סערה בהתאחדות המלונות: עתירה לדחות את מועד הבחירות לנשיאות

הבחירות לנשיאות התאחדות המלונות אמורות להתרחש מחר, אך כעת הוגשה עתירה לדחות אותן • בנוסף, העותרים מבקשים מבית המשפט לדחות את מועמדותו של אבי ניסקורן לנשיא ההתאחדות • אלי גונן פרש מהמרוץ לתפקיד

אבי ניסנקורן. מועמדות שנויה במחלוקת / צילום: אורן בן חקון
אבי ניסנקורן. מועמדות שנויה במחלוקת / צילום: אורן בן חקון

נמשכת הסערה סביב הבחירות לתפקיד נשיא התאחדות המלונות: על הפרק - עתירה לבית המשפט בבקשה לדחות את מועד הבחירות הקבוע למחר (27.10). בחירות אלה נקבעו לאחר שהנשיא הקודם, אמיר חייק, מונה לשגריר ישראל באיחוד האמירויות.

ההתאחדות אישרה שלושה מועמדים: שר המשפטים לשעבר ויו"ר ההסתדרות לשעבר, אבי ניסנקורן; ישי ברנע, לשעבר יו"ר סניף ירושלים של התאחדות המלונות ומנהל בית מלון בעיר; ואלי גונן, מי שכיהן בעבר כנשיא התאחדות המלונות. עם זאת, ערב הבחירות הודיע גונן כי הוא פורש.

אלא שהבחירות לא יתקיימו על מי מנוחות: לפני כשבועיים הוגשה עתירה על-ידי ישי ברנע ושני חברים נוספים בהתאחדות המלונות, בטענה כי מועמדותו של ניסקורן אינה עומדת בתנאי תקנות ההתאחדות, משום שהתקנון קובע כי רק בעלים או מנהל של מלון או רשת בתי מלון יכול להיות חבר בהתאחדות ומשכך להגיש מועמדות לתפקיד הנשיא.

עתירה זו נדחתה בתוככי ההתאחדות, וכעת מקווים כי בית המשפט יבלום את הבחירות המתוכננות במסגרת עתירה דחופה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. העותרים מבקשים מבית המשפט לתת צו מניעה בבקשה לעצור את הבחירות, בטענה כי מועמדותו של ניסקורן "נעשתה בלא סמכות, בלא הפעלת שיקול-דעת, תוך התעלמות מתקנון ההתאחדות ואימוץ ללא בחינה עניינית של מסמכים, שעל פניהם נעשו שלא על-פי דין".

העתירה הוגשה נגד התאחדות המלונות, נגד ניסקורן, נגד יו"ר הוועדה הארגונית בהתאחדות המלונות ונגד אב בית הדין של ההתאחדות. 

עוד מבקשים העותרים לשנות את שיטת הבחירות הקיימת כיום, המעניקה כוח ויתרון מובנה לרשתות הגדולות, כאשר על-פי שיטה זו על כל 100 חדרים זכאים המלונאים לציר בוועידה, כך שמלונות קטנים צריכים להתאגד במטרה להגיע למספר החדרים הנדרש, בשעה שלרשתות המונות אלפי חדרים יש זכות למספר צירים גדול, ובהתאם יכולת ההשפעה שלהן גדולה. מועמדותו של ניסנקורן נתמכת על-ידי בעלי הרשתות הגדולות, ועל-פי הלך-הרוח, אם הבחירות יתקיימו כמתוכנן - הוא צפוי להתמנות לנשיא הבא. 

בית המשפט ביקש את תגובת התאחדות המלונות עד למחר בשעה 10:00, ובשלב זה לא הוציא צו המבטל את הבחירות, "ולו בשל הגשת הבקשה יום לפני הבחירות". 

"התנהלות פסולה של יו"ר הוועדה הארגונית"

בעתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד יפעת סולל, מפרטים העותרים את הסתירה לשיטתם בין מועמדותו של ניסנקורן ובין הכתוב בתקנון ההתאחדות, שלפיו מי שאינו בעלים או מנהל של בית מלון לא יכול להתקבל כחבר באגודה ומשכך לא יכול להיות מועמד לנשיאות. עוד מציינים כי גם הענקת תואר של "חבר כבוד" או עמית לא מקנה את הזכות להתמודד על תפקיד הנשיאות.

בעתירה - בדומה לזו שהוגשה לפני שבועיים למחלקה המשפטית בהתאחדות - נטען כי מינויו של ניסנקורן כדירקטור באגודה שיתופית נוף גינוסר אינה סוללת את דרכו להגשת מועמדות.

בנוסף נטען כי בין הדין של ההתאחדות נתן גיבוי ל"התנהלות פסולה, התנהלות חוזרת, יש לומר, של יו"ר הוועדה הארגונית, אשר במודע ובכוונת מכוון מנע העברת המסמכים לחברי הוועדה הארגונית, ובכך מנע מהם מלקבל החלטה מודעת".

עוד נטען נגד בית הדין של התאחדות המלונות כי הוא "אינו מצטיין במקצועיות וודאי שלא באי-תלות - לא מוחלטת ולא חלקית. העובדה ש(רוב) דייני בית הדין אינם משפטנים, מקלה על כך שהם מקבלים החלטות בהתאם להשתייכותם הארגונים ובאופן מוחלט לטובת מי ששלח אותם לכהונה. ההתעלמות של בית הדין מטענות משפטיות ו/או חוסר היכולת של חבריו לקיים דיון ענייני, מחייבים את התערבותו של בית המשפט על-מנת להגן על המיעוט הנדרס בהתאחדות המלונות".

את הנימוק בצורך בהתערבות "חיצונית" מטעמו של בית המשפט מעגנים העותרים ב"תוצאה חמורה שתעגן את העיוות שנוצר" אם הליך הבחירות יימשך כפי שנקבע.

מאבי ניסקורן לא נמסרה תגובה.