תיקח חלק בוועדה שתוקם באו"ם ותעסוק בנושא

מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש ושר התקשורת יועז הנדל / צילום: דוברות משרד התקשורת
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש ושר התקשורת יועז הנדל / צילום: דוברות משרד התקשורת

שר התקשורת, יועז הנדל, נפגש בשבוע שעבר בניו יורק ובוושינגטון עם גורמים ובכירים שונים מחברות הטכנולוגיה הגדולות, כמו כן עם גורמי ממשל ומחוקקים ועם מזכ"ל האו"ם, ודן עימם בקידום רגולציה על הרשתות החברתיות. זאת, לצורך הכנה לקראת פעולת הוועדה שמקים בנושא, ועל רקע הסוגיה של ההשקעות הסיניות בתשתיות תקשורת. הנדל נפגש עם בכירי פייסבוק, גוגל, סיסקו, נטפליקס ועוד, לצד פגישות עם סנאטורים.

בפגישתו עם הסנאטור בן ריי לוהאן, יו"ר ועדת המשנה לתקשורת, מדיה ורוחב פס בסנאט בארה"ב, דן הנדל בצורך בשיתוף פעולה בין הרגולטורים כדי ליצור רגולציה יעילה על הרשתות החברתיות. בוועדת המשנה של לוהאן חברים שני היו"רים, שמובילים כעת את השימועים לחברות הטכנולוגיה בסנאט: הסנאטורית איימי קלובשר, שעומדת בראש ועדת המשנה להגבלים עסקיים, והסנאטור ריצ'ארד בלומנטל, שעומד בראש ועדת המשנה להגנת הצרכן. לגלובס נודע כי השר והסנאטור סיכמו שהאחרון והצוות שלו יופיעו בפני הוועדה שמקים הנדל.

הצוותים של הסנאטור יציגו את התפיסה והפעילות בסנאט לצד ההתקדמות שלהם עד כה בנושא. שיתוף פעולה מסוג זה יעזור לישראל לשמור על האצבע על הדופק, כלומר להיות מעודכנת בנעשה בזמן אמת ולא לחכות לחקיקת רגולציה במדינה אחרת כדי להתחיל בתהליך דומה בישראל, דבר שיכול לקחת שנים. 

שיתוף פעולה נוסף נרשם בפגישה בין הנדל ושגריר ישראל באו"ם, גלעדן ארדן, לבין מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש. שם סוכם כי ישראל תיקח חלק בוועדה שתוקם באו"ם, שתעסוק ותבחן את הרגולציה על הרשתות החברתיות, כמו כן על הסתה ופייק ניוז. ארדן ירכז את שיתוף הפעולה בין ישראל לאו"ם בכל מה שקשור לאחריות תוכן מצד הרשתות החברתיות וחברות האינטרנט - כדי למנוע תכנים אנטישמיים ותכני הסתה. ארדן יעדכן את הקבוצה המתגבשת באו"ם בהתקדמות פעילות הרגולציה בישראל על הרשתות החברתיות.

בישראל דווח על שתי ועדות שהוקמו בנושא. יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים, גדעון סער, הודיע על הקמת ועדה שתעסוק בשילוב בין משפט וטכנולוגיה, ושתכלול תחומים שונים, מבינה מלאכותית ועד סחר והסתה ברשתות החברתיות. ועדה נוספת שמקים השר הנדל ותהיה כפופה לוועדה של סער, תעסוק בענייני השקיפות והאחריות של הרשתות החברתיות - מחשיפת האלגוריתם ועד הקמת מרכזי שירות לקוחות שענקיות הטכנולוגיה יחויבו אולי להפעיל. כך, למשל, בוועדה יבחנו עד כמה פייסבוק תהיה חייבת לנמק את ההחלטות שלה לגבי חסימת משתמשים. במהלך זה מגדיר למעשה הנדל את הרשתות החברתיות ככלי תקשורת.

התפיסה בישראל מתחילה אף היא להשתנות, משמע הרשתות החברתיות אינן רק תשתית עליה אפשר לפרסם מידע, אלא יש לה אחריות לגבי התוכן - מה שמוביל לאחריות משפטית מחייבת. הנדל למעשה במהלך הזה מגדיר את הרשתות החברתיות ככלי תקשורת.