סוער בשוק המט"ח: "בנק ישראל לא הפנים את תמחור הריבית האגרסיבי"

האירו נופל ב-1.3% מול השקל לרמה של 3.636 שקלים - שפל של יותר מ-20 שנה; הדולר יורד ב-0.5% מול השקל ונסחר ברמה של 3.14 שקלים - שפל של 10 חודשים • פעיל בשוק המט"ח: "בנק ישראל לא יצטרך להעלות ריבית כמו שהשוק מתמחר, אבל עד שהם לא יסבירו זאת השוק ימשיך להשתולל"

סערה בשוק המט"ח / צילום: Shutterstock, Lord King
סערה בשוק המט"ח / צילום: Shutterstock, Lord King

שוק המט"ח סוער הבוקר עם פתיחת שבוע המסחר, כאשר השקל מתחזק מול המטבעות המובילים, כחלק מהגורמים שבאו לידי ביטוי בתקופה האחרונה, ובעיקר העלייה בציפיות להעלאת ריבית.

האירו נופל ב-1.3% מול השקל לרמה של 3.636 שקלים - שפל של יותר מ-20 שנה. צריך לציין כי הנפילה של האירו נרשמה ביום שישי אחרי קביעת השער היציג. הבוקר השער נמדד ביחס ליציג האחרון שנקבע; הדולר יורד ב-0.5% מול השקל ונסחר ברמה של 3.141 שקלים - שפל של 10 חודשים.

פעיל בשוק המט"ח אמר בשיחה עם גלובס כי "התמחור האגרסיבי של העלאות ריבית מביא להתחזקות של השקל. בבנק ישראל כנראה לא הפנימו את זה ולכן קיבלו את המהלך הזה. התחזקות הדולר בעולם מול האירו זה לא הסיפור פה. הבורסה גבוהה ולכן מוסדיים מוכרים דולרים. ותמחור הריבית האגרסיבי פה בישראל גם מביא למכירת דולר שקל. עד שבנק ישראל לא יהדוף בצורה נחושה משמעותית ואמינה את תמחורי הריבית האלה - לדולר מול השקל אין תקומה. בנק ישראל עלול למצוא את עצמו מתחת לרמה של 3.10 שקלים תוך שבוע שבועיים. במקרה הזה בנק ישראל מקבל את הגרוע בכל העולמות - גם את הפגיעה בצמיחה דרך מטבע חזק יותר, וגם פגיעה בצמיחה דרך תמחור ריבית גבוה יותר. במקום לבחור באחד מהם, הוא מקבל את שניהם".

נזכיר כי למרות שבנק ישראל צופה כי בעוד שנה הריבית תהיה ברמה של 0.1% עד 0.25% - רמה גבוהה יותר מזו השוררת כיום (0.1%) אך נמוכה בראייה היסטורית - שוק האג"ח המקומי מגלם עלייה בציפיות להעלאת ריבית מעבר לזו שמתמחר בנק ישראל. הדבר תורם להתחזקות השקל, שכן פערי הריביות גורמים לתנועת הון פנימה אל ישראל של כספי משקיעים זרים פיננסיים. ברוב המדינות שהעלו ריבית השנה, או העלו ציפיות לעליית ריבית השנה, המטבע התחזק בשיעור ניכר.

מדוע האירו יורד מול השקל בשיעור החד מיתר המטבעות? בזמן שהשחקנים הזרים מסתכלים על ישראל כחלק מקבוצת המדינות שכבר העלו ריבית, כמו פולין והונגריה, באירופה יו"ר הבנק המרכזי (ECB), קריסטין לגארד, הבהירה בשבוע החולף כי ציפיות השוק להעלאת ריבית בשנת 2022 גבוהות מדי ביחס למדיניות הבנק. בזמן שלחצי האינפלציה מאלצים חלק מהבנקים המרכזיים בעולם להעלות ריבית, לגארד צופה כי האינפלציה צפויה להתמתן בשנת 2022,  כך שהריבית באירופה עשויה להישאר ללא שינוי גם בשנה הבאה.

"אם בנק ישראל צודק לגבי זמניות האינפלציה, נישאר עם מטבע חזק ואינפלציה מתחת ליעד"

בנק ישראל נמצא במילכוד. למרות העלייה בציפיות להעלאת ריבית, נתוני האינפלציה נמוכים בהשוואה לעולם, ולבנק יש מרחב נשימה מהבחינה הזו לפני שיעלה ריבית. העלאת ריבית בעת הזו עלולה להכביד על התאוששות המשק, במיוחד שהאינפלציה נובעת מצד ההיצע ולא מצד הביקושים. יחד עם זאת, כפי שנעשה מעת לעת, בנק ישראל יכל לשדר מסר לשוק כי אין בכוונתו להעלות ריבית בטווח הקרוב, אם כי הצפי של חטיבת המחקר בבנק ישראל הוא להעלאה בשנה הבאה. אותו פעיל בשוק המט"ח אומר כי "ברגע שבנק ישראל ניהל לא נכון את ציפיות השוק לגבי הריבית, הדולר התחיל את ההתמוטטות מול השקל. זה לא מקרי. ברגע שבנק ישראל שחרר את הפרוטוקול ויצא שאחד הצביע בעד העלאה - אך בבנק ישראל לא אמרו מילה מעבר לכך, ולמעשה לא ניהלו את האירוע הזה - זו הטעות הענקית.

"השווקים בעולם בלחץ לגבי האינפלציה והעלאות ריבית. אי אפשר לזרוק רימון יד על שוק מבוהל ולצפות שלא תהיה נהירה החוצה. ההתחזקות של החודשיים האחרונים בסל של השקל (כ-4%) אמורה להוריד את האינפלציה בכ-0.7% ולכן בנק ישראל לא יצטרך להעלות ריבית כמו שהשוק מתמחר. אבל עד שהם לא יבואו וידברו ויסבירו - השוק ימשיך להשתולל. ואם בנק ישראל צודק והאינפלציה היא בעיקרה מצד ההיצע והיא זמנית, כאשר האפקט הזמני יתפוגג, שוב יישארו בבנק ישראל עם המטבע החזק ביותר בעולם ועם אינפלציה דווקא מתחת ליעד".