איך מתייחסים בעולם למנהיגים לשעבר, והאם ישראל חריגה?

יותר מארבעה חודשים אחרי שבנימין נתניהו עזב את בלפור, בליכוד יש מי שמתעקשים להמשיך לקרוא לו "ראש הממשלה", בטענה שכך נהוג בעולם • אכן יש מדינות בהן זה הנוהג, אבל ממש לא מדובר במנהג גלובלי נפוץ • ומה עם ישראל? כאן מעולם לא נראה נשיא או ראש ממשלה ששמר על התואר

ח"כ מיקי זוהר, הליכוד הכול פוליטי, כאן 11, 23.10.21 / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
ח"כ מיקי זוהר, הליכוד הכול פוליטי, כאן 11, 23.10.21 / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בנימין נתניהו אינו ראש ממשלת ישראל כבר יותר מארבעה חודשים, אך נראה שבקרב כמה מחברי מפלגתו השינוי במעמדו - ובעיקר בתוארו - של נתניהו טרם הופנם. מאז כינונה של ממשלת בנט-לפיד מקפידים חברי כנסת מהליכוד וחלק ממפלגות האופוזיציה לקרוא לראש האופוזיציה "ראש הממשלה". הדוגמה האחרונה ניתנה בשבוע שעבר, בעת חגיגת יום הולדתו ה-72 של נתניהו בחדר סיעת הליכוד, כאשר חברי המפלגה ורעייתו של ראש האופוזיציה שרו ואיחלו חג שמח וזר פורח "לראש הממשלה".

במוצאי שבת האחרונה, כשנשאל בראיון בכאן 11 על האירוע, התלונן חבר הכנסת מיקי זוהר כי דווקא ההתעסקות בתואר היא "קטנונית" והתעקש כי "אין מדינה בעולם שלא מכנה את ראש הממשלה לשעבר... 'ראש הממשלה', כמו שיש נשיאים בארצות הברית וגם אחר כך קוראים להם 'הנשיא'". בדקנו.

בישראל: אין נשיא או רה"מ ששמרו על התואר

נתחיל מהמובן מאליו. יש לפחות מדינה אחת (ספוילר - תכף נגלה שיש הרבה יותר) שלא מכנה את ראשי הממשלה הקודמים שלה בתואר "ראש הממשלה", והיא כמובן ישראל. כל ראשי הממשלה לאורך ההיסטוריה, לאחר שעזבו את התפקיד, נקראו לכל היותר "ראש הממשלה לשעבר" במעמדים רשמיים ולא רשמיים כאחד, ולעיתים אף פחות מזה.

בראיונות המעטים עם דמויות כמו בן גוריון, גולדה מאיר, יצחק רבין ואחרים, לאחר שעזבו את לשכת ראש הממשלה, פנו אליהם המראיינים לרוב כ"מר בן גוריון" או "גברת מאיר". כך הנוהג, אגב, גם עם נשיאי המדינה לשעבר. בדיקת "המשרוקית" לא מצאה דוגמה לראש ממשלה או נשיא ששמר על התואר המקורי, גם באירועים לא רשמיים, לאחר שסיים לשמש בתפקיד.

נזכיר כי נתניהו, בדומה לרבים מקודמיו, שב לספסלי האופוזיציה לאחר יציאתו את בלפור ומשמש כיום כחבר כנסת. גם כאן, ההשוואה למקרי העבר מדגישה עד כמה ההתעקשות של הליכוד יוצאת דופן. פרוטוקולים של הכנסת מראים כי כל ראשי הממשלה לשעבר כונו "חבר כנסת", לכל היותר, על ידי עמיתיהם בבית המחוקקים וגם על ידי חברי מפלגתם.

לבן גוריון, אחרי שסיים קדנציה מפוארת של 13 שנה כראש ממשלה ועבר לאופוזיציה, קראו חברי הכנסת, כולל אנשי מפא"י, פשוט "החבר בן גוריון". לוי אשכול כראש ממשלה אף הגדיל לעשות וכינה פעם אחת את בן גוריון, אז כבר יריבו המר מספסלי האופוזיציה, "קורא קריאת הביניים" ולאחר מכן רק "האדון". על כך נזף בו מיד דווקא ראש הממשלה לעתיד מנחם בגין: "אין אומרים כאן 'אדון' אלא 'חבר כנסת'". לאחר שחברי כנסת נוספים נחלצו להגן על כבוד הזקן והעירו לו כי "לאדון הזה יש שם", עקץ אשכול: "גם לי יש שם, וגם תפקיד". בן גוריון, אגב, לא נשאר חייב, ובדומה לליכוד של היום העדיף לא לקרוא לאשכול "ראש הממשלה" אלא רק "שר הביטחון".

גם אל שרת, רבין, בגין, שמיר, פרס, ברק ואפילו נתניהו בעצמו, כאשר חזרו לכנסת כח"כים "פשוטים", פנו חבריהם מעל דוכן הנואמים בשמם הפרטי או בשם המשפחה, או כ"חבר הכנסת" ובפעמים נדירות כ"ראש הממשלה לשעבר". נציין כי גם האדם היחיד בהיסטוריה של מדינת ישראל ששימש כחבר כנסת מן המניין לאחר כהונתו כנשיא - יצחק נבון - נקרא "חבר הכנסת נבון", כשלא היה שר בממשלות פרס ושמיר.

