Windows 11: מה חדש והאם כדאי לשדרג את מערכת ההפעלה שלכם?

מי יכול ומי לא יכול לשדרג את מערכת ההפעלה שלו ל-Windows 11; מה השינוי הגדול; והאם הוא באמת משפר את חווית השימוש? • כתב הטכנולוגיה של גלובס יצא לבדוק את השדרוג החדש של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט

Windows 11. עיצוב חדש / צילום: Shutterstock, rawf8
Windows 11. עיצוב חדש / צילום: Shutterstock, rawf8

המאורע הזה שמשתמשי Windows מתחדשים במערכת הפעלה חדשה - קורה אחת לכמה שנים. כך שברגע שהשיקו בעולם את ה-Windows 11 החדשה, הסקרנות גברה וההתרגשות עלתה. לא כי בהכרח מדובר במערכת הפעלה טובה יותר, אלא כי מה שאנחנו מכירים מהשנים האחרונות עובר מתיחת פנים' ואני חייב להודות שכך הרגשתי כשעדכנתי את מערכת ההפעלה.

אז נפתח ראשית בזה שהמחשב האישי שלי, זה שרציתי לעדכן מלכתחילה, לא עמד בתנאים של מיקרוסופט. מדובר ב-Lenovo Yoga 720 שנקנה לפני כ-4 שנים, ולפי דרישות המערכת של מיקרוסופט - המחשב לא עומד בדרישות. לשם הסקירה לקחתי את ה- Acer Swift בתצורה תומכת כמובן, והתחלתי לרוץ.

הדבר הראשון שאפשר לראות בקלות ברגע שמעדכנים את מערכת ההפעלה, הוא העיצוב הפסטורלי החדש. מערכת ההפעלה מתאפיינת בעיצוב מעוגל יותר ורגוע שכזה, כך שזה הדבר הראשון שרואים כשמעדכנים. שינוי נוסף בעיצוב הוא מרכוז שורת המשימות: אותה שורה של ה"התחל", במקום להיות בצד כמוכר, אייקון ההתחל והאפליקציות הוזזו פנימה, בדומה למחשבי אפל השונים. אם אתם לא מעוניינים בכך, קליק ימני על שורת המשימות, פתחו הגדרות ותחת "Taskbar Behaviors" תוכלו לשנות את המרכוז הזה.

ואם כבר דיברנו על שורת המשימות, הצלחתי להבין עד כמה מערכת ההפעלה הזו לא באמת "שלמה", בעזרת אחת המגבלות שיש כרגע. בתור משתמש יחסית אינטנסיבי, אני משחק עם שורת המשימות והאפליקציות הנעוצות די הרבה. בתקופות מסוימות אני מסוגל לנעוץ כמה פעמים ביום אפליקציות מסוימות ולהוריד אחרות, בצורה פשוטה: הייתי גורר את התוכנה המדוברת לשורת המשימות וזה היה ננעץ. כעת אי אפשר לעשות זאת, וזה למעשה ממש מגביל את השימוש. אז אולי לא מדובר בתקלה גדולה, אבל נתקלתי ביותר מדי חוויות קטנות שאני רגיל אליהן, שפשוט לא זמינות כרגע - וזה מתסכל.

יותר משולחן עבודה אחד

בהקשר הזה, מיקרוסופט החליטה לנעוץ לנו כברירת מחדל (כמובן גם בר שינוי) שלוש אפשרויות לצד כפתור ההתחל. אייקון של חיפוש - וצריך להגיד שהוא שופר פלאים. לצידו יש את האפשרות לפתוח שולחנות עבודה נוספים, בעיקר נועד לאנשים שעובדים על הרבה דברים מסוגים שונים, או כאלו שרוצים להבדיל בין שולחן העבודה מקצועי לשולחן עבודה ביתי.

לצידו, יש את האייקון של הווידג'טים, שם אפשר לראות את הווידג'טים השונים - כמו מזג אוויר ועוד. קצת מתסכל שאי אפשר להוציא את הווידג'טים ממש לשולחן העבודה. חשוב להגיד שאם אני רוצה להיכנס לתוכן מסוים בווידג'טים, נגיד לראות מה יהיה מזג האוויר ביום מסוים ולקבל פירוט, זה יכריח אותי להשתמש בדפדפן Edge שלהם, ולא בדפדפן שמוגדר כברירת המחדל שלי - וזה מעיק.

ולצידו של הווידג'טים, יש את ה-Chat של Teams. ברמה העקרונית, זה היה יכול להיות נהדר, אם עוד אנשים היו משתמשים בתוכנה הזו. אבל בגלל שזו תוכנה שלא נמצאת בשימוש רחב, אין באמת עם מי להתכתב. מה שכן, בשירות הצבאי שלי השתמשו בטימס וגם זה היה במקרים מסוימים.

