רומא פינת גלזגו: פסגת ה-G20 הסתיימה במחויבות ל"מאמצים" למניעת התחממות של יותר מ-1.5 מעלות

ההצהרה נחשבת להצהרה "חלבית" שאינה מפיחה רוח רבה במאמצים להגדיר יעדים חדשים ולהשיג התחייבויות בנוגע לפליטות פחמן דו-חמצני, הפסקת השימוש בפחם, ייעור ומעבר לכלי רכב חשמליים אליהן שואפים מארגני הוועידה בגלזגו

מנהיגי 20 הכלכלות הגדולות בעולם בוועידת G20 ברומא / צילום: Associated Press, Gregorio Borgia
מנהיגי 20 הכלכלות הגדולות בעולם בוועידת G20 ברומא / צילום: Associated Press, Gregorio Borgia

פסגת ארגון הכלכלות הגדולות בעולם (G20) הסתיימה היום (א') ברומא, עם הצהרה החוזרת על מחויבותן לנסות ולמנוע עלייה של יותר מ-1.5 מעלות עד שנת 2050, וכן מחויבות כללית להפחתת פליטות פחמן דו-חמצני כדי להגיע למטרה זו. עם זאת, ההצהרה המסכמת את הפסגה, שהתקיימה אתמול והיום בבירת איטליה, אינה כוללת התחייבויות מפורשות או מפת דרכים על מנת להשיג את המטרה.

ההצהרה, שעותקים שלה דלפו לכלי התקשורת היום בצהריים, התפרסמה ערב פתיחת ועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, ורוב מנהיגי ה-G20 ימשיכו מרומא לסקוטלנד. מנהיגי סין, רוסיה וסעודיה, כמה ממדינות המפתח למאבק בשינויי האקלים, לא השתתפו בפסגת ה-G20 וגם לא ישתתפו בוועידת האקלים בגלזגו.

הפגישה ברומא היתה הפעם הראשונה שבה מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם נפגשו פיזית אחרי מגיפת הקורונה. ההצהרה מאמצת רשמית את היעד שהוסכם בוועידת פאריז ב-2015, לפי יש להגביל את ההתחממות הגלובלית בעזרת הגעה לאפס פליטות גזי חממה עד שנת 2050. הכלכלות המיוצגות בפורום אחראיות לכ-80% מגזי החממה הנפלטים כיום. ההצהרה קובעת כי המדינות "ממשיכות להיות מחויבות למטרת הסכם פאריס לשמור שהעלייה בטמפרטורה העולמית הממוצעת תהיה הרבה מתחת ל-2 מעלות, ולבצע מאמצים כדי להגביל אותה ל-1.5 מעלות, בהשוואה למצב לפני העידן המתועש".

זו נחשבת להצהרה "חלבית" שאינה מפיחה רוח רבה במאמצים להגדיר יעדים חדשים ולהשיג התחייבויות בנוגע לפליטות פחמן דו-חמצני, הפסקת השימוש בפחם, ייעור ומעבר לכלי רכב חשמליים אליהן שואפים מארגני הוועידה בגלזגו. ההצהרה חוזרת על התחייבות סין להפסיק להקים תחנות כוח פחמיות ולקדם את הטכנולוגיה מחוץ לגבולותיה, אך אינה כוללת התחייבויות פנימיות. ארגוני איכות סביבה ביקרו את ההצהרה ואמרו כי אינה מבשרת טובות לגבי ועידת האקלים שתפתח היום.

ארגוני איכות הסביבה גם ביקרו את המאמץ של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ללחוץ על המדינות המפיקות אנרגיה בפורום "להגביר ייצור" במטרה למנוע עליית מחירים נוספת של דלקי המאובנים ו"להבטיח התאוששות כלכלית נאותה" ממשבר הקורונה, לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית. מחירי הגז הטבעי באירופה כבר ירדו, אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה לחברת הגז הממשלתית "גזפרום" למלא את המאגרים באירופה החל מהחודש הבא.

בתוך כך, המנהיגים הסכימו על רפורמת המס הגלובלית, הכוללת מס חברות של 15% ברוב כלכלות העולם, המלווה במיסוי ראשון מסוגו של רווחי ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות לפי מיקום הכנסותיהם, ולא המטה הרשמי שלהן. זו הפסגה האחרונה בהשתתפות קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהביאה עמה לרומא את שר האוצר אולף שולץ, וכללה אותו בפגישות בי-לטרליות שקיימה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כמו גם עם מנהיגים אחרים.