בעולם: התואר חולף, אבל לא תמיד

ומה קורה בשאר העולם? פנינו לעמיתינו ב-IFCN, הרשת הבינ"ל של בודקי העובדות, בה חברה גם "המשרוקית", וביררנו כיצד מתייחסים במדינות שונות למנהיגים לאחר שעזבו את תפקידם. נראה שלמעט יוצאות מן הכלל מועטות, ברוב המדינות התואר לא נשמר. בנורבגיה, כל התארים הפוליטיים הינם זמניים ותקפים רק למשך הכהונה. כך גם בדנמרק, בשוודיה וביוון, שם לרוב פונים לראשי ממשלה לשעבר בשם המשפחה בלבד. עמיתנו באוסטרליה הדגישו כי ראש ממשלה החוזר לשמש בתפקיד פרלמנטרי נקרא על פי תפקידו העדכני. בהודו נהוג לפנות כ"ראש הממשלה לשעבר", כמו גם בבריטניה. תרזה מיי, שפרשה מתפקידה ועזבה את דאונינג 10 ב-2019, אך חזרה לשמש כחברת פרלמנט, נקראת פשוט "חברת הפרלמנט ממיידנהד", האזור אותו היא מייצגת.

לעומת זאת, בליטא, פולין וצרפת מסרו ל"משרוקית" כי ראשי המדינה אכן שומרים על התואר לאחר עזיבת הלשכה. בליטא, משטר נשיאותי, הדבר תקף רק לנשיא, ולא לראש הממשלה. בצרפת, על פי הפרוטוקול, יש לפנות לראשי ממשלה ונשיאים לשעבר כ"אדוני ראש הממשלה" או "הנשיא", אך לרוב, כלי תקשורת ומראיינים מוותרים על התואר הרשמי ומשתמשים ב"לשעבר" או בשם המשפחה. ב-2019 נרשמה תקרית מביכה כאשר הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי סירב לענות לשאלה של עיתונאית לאחר שפנתה אליו כ"מר סרקוזי" בלבד.

 
  

אדוני הנשיא: ארה"ב חריגה בנוף

אם כן נראה שבניגוד לטענות, בלא מעט מדינות, וכנראה שאפילו ברובן, האדם העומד בראש הממשל לא זוכה לשמר את התואר לאחר לכתו. הדוגמה המובהקת כביכול ליוצאת מן הכלל, כפי שציין זוהר, היא ארה"ב, שם נשיאים שעזבו את הבית הלבן זוכים להיקרא לאורך כל חייהם - בפי התקשורת, נשיאים מכהנים והציבור הרחב - נשיא. גם במקרה הזה, חשוב לזכור, מדובר בנוהג שהשתרש בעשרות השנים האחרונות, ולא בפרוטוקול רשמי. הדרך הנכונה לפנות לנשיא ארה"ב לשעבר, מתעקשים קפדני האתיקה והטקס, היא בתואר Mr, או The Honorable, ולמעשה התואר שהוא מחזיק בו עד סוף ימיו הוא של התפקיד שקדם לכהונתו כנשיא. אייזנהאואר, לדוגמה, נקרא "הגנרל אייזנהאואר" לאחר שעזב את החדר הסגלגל, וכך יש לקרוא גם לנשיאים אחרים "הסנאטור אובמה", "המושל קרטר" וכו'.

ובכל זאת, אם נחפור מעט עמוק יותר לשם השוואה מדויקת ככל שניתן, נגלה שגם הדוגמה האמריקאית לא מחזקת את טענת הליכוד, אלא להיפך. נתניהו, כאמור, נשאר בפרלמנט הישראלי אחרי כהונתו, כמו רוב קודמיו. בארה"ב ישנם רק שני מקרים לאורך ההיסטוריה של נשיאים שחזרו לשמש חברי קונגרס "פשוטים" אחרי הקדנציה הנשיאותית: ג'ון קווינסי אדמס, הנשיא השישי ובנו של הנשיא השני של ארה"ב, התמודד בהצלחה במירוץ לבית הנבחרים בשנת 1831 וייצג במשך 17 השנים עד מותו את מדינתו מסצ'וסטס.

אנדרו ג'ונסון, מי שהחליף את לינקולן אחרי ההתנקשות בו והיה לנשיא הראשון שהודח בידי בית הנבחרים בשנת 1869, שב לקונגרס 6 שנים לאחר מכן כסנאטור מטנסי. הוא הספיק לשרת רק שלושה חודשים עד מותו.

בשני המקרים, חבריהם של אדמס וג'ונסון פנו אליהם לפי תפקידם הנוכחי - הסנאטור ג'ונסון או הנציג (Representative) אדמס - אך לרוב פשוט כ"מר" (Mr. Adams), "האדון" (The Gentleman from Tennessee) וכיוצא באלה. דיווח עיתונאי מיום מותו של אדמס מספר כי מיד לאחר נאום נלהב במיוחד בגנות המלחמה במקסיקו, הוא קרס אל מקומו בבית הנבחרים ואיבד את ההכרה. כתב העיתון מסר כי חבריו להיכל צעקו "מר אדמס מת!", ולא "הנשיא אדמס מת".

לקריאה נוספת:

דיון בכנסת בין בן גוריון, אשכול ובגין
השבעת ממשלת בגין הראשונה
חגיגות יום הולדת לנתניהו
ועידת מפא"י העשירית
נאום משה שרת בוועידת מפא"י העשירית
פניות לנשיאים לשעבר
אנדרו ג'ונסון בסנאט
בארי גולדווטר מודה לגנרל אייזנהאוור בוועידה הרפובליקנית, 1964
●  ג'ון אדמס בבית הנבחרים
דיווח על מותו של אדמס