מצעד האקלים הגדול אי פעם בישראל: "נשאר לנו פחות מעשור לעצור את הקטסטרופה"

יותר מעשרת אלפים בני אדם צועדים הבוקר בתל אביב לפני פתיחת ועידת האקלים של האו"ם בגלאזגו, סקוטלנד בעוד יומיים • השנה, מתקיים המצעד בישראל תחת המסר: "נגמר למנהיגים הזמן, אין מקום להצהרות – רק מעשיים מידיים" • גם רבנים דורשים מהממשלה לפעול מיד

מתוך הצעדה / צילום: שני אשכנזי
מתוך הצעדה / צילום: שני אשכנזי

יותר מעשרת אלפים בני אדם צועדים הבוקר (יום ו׳) בתל אביב, במצעד הסביבתי הגדול ביותר שהתרחש בישראל. בין הצועדים בני נוער רבים הקוראים למנהיגים לפעול בנוגע למשבר האקלים ודורשים: "צדק סביבתי עכשיו".

"מצעד האקלים", אירוע שנתי אותו עורכות תנועות אקלים וסביבה בהובלת ארגון מגמה ירוקה, מתרחש יומיים לפני פתיחת ועידת האקלים של האו"ם בגלאזגו, סקוטלנד, שם ייתכנסו מנהיגיהן של יותר מ-100 מדינות, לועידה הנחשבת גורלית לעתיד כדור הארץ, בשל הדחיפות להפחתת פליטות גזי החממה בכמחצית כבר בעשור הקרוב ואיפוס פליטות עד שנת 2050, כדי להימנע מהתחממות ממוצעת של יותר ממעלה וחצי, על השלכותיה החמורות כלפי האנושות, בעלי החיים והמערכות הטבעיות בכדור הארץ. השנה, מתקיים המצעד בישראל תחת המסר: "נגמר למנהיגים הזמן, אין מקום להצהרות - רק מעשיים מידיים".

מיצב צינור הנפט בהפגנת האקלים / צילום: שני אשכנזי
 מיצב צינור הנפט בהפגנת האקלים / צילום: שני אשכנזי

בין היתר, הפעילים נושאים מיצב המדמה צינור נפט ארוך, במחאה על הסכם קצא״א מול חברה מאיחוד האמירויות, להפיכת ישראל לגשר יבשתי לשינוע נפט מאיחוד האמירויות ללקוחות בעולם. הפעילים דורשים מהממשלה לבטל את ההסכם, ולא לסכן את שונית האלמוגים, הסביבה החופית וענף התיירות בעיר אילת.

מאיה יעקבס, מנכ״לית ״צלול״, אומרת לגלובס כי ״השבוע מבקר המדינה פרסם דוח חמור שאמור היה לזעזע את המדינה אבל כל מה שראש הממשלה עשה היה להכריז על יעד ל-2050, שזה רחוק מדי ובעיקר מדאיג מאוד. המדינה פועלת בימים אלה להגדיל את התלות בגז ונפט, מקדמת את הסכם הנפט של קצא״א וקידוחי נפט וגז בים שיהפכו אותנו לחצר האחורית המזוהמת של תעשית הנפט וכל זב תוך הטעיית הציבור עם ססמאות על אנרגיה ירוקה שמנותקות מהמציאות. אלפי האנשים ברחובות היום דורשים פעולה אמיתית, עכשיו. שיכלול חוק אקלים עם לוז וסמכויות לביצוע, שינוי תכניות אנרגיה ובניה, הכנסת נושא האקלים למערכת החינוך ולהפסיק לשקר לציבור״.

איש/ה בתחפושת כריש בהפגנת האלקים / צילום: שני אשכנזי
 איש/ה בתחפושת כריש בהפגנת האלקים / צילום: שני אשכנזי

במצעד האקלים משתתפים ארגונים ירוקים, חברתיים ואזרחיים, וכמו כן תנועות נוער ותנועות סטודנטיאליות. האירוע מצטרף לצעדות אקלים המתקיימות ברחבי העולם, במטרה להציב על סדר היום את משבר האקלים, מפניו מזהירה הקהילה המדעית. במצעד משתתפים גם פוליטיקאים ובהם השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג.

מפגינות בצעדת האקלים / צילום: שני אשכנזי
 מפגינות בצעדת האקלים / צילום: שני אשכנזי

הבוקר, יומיים לפני טיסתו לכנס האו"ם, הכריז ראש הממשלה נפתלי בנט כי ישראל תצטרף למדינות המפותחות בעולם, ותפעל לאיפוס פליטות גזי החממה עד שנת 2050. הדרך להשגת היעד איננה מובנת מאליה, שכן ישראל מייצרת כיום רק 6% מהחשמל שלה באמצעי אנרגיה מתחדשת, והשימוש במכוניות פרטיות - רק גדל. לכן, תצטרך הממשלה לגבש תוכנית משמעותית להפחתת פליטות כבר בעשור הקרוב, תוך הסתמכות על אמצעי ההפחתה הקיימים בנמצא - ולא על טכנולוגיות עתידיות שטרם עוגנו במציאות.

