חשוב לזהות את הפייק מאחורי שינוי השם של פייסבוק

עלינו לפקוח עין על המתרחש בכל האקו-סיסטם של פייסבוק, גם בשמה החדש, ולא לאפשר לה להמשיך ללא בקרה אזרחית

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

בקרוב נשמע על מהלך שינוי השם הדרמטי של פייסבוק, ענקית המדיה החברתית. אנשי החברה יציפו אותנו בהסברים נרחבים ועמוקים של שינוי אסטרטגי של החברה, על עתיד האינטרנט, ועל עתיד האנושות. מילים חדשות יפציעו בשיח כמו מטה-ברס ולצדו חזון חדש של חברת פייסבוק, בשמה החדש כמובן, שמטרתו לשנות מן היסוד את התקשורת בין בני אדם בעולם של מחר.

אסור לנו להתבלבל. שינוי השם הוא בעיקר צעד אסטרטגי של חברה שמנסה להסיט את הדיון בציבור מההתנהלות השערורייתית שלה ב-5 השנים האחרונות, ממשבר קיימברידג' אנליטיקה, חוסר הצלחתה בבלימת תנועה של דיסאינפורמציה ופייק ניוז ברשת שלה, הבעיות של האלגוריתם שלה שנטען שמקדם שיח של שנאה ופילוג ועד כמובן לחשיפה האחרונה סביב השפעות פלטפורמת אינסטגרם על בריאות נפשית של צעירים שהוסתרה על ידה.

פייסבוק, התגלתה בשנים האחרונות כאיום על חברות דמוקרטיות חופשיות בהיותה כלי שעלול לערער חברה מן היסוד. לא בכדי שפוליטיקאים רבים החלו לסמן אותה כמטרה כדי להרוויח הון אלקטורלי על גבה.

הצעד של שינוי שם של מותג הוא לא צעד פשוט, בטח לא של מותג מוכר כמו פייסבוק. אולם נראה שפייסבוק מבינה שכדי להקטין את הנזק של מחול השדים שמתנהל סביבה במסגרתו פוליטיקאים קוראים לפירוקה היא צעד מחייב. היא חייבת להקריב את היד כדי לאפשר לגוף לחיות.

בפועל, מקצועית מדובר בצעד פשוט וחכם. שינוי השם של חברת-העל יאפשר לה להרחיק את האש מהפעילות של חברת האחזקות ולצמצם את הפגיעה בפעילות הרחבה של החברה שמזמן איננה רק הפעלת רשת חברתית. פייסבוק היום היא גם הבעלים של חברות כמו וואטסאפ, אינסטגרם, חברת VR אוקולוס ועוד ועוד.

כך, בעוד הפוליטיקאים ימשיכו לתקוף רק את הרשת החברתית של פייסבוק, שאר פעילות החברה, שתעבור לפעול תחת השם החדש, תוכל אולי להמשיך ללא שינוי משמעותי בפעילותה, ייתכן שאף ללא שיקול אתי בהתנהלותה.

אסור לנו לקבל זאת, עלינו לפקוח עין על המתרחש בכל האקו-סיסטם של פייסבוק, גם בשמה החדש, ולא לאפשר לה להמשיך ללא בקרה אזרחית. מילים מסובכות כמו מטה-ורס ושיח מעורפל על העתיד של התקשורת לא יכול לבלבל אותנו, עלינו לדרוש רגולציה על כלל פעילות החברה שנמצאת בצומת של כל אינטראקציה חברתית, מתוך מטרה להבטיח כי העתיד שלנו לפחות יהיה שפוי יותר מההווה שלנו.

הכותב הוא ראש מסלול שיווק ופרסום בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב