לראשונה - פורום משפטנים להט"בי: "הקהילה הגאה היא נכס כלכלי"

הפורום החדש נועד לקדם זכויות להט"ב, בכך שירתום את המשאבים של הקהילה ואת הניסיון המשפטי של חבריו וינסה להביא לקידום הזכויות • את הפורום ייסדו עורכות הדין שחף אולמן ואלמוג דיין, שמספרות כי הכי בוער להן לטפל בבעיות של קהילת הטראנסים

אלמוג דיין, ממייסדות הפורום / צילום: מלי פנסו
אלמוג דיין, ממייסדות הפורום / צילום: מלי פנסו

"חברי הקהילה הגאה, בכל העולם המפותח, משכילים מן הממוצע, מרוויחים שכר גבוה מן הממוצע, מביאים פחות ילדים מן הממוצע, בעלי מודעות פוליטית גבוהה מן הממוצע ומשלמים מסים. הקהילה היא נכס כלכלי" - כך אומרות עורכות הדין שחף אולמן ואלמוג דיין, מייסדות ארגון המשפטנים הלהט"בי החדש "קשת הצדק". לדבריהן, למרות כל זאת, בני הקהילה הלהט"בית בישראל מופלים מאד מבחינה משפטית וממסדית.

הפורום החדש נועד לקדם זכויות להט"ב, בכך שירתום את המשאבים של הקהילה ואת הניסיון המשפטי של חבריו וינסה להביא לקידום הזכויות. הן מבקשות גם לספק לכל להט"ב בישראל כתובת לפנות אליה לסיוע משפטי. השתיים צירפו להקמת הפורום את יו"ר ועדת זכויות הלהט"ב בלשכת עורכי הדין, עו"ד ענת כהן.

ענת כהן / צילום: יח''צ
 ענת כהן / צילום: יח''צ

"קבוצות מאוחדות מצליחות להשיג יותר. לקהילה הגאה יש הרבה מאוד משאבים. בגלל שאנחנו לא מאוגדים, אנחנו עדיין מופלים, למרות שאנחנו מהווים מעל 10% מהאוכלוסייה", אומרת אולמן.

אולמן ודיין מסבירות כי היום הקהילה נתונה לחסדי בית המשפט, ויש חוסר ודאות. אין חוק יחסי ממון, אין נישואים אזרחיים, ולמעשה הזכויות הקיימות הן יציר הפסיקה.

המייסדות מספרות כי הכי בוער להן לטפל בבעיות של קהילת הטראנסים. "אנחנו מתחילים עם מי שהכי פגוע. הזכות של הטראנסיות לביטחון ולחיים לא קיימת, ולכן נתחיל משם. אחת הבעיות היא התעסוקה, מאחר שרובן עובדות בזנות, כי מקומות עבודה לא מקבלים אותן".

אולמן ודיין הן לסביות ואקטיביסטיות מוכרות בקהילה הגאה וספורטאיות בעלות הישגים. אולמן, עוסקת בתחום הפלילי במשרד של אמה, הפליליסטית הוותיקה תמי אולמן. היא הייתה אלופת ישראל בסייף במשך מספר שנים, זכתה בגביע העולם והיא יו"ר מועדון הסיוף מכבי חיפה. דיין היא בעלת משרד עורכי דין בתחום המסחרי-אזרחי ושותפה מייסדת בחברת-הזנק בתחום הנגישות לחירשים. היא הייתה אלופת עולם בהרמת כוח ואלופת ישראל בהרמת משקולות ופיתוח גוף.

את הרעיון להקמת הפורום העלתה אולמן, לאחר שהשתתפה בכנס של ארגון Lesbians who Tech בסן פרנסיסקו, שנועד ליצור נטוורקינג ותמיכה בין נשים חברות הקהילה. בכנס נשים מהקהילה מכל העולם חלקו את סיפורי ההצלחה האישיים שלהן והסבירו כיצד ניתן לעשות שינוי במקום העבודה ובסביבה.

שחף אולמן / צילום: יח''צ
 שחף אולמן / צילום: יח''צ

בארה"ב קיימים ארגונים של עורכי דין להט"בים מזה עשרות שנים. בארץ קיים בתחום ההייטק ארגון LGBTech הפועל למען שילוב קהילת הלהט"ב בשוק התעסוקה בכלל ובהייטק בפרט.

אירוע השקה עם שגרירת קנדה

היום (ב') בערב יתקיים אירוע השקה של הפורום על גג בניין עיריית תל אביב. האירוע יתקיים במעמד שגרירת קנדה, מדינה המקדמת זכויות להט"ב, יו"ר לשכת עורכי הדין ומחזיק תיק הלהט"ב בעיריית תל אביב, איתי פנקס-ארד, שאחראי לבג"ץ הפונדקאות.

לדברי פנקס-ארד, חשיבות הקמת הפורום נובעת בראש ובראשונה מהחשיבות העצומה של התחום המשפטי עבור קהילת הלהט"ב, עוד מימיה הראשונים ביותר כקהילה שנחשבה בלתי חוקית. ארד הוסיף כי בעירייה "גאים להיות שותפים ביוזמה ובהקמת הפורום, ומשוכנעים שמההזדמנויות והחיבורים שהוא יצמיח ינבע קידום של זכויות, חקיקה ופסיקה שיתקנו עוולות".

גם לשכת עורכי הדין תומכת מאוד בהקמת הפורום. לדברי ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, הלשכה "חרטה על דגלה לפעול למימוש זכויותיהם של כלל הקבוצות בחברה הישראלית. ככזו, מהווה לשכת עורכי הדין בית חם לכלל חלקיה של החברה הישראלית, ובהן גם קהילת הלהט"ב. זוהי קבוצה אשר מצד אחד משרתת את תדמיתה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, חופשית, נאורה, ססגונית ופתוחה - אך מאידך מקופחת כאשר הדבר נוגע לחיי הפרט שלה. הפער הזה בלתי נסבל בעיניי".

עו,ד חימי הוסיף כי הלשכה תתמוך בפורום ותצטרף לעתירות שיוגשו כידיד בית המשפט.