גם רבנים דורשים מהממשלה לפעול מיד. לקראת יציאת המשלחת הישראלית לועידת האקלים של האו"ם, הוציאו קבוצת רבנים מובילים מכתב גלוי לראש הממשלה בו הם קוראים לו להתייחס למשבר האקלים ברמה של פיקוח נפש, ולהוביל את העשייה בנושא מתוך נכונות והתמסרות של מי שעיני רבים באולם נשואות אליו בבחינת "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". על המכתב חתומים, בין היתר, הרב יובל שרלו, הרב שלמה אבינר, הרב יעקב אריאל, הרב מיכאל מלכיאור ועוד.

הפגנת האקלים / צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע
 הפגנת האקלים / צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע

אלעד הוכמן מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, אמר היום: "מרגש לראות את ההתעוררות בציבור. אזרחים מודאגים לצד פעילים סביבתיים, הופכים את המצעד השנה לגדול ועוצמתי שהיה אי פעם בישראל. הציבור מתחיל להפנים, משבר האקלים הוא האיום הביטחוני הגדול ביותר עלינו ועל העולם כולו. אנחנו מוחים אך למעשה נלחמים על הקיום שלנו ושל ילדינו. ועל מה קודם למה - כסף וטייקונים או צעדים דרמטיים להצלת חיים".

נטשה דודינסקי, הגיעה למצעד מירושלים. "אני רוצה שיהיה עתיד לכל בני האנוש והצומח והחי. אני כבר עשרות שנים מתעניינת, אבל כשראיתי את דוחות המדענים נכנסתי לזה ממש חזק. נשאר לנו פחות מעשור לעצור את הקטסטרופה", היא אומרת לגלובס. "בחודשים האחרונים הציבור בישראל מתעורר, יש כאן הרבה נוער שמדובר בחיים שלו והוא מבין את זה. אני בעוד כמה עשורים לא אהיה כאן. הם נלחמים על החיים שלהם".

תמונה ממצעד האקלים / צילום: שני אשכנזי
 תמונה ממצעד האקלים / צילום: שני אשכנזי

פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, גם הוא הגיע להפגנה היום, והשמיע את קולם של המדענים אל מול משבר האקלים המתקדם במהירות, באין מעש מצד ממשלות בישראל ובעולם. לדבריו, "עם כל הכבוד להכרזות של ראש הממשלה ולפסגת האקלים בגלזגו, כדי להציל את כדור הארץ ולהגיע ליעדים הנכספים ב-2050, כל אחד ממשרדי הממשלה ובראשם ראש הממשלה חייבים לעבוד מהיום יום יום כדי לקדם אנרגיה מתחדשת, תחבורה ציבורית וניהול פסולת. הפחתת פליטות פחמן מתחילה במעשים ולא בדיבורים, ויעדי 2030 כבר מחכים מעבר לפינה".

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, אמרה היום במצעד: ״בעשורים האחרונים האדם זלל את כדור הארץ ועכשיו כולנו מחויבים להחזיר אותו למצב יציב ובריא שיבטיח חיים טובים לצעירים ולדורות הבאים. היום כבר כולנו יודעים שאנו בעיצומו של משבר אקלים, שהמשבר הוא מעשה ידי אדם, שישראל סובלת ותסבול מהמשבר יותר ממדינות אחרות, ואחרי פרסום דוח מבקר המדינה - אנחנו גם יודעים שישראל ממש, אבל ממש, לא ערוכה להתמודדות עם המשבר. אנחנו יחד כאן, כדי לקרוא למקבלי לגבש ולאמץ תכנית חירום להתמודדות עם משבר האקלים ולשמירה על הטבע, בן הברית שלנו מול המשבר״.

גם תנועת ״מרד בעלי החיים״ השתתפה בהפגנה, וערכה מיצג נגד מכמורות הדייג, המובילות לפגיעה במערכת האקולוגית הרגישה כשהן מגרדות את קרקעית הים ואוספות ברשתותיהן מכל הבא ליד, ומובילות להרג המוני של חיות ים רבות, ובהן כרישים, לוויתנים, צבים וחיות נוספות בסכנת הכחדה. אלכסיי נרדיוז'ב, פעיל במרד בעלי החיים ומארגן המיצג, אומר לגלובס: ״בני אדם משמידים באופן שיטתי את חיות הבר! אחת הדוגמאות המחרידות, כאן בישראל היא ציד ימי במכמורות, עם רשתות ענק שהורגות בבת אחת אלפי בעלי חיים, נוסף להרג הן גם הורסות את המערכות האקולוגיות בים. המדינה כבר הוציאה 11 ספינות מכמורות מהמים, עם פיצוי ראוי, עכשיו צריך להוציא את הנותרות!״.