"הפכתי בתקופה הזאת למומחית שיווק, אולי צריך להגיד תודה לסגרים"

הדס שמואלי מובילה מיזם סיורים בשם nice2meet בדרום תל אביב ויפו שמחבר בין אנשים ומארחים מתרבויות שונות • "ניצלתי את הזמן הפנוי כדי לבנות את כל התשתיות הדרושות - אתר רשמי, עמודי פייסבוק מקצועיים. כדי להיות מוכנה לתום הסגרים ולא להתעכב" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

הדס שמואלי, nice2meet / צילום: גלית קרן
הדס שמואלי, nice2meet / צילום: גלית קרן

"אני ממש לא אוהבת כשמדריך בסיור פשוט עומד ומקיא עלייך את כל המידע שיש לו בראש", סיפרה הדס שמואלי, בעלת מיזם nice2meet לסיורים בתרבויות אחרות, "בגלל זה אני מעדיפה לחבר את הקהל שלי למארחים אותנטיים".

שמואלי החלה במיזם בינואר 2020, ממש כמה רגעים לפני פרוץ המגפה בישראל, אחרי עשר שנות עבודה כשכירה. "מצד אחד, בפרוץ הקורונה הייתי עסק חדש ולא קיבלתי מענקים מהאוצר בכלל", מרחיבה שמואלי על חבלי הלידה, "אבל דמי האבטלה ושאר הפיצויים מעשר שנים כשכירה די החזיקו לי את הראש מעל המים".

סיורי nice2meet מתמקדים באזורי דרום תל אביב ויפו - בעיקר שכונות עג'מי ושפירא. "אני קוראת לזה 'שכונות אמיתיות', מה שעדיין לא כוסה בג'נטריפיקציה", מסבירה שמואלי. הפעילות מתחילה בנקודת מפגש שקובעת שמואלי, יש סיורים פתוחים אליהם אפשר להירשם באינטרנט, או סיורים סגורים לקבוצות שמתאמות מראש. "אני מתחילה בדרך כלל באיזושהי הקדמה, כמה מילים כדי לחבר את כולם לאזור אבל את עיקר החוויה עושים אצל המארחים", סיפרה שמואלי, "ביפו יש לי כ-12 מארחים, בדרום ת"א 9".

בכל סיור מוכנים לקבל את הקבוצה כשלושה מארחים, "שמדגימים את מגוון התרבויות הרחב, יהודים, מוסלמים, נוצרים, אזרחים זרים, מבקשי מקלט מהמזרח ואפריקה", הוסיפה שמואלי, "לומדים להכיר את המקום דרך האוכלוסיה, במקום המסלול הקבוע שהוא הפוך בעיניי". הקבוצה מתארחת ממש בבתים, יושבים לדגום מהמאכלים ואז מתבצע שיח פתוח עם המארח. "ממש סיפורים יוצאי דופן, אני משתדלת לצרף אנשים שיעוררו השראה", הוסיפה שמואלי, "כבר ביקרנו בכנסייה האריתראית בדרום תל אביב ופגשנו את הכומר למשל. בסוף הטיול אתה מקבל חוויה כאילו חזרת מחו"ל עכשיו".

מעבר לאי קבלת מענקי העצמאים, שמואלי סיפרה שארבעת הסגרים "חיסלו" את הסיורים לחלוטין. "הפכתי בתקופה הזאת למומחית שיווק, אולי צריך להגיד תודה לסגרים", צוחקת שמואלי, "ניצלתי את הזמן הפנוי כדי לבנות את כל התשתיות הדרושות - אתר רשמי, עמודי פייסבוק מקצועיים. כדי להיות מוכנה לתום הסגר ולא להתעכב". שמואלי מוסיפה שאמנם היה לה נסיון שיווקי מימיה כשכירה אבל במהלך הסגרים גילתה כישורים חדשים, "יש לי חוש לטקסטים ואני נהנית מזה גם".

שמואלי שיתפה בעצב שמלבד הקורונה, המהומות בערים המעורבות לפני מספר חודשים פגעו בסיורים ביפו אנושות. "הכל התבטל לי חודשיים קדימה", היא סיפרה, "אנשים פחדו להגיע אבל עכשיו אני רואה צמיחה מחודשת. אולי אלה הקיצוניים שמחרימים את החברה הערבית לא יגיעו, אבל מי שרוצה לראות ולהכיר את הצד השני - מוצא אותי".

בנוגע לעתיד המיזם, שמואלי סיפרה כי היא מאוד מעוניינת לקחת את nice2meet לחו"ל. "כמו מה שאני עושה בתל אביב-יפו אבל בכל מיני מקומות בעולם", היא גילתה, "אני רוצה ליצור מערך של מדרכים ומארחים ברחבי העולם, שנוכל להביא את הבשורה הזאת למקומות נוספים שיש בהם מתיחות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il