מרוץ החימוש של ענקיות ה-IT בת"א נמשך: חילן רוכשת את חשבשבת ב-210 מיליון שקל

חשבשבת של משפחת מידן היא חברה ותיקה הפועלת בתחום התוכנות הארגוניות לעסקים קטנים ובינוניים • מנכ"ל חשבשבת: "עסקים אלה חוו את הקורונה בצורה הכי משמעותית, וזה גרם להם לחשוב על כלים שיכולים להיות יעילים עבורם - פנייה שהתגלגלה מיד לפתחנו"

אבי באום - מנכ''ל חילן / צילום: יח''צ
אבי באום - מנכ''ל חילן / צילום: יח''צ

שוק שירותי המחשוב (IT) בישראל הניב בשנים האחרונות שורה ארוכה של עסקאות מיזוג ורכישה. לרוב הרוכשת הייתה אחת מארבע חברות ענק הנסחרות בבורסה בת"א וחולשות על עיקר השוק, ואילו הנרכשת - חברה קטנה פרטית.

כעת מתבצעת עסקה משמעותית נוספת, ושוב הרוכשת היא אחת מארבע הענקיות - חילן (האחרות הן מטריקס, וואן ומלם-תים). חילן הודיעה על רכישת חשבשבת, המפתחת ומשווקת מוצרי תוכנה בתחום ה-ERP, תמורת 210 מיליון שקל. חשבשבת היא חברה פרטית הנמצאת בבעלות מייסדיה, רחל וד"ר אברהם מידן, שהקימו אותה לפני קרוב ל-40 שנה, ומנוהלת בשנתיים האחרונות על-ידי אסף אברהמי שהוא פרופסור חבר אורח בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון.

חילן, שהמנכ"ל שלה הוא אלי זיברט והיו"ר ובעל השליטה בה הוא אבי באום, מספקת שירותי IT במספר מגזרים - שירותי שכר ומשאבי אנוש, פתרונות עסקיים, תשתיות מחשוב ושיווק מוצרי תוכנה. בסיום המחצית הראשונה של 2021 יתרות המזומנים שלה הסתכמו בכ-219 מיליון שקל. לפי הודעת חילן, מחזור המכירות השנתי של חשבשבת הוא כ-58 מיליון שקל. מדובר בחברה רווחית.

ההסכם בין חילן לחשבשת כולל גם תמלוגים בשיעור של 15%-35% מכל גידול שיווצר בהכנסות חשבשבת מחו"ל (שכיום הן בהיקף זניח) עבור השנים 2022-2031. חילן כבר פועלת בחו"ל מאז שרכשה לפני כשנתיים חברה בארה"ב. השלמת העסקה כפופה למספר תנאים וצפויה להיסגר ב-1 בינואר 2022.


"מחלוצות התוכנה וההייטק של ישראל"

"חשבשבת מונה כ-200 עובדים, היא עוד מעט בת 40 והיא מחלוצות התוכנה וההייטק של ישראל", אמר אברהמי, מנכ"ל חשבשבת. "החברה מספקת מערכות ERP לניהול הארגון לעשרות אלפי ארגונים. האתגרים שלנו הם להמשיך ולתת לארגונים כלים להתפתח ולצמוח בנושאים כגון ניהול מלאי, ניהול שיווק, ניהול מכירות וניהול פיננסי".

לדבריו, "במהלך התקשורת עם חילן גילינו ארגון מעניין מאוד, טכנולוגי, שלמוצרים שלו יש סינרגיה מלאה לפתרונות שלנו. חילן היא מקבוצות המחשוב הגדולות בישראל, ואנחנו שמחים ומשוכנעים שיחד, ניתן פתרונות טובים לקוחות הקיימים והחדשים. רק בשנה האחרונה, אגב, נוספו לחשבשבת כ-1,000 ארגונים".

חשבשבת פונה בעיקר לפלח של עסקים קטנים ובינוניים, שחילן פחות התמקדה בו עד כה.

מדובר בפלח שנפגע מאוד בתקופת הקורונה, עד כמה זה השפיע על פעילות חשבשבת?

אברהמי: "זה השפיע עלינו בצורה הכי טובה שיכולה להיות. ארגונים קטנים ובינוניים הם השדרה שהרגישה את הקורונה בצורה הכי משמעותית, וזה גרם להם לחשוב על כלים שיכולים להיות יעילים עבורם, בעלות-תועלת כלכלית. הפנייה להרחיב את הפתרונות ולתת כלים נוספים התגלגלה מיד לפתחנו. דבר שני הוא שהמון ארגונים שקודם לכן בחרו במערכות יקרות, מורכבות ועם תהליכי הטמעה ארוכים, בחרו בפתרון שלנו, שהוא מאוד פשוט וכלכלי".

אברהמי הצטרף כאמור לחשבשבת לפני כשנתיים. הוא מספר: "בכובע השני שלי, אני חוקר בטכניון בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול. אני חוקר מערכות מידע לניהול הארגון, ואחד הדברים שנדהמתי מהם בחשבשבת הוא הפריסה האדירה של המערכת בעשרות אלפי ארגונים. אלה כלים רבים שנותנים לארגונים קטנים ובינוניים אפשרות לצמוח. רוב המשק זה עסקים קטנים: 97% מהעסקים, 60% מנפח הפעילות העסקים, 60% מהמועסקים. זה פלח מאוד מעניין להביא לו ערך אמיתי".

