למרות השיפור בעסקיו, תשובה ממשיך לממש נדל"ן: מכר יתרת החזקותיו באלעד מגורים

בעל השליטה בקבוצת דלק מימש אופציה למכירת רבע ממניות חברת הנדל"ן אלעד מגורים לידי קרן JTLV תמורת 68.5 מיליון שקל - לפי שווי חברה של 274 מיליון שקל

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

למרות ההתאוששות בעסקיה של קבוצת דלק שבשליטתו, והשיפור הניכר במצבה הפיננסי, ממשיך איש העסקים יצחק תשובה לממש את החזקותיו הפרטיות בתחום הנדל"ן בישראל. 

חברת אלעד מגורים מדווחת, כי תשובה החליט לממש אופציית מכר (PUT) שהייתה ברשותו, ולמכור את יתרת החזקתו (25%) בחברה לקרן JTLV תמורת 68.5 מיליון שקל. המכירה משקפת שווי חברה של 274 מיליון שקל.

אלעד מגורים עוסקת בייזום, תכנון, בנייה ושיווק של פרויקטים בתחום הנדל"ן בישראל, בתחומי המגורים, המסחר והמשרדים. החברה, שנוסדה בידי תשובה וריכזה את עיקר פעילותו בתחום הנדל"ן בישראל, הועמדה על ידיו למכירה בתחילת 2020, בעקבות הקשים הפיננסיים שאליהם נקלעו תשובה וקבוצת דלק בעקבות התפרצות משבר הקורונה בעולם.

בסוף מאי 2020 מכר תשובה 70.7% ממניות אלעד מגורים לידי קרן ההשקעות בנדל"ן JTLV של אריאל רוטר, עמיר בירם, שלמה גוטמן וזאב הראל, תמורת סכום של 198 מיליון שקל. העסקה שיקפה לאלעד מגורים שווי של 280 מיליון שקל, ולאחריה נותר תשובה עם החזקה של 25% בחברה, בעוד שביתרת המניות (4.3%) החזיק המנכ"ל רונן יפו.

בנובמבר 2020 רכש המנכ"ל יפו מניות נוספות של החברה מידי JTLV, תמורת 10.4 מיליון שקל, והגדיל את החזקתו בה ל-8%, על חשבון הקרן - שירדה להחזקה של 67%. כחלק מהעסקה בין תשובה ו-JTLV קיבל אז תשובה אופציית PUT למכירת יתר החזקתו (25%) לקרן, ואילו היא עצמה קיבלה אופצית CALL לרכישת יתרת ההחזקה של תשובה.

חודש לאחר מכן השלימה אלעד מגורים גיוס של 100 מיליון שקל בהנפקת אג"ח לציבור, והפכה לחברת אג"ח מדווחת. כעת היא מודיעה, כאמור, כי תשובה הודיע על מימוש האופציה שברשותו.


המנכ"ל יחזיק ב-10% ממניות החברה

כחלק מההסכם בין JTLV ובין מנכ"ל אלעד מגורים, רונן יפו, הוא צפוי לרכוש כ-2% מהמניות שירכשו במסגרת מימוש האופציה, במחיר זהה לזה שתשלם JTLV. כך, לאחר השלמת העסקה תחזיק הקרן ב-90% מהחברה ואילו המנכ"ל יחזיק ב-10% הנוספים.

בינתיים הספיקה קרן JTLV בתחילת 2021 להיכנס כשותפה בחברת הייזום הבורסאית אחים דוניץ, שגם היא עוסקת בייזום נדל"ן למגורים. בהמשך להשקעה זו, העבירה JTLV בחודש מאי 2021 הצעה לדירקטוריון דוניץ לנהל משא ומתן על רכישת החזקתה באלעד מגורים בתמורה להקצאת מניות.

על פי אותה הצעה, תרכוש דוניץ את כל החזקותיה של הקרן באלעד מגורים, וזאת כנגד הקצאת מניות רגילות של דוניץ לקרן, כך שאם תושלם העסקה, תהפוך אלעד מגורים לחברה בת בשליטתה של דוניץ.

המבנה הסופי של העסקה אמור להיקבע במשא ומתן בין הצדדים, ולקבל את אישור אסיפת בעלי המניות של דוניץ. בעקבות הגשת ההצעה הסמיך דירקטוריון דוניץ את ועדת הביקורת של החברה לשמש כוועדה בלתי תלויה לבחינת התקשרות חברת דוניץ בעסקה ולייצוג החברה בכל עניין הנוגע לעסקה.


הגדלת אחיזתה של קרן JTLV בדוניץ

בדוחות לסיכום הרבעון השני של 2021, שפורסמו לפני כחודשיים, ציינה דוניץ כי "הוועדה החלה לפעול מכוח המינוי". דוניץ נסחרת כיום לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל, וקרן JTLV מחזיקה ב-28.64% ממניותיה, כך שרכישת אלעד מגורים מידיה בעסקת מניות תגדיל את אחיזתה של הקרן בדוניץ. בדוחות לסיכום המחצית הראשונה של 2021 הציגה דוניץ הון עצמי של 347 מיליון שקל, ואילו אלעד מגורים הציגה הון עצמי של 292 מיליון שקל.

נכון לסוף אוגוסט פעלה אלעד מגורים בפרויקטים להקמת כ-2,200 יחידות דיור למגורים וכ-22 אלף מ"ר לשימוש משרדים ומסחר, וברשותה גם כ-39 אלף מ"ר של קרקעות בייעוד חקלאי. במחצית הראשונה של 2021 רשמה החברה הכנסות של 174 מיליון שקל ממכירת דירות, לעומת 155 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי של אלעד זינק במחצית הראשונה של 2021 ל-21 מיליון שקל, לעומת 8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.