הביאו אותך לנהל את החברה כדי להוביל למכירה שלה?

"לא. החברה היא משפחתית. בעלי הבית אנשים מדהימים שהקימו אותה וניהלו אותה באופן אישי, ופשוט רצו קצת לנוח ולעשות לביתם אחרי 4 עשורים של עבודה קשה מאוד".

עם השלמת הרכישה, אברהמי יישאר כחלק מחילן וכך גם שאר עובדי חשבשבת.

מלבד חילן, היו הצעות מגופים נוספים לרכוש את החברה?

"החברה היא בבעלות משפחת מידן, ולאורך השנים היו פניות נוספות מגופים אחרים למשפחה, אך כל ההצעות נדחו אחת אחרי השנייה, כי חיפשו ארגון שאיתו חשבשבת תוכל להמשיך לצמוח ולשגשג, ושיהיה סינרגטי. התרשמנו שזה המצב עם חילן, ושיש זהות אינטרסים משום שהיא רוצה להוביל את שוק ה-ERP בישראל. מה שקורה פה זה מהלך סינרגטי אמיתי, שישיא ערך מיידית ללקוחות ולעובדים".

אבי באום, יו"ר קבוצת חילן מסר כי "חשבשבת נחשבת מזה שנים לחברה המובילה בתחומה, עם פתרון בעל מוניטין רב. בשנים האחרונות פותחה מערכת WEB מתקדמת שמאפשרת גישה מדפדפן בכל מכשיר למערכת ERP מלאה, ללא צורך בשרתים והתקנות. החברה נהנית ממעמד מוביל בקרב פלח לקוחות רחב שעד היום הייתה לנו גישה מועטה אליו ובשל כך רכישה זו מגדילה משמעותית את מעגל הלקוחות שלנו בפלח העסקים הבינוני-קטן. אנו מאמינים כי בשל הסינרגיה הגבוהה הקיימת בשילוב פעילות חשבשבת וחילן, נוכל להאיץ את הצמיחה הפיתוח והחדשנות במוצריה, ולהגדילה משמעותית".

שווי השוק של חילן בבורסה הוא כ-4 מיליארד שקל , לאחר שמניית החברה יותר מהכפילה את ערכה בשלוש השנים האחרונות. אבי באום מחזיק כשליש ממניות החברה בשווי של 1.3 מיליארד שקל. 


תקופה אינטנסיבית עבור ענקיות ה-IT

השנים האחרונות היו אינטנסיביות עבור חברות ה-IT הגדולות נסחרות בבורסה: המגמות של מעבר מואץ לדיגיטל ולמחשוב ענן בקרב הלקוחות וכן הצורך בשיפור תשתיות ישנות פרויקטים גדולים ויצר מנועי צמיחה. במקביל, הרכישות שבוצעו תמכו בהמשך הגידול בהכנסות החברות ויצרו להן צמיחה לא-אורגנית.

רכישת חשבשבת על-ידי חילן היא כאמור עוד חוליה בשרשרת הרכישות בענף ה-IT בישראל בשנים האחרונות. רק לפני כשבועיים דיווחה א.מ.ת מחשוב על רכישת השליטה בקבוצת יוניטסק תמורת 77 מיליון שקל; א.מ.ת עצמה הייתה יעד לרכישה בתחילת השנה, כאשר קרן פימי רכשה מידי המייסדים 62.5% ממניותיה תמורת 450 מיליון שקל. בכך הפכה עסקה זו לגדולה ביותר בענף ועקפה את רכישת טלדור על-ידי וואן ב-250 מיליון שקל, שבוצעה זמן קצר קודם לכן.

העסקאות הגדולות שביצעה חילן עצמה בשנים האחרונות הן רכישת חברת נס ב-145 מיליון שקל בשנת 2014, רכישת השליטה בארה"ב של חברת PayDay לפני שנתיים תמורת כ-20 מיליון דולר ורכישת ITway שבוצעה ב-2018 תמורת 59 מיליון שקל.

חילן תפרסם את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי ב-16 בנובמבר. במחצית הראשונה של השנה, הכנסות החברה צמחו ב-6% לכ-851 מיליון שקל, והיא רשמה רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה 70.4 מיליון שקל, עלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

ת"ז חשבשבת

תחום פעילות: פיתוח ושיווק תוכנות ארגוניות לעסקים קטנים ובינוניים.

היסטוריה: הוקמה לפני קרוב ל-40 שנה על-ידי רחל וד"ר אברהם מידן בעלי החברה, שם ניהלו אותה עד לפני שנתיים. המנכ"ל הנוכחי הוא אסף אברהמי

נתונים: מעסיקה כ-200 עובדים. מחזור שנתי: כ-58 מיליון שקל, החברה רווחית. מיקום: ת"א וסניפים נוספים ביקנעם, חדרה, אשדוד ועוד, פועלת גם בניו יורק ודרך מפיץ ברומניה