השינוי הראשון שעשיתי בעיצוב שפשוט שיפר פלאים את מה שאני רואה, זה להחליף את העיצוב ל-"Dark Mode" - אני אוהב משמעותית יותר עיצובים כהים יותר מאשר בהירים, אבל לא רק זה - הלבן יכול לסנוור אתכם, בטח אם אתם בחדר חשוך וצופים בפרק.

העיצוב השחור רגוע יותר ופשוט יפה יותר. זוכרים שדיברנו על זה שיש בעיות תאימות מסוימות? אז לא כל מערכת ההפעלה הופכת כהה אם אתם תעשו את זה. לדוגמה, כשפתחתי את מנהל המשימות, חטפתי מכת אור מהלבן שפתאום התגלה - וכאמור, זה לא אמור להיות ככה.

בנוסף, צריך לומר שכחלק מהעיצוב החדש והרגוע נראה שגם המוזיקה והצלילים נרגעו גם הם. הצליל שנשמע כשפותחים את המחשב הוא רגוע יותר, צליל התקלה שיכול להלחיץ אנשים נרגע גם, וזה באמת נותן תחושה אחרת. לא משהו משמעותי באמת, אבל כן מגמה שמיקרוסופט מנסה להעביר אותנו אליה.

חוויה פשוטה יותר

נדמה לי אם אני צריך להגיד במשפט מה התחדש במיוחד במערכת ההפעלה החדשה, התשובה שלי דווקא תהיה שמיקרוסופט השקיעה הרבה מאוד משאבים כדי לפשט את החוויה במערכת ההפעלה. אם פעם הדברים היו יכולים להיות מאוד מסובכים או לא מספיק ברורים - כרגע מיקרוסופט מוסיפה אייקונים שיהיו הרבה יותר יפים לעין ומכוונים למה שצריך. לדוגמה, כשנכנסים להגדרות, יש אייקון לכל הגדרה, וזה מועיל במיוחד. נראה שמיקרוסופט באה לעזור לכם לנווט יותר במערכת ההפעלה ולהפוך את החוויה לברורה יותר.

דוגמאות נוספות זה הן וילון ההתראות ו-וילון ההגדרות. וילון ההתראות עצמו נראה די דומה ל-Windows 10, אבל וילון ההגדרות, זה שדרכו שולטים ב-Wifi וכמה סוללה נשארה, עבר מתיחת פנים מחייבת.

בחלון שייפתח לכם אתם לא תראו אייקונים קטנים שצריך ללחוץ עליהם ויפתחו חלון חיצוני, אלא ממש וילון שמעוצב הרבה יותר טוב. בווילון המדובר תוכלו לשחק עם רמת הסאונד או עם רמת הבהירות, אתם תוכלו לראות את כל הפיצ'רים כמו חיסכון בסוללה, מצב טיסה ועוד, כאילו הרמתם את וילון ההגדרות באייפון. לטעמי האייקונים יותר ברורים, נוח יותר להשתמש בהם ומאוד אהבתי את השינוי שעשו.

עשה זאת בעצמך: עצב את המסך

מיקרוסופט הכניסה למערכת ההפעלה בשורה מעניינת שמאוד אהבתי - Snap Layouts. למעשה, מערכת ההפעלה רוצה לעזור לכם לעצב את עיצוב האפליקציות שלכם והצורה שהמסך מחולק לכם איתם.

הרבה מדי פעמים מצאתי את עצמי מנסה להנדס את המסך, גם עם כל הקיצורים המוכרים. כרגע אם תזיזו את העכבר לכפתור ה"הגדל" (זה שליד המזעור), זה ייתן לכם כמה אפשרויות לחלוקת המסך. לא רק חצי חצי או רבעים, ממש קומבינציות יעילות וטובות. כך אפשר כאמור לבחור את התצורה הנוחה לכם.

חשוב לדבר על עוד שינוי אחד וזה חנות האפליקציות של מיקרוסופט. החברה הכניסה שינויי עיצוב חדשים, כך החנות יותר נוחה וברורה לעין - לצד פתיחות שלה. נכון לעכשיו, יש יותר אפליקציות שאפשר להוריד דרך החנות, מה שבעבר לא היה אפשרי. והחוויה בחנות היא יותר נוחה וברורה לעין.

בנוסף, אם תורידו את חנות האפליקציות של אמזון, פיצ'ר חדש שנכנס ממש באחרונה לגרסת הבטא, יאפשר לכם להוריד אפליקציות מאנדרואיד. כך לדוגמה תוכלו להוריד משחקים או רשת חברתית כמו טיקטוק, ולהשתמש בזה כמו בטלפון שלכם. לא יצא לי עדיין להשתמש בזה בצורה נורמלית, אבל איך שמיקרוסופט הציגה את זה - זה ייפתח בגודל של אפליקציה בטלפון ותוכלו לרוץ.

השאלה החשובה היא האם לשדרג?

אני חושב שהתשובה הכי נכונה היא שזה תלוי באופי שלכם. אם אתם אוהבים דברים חדשים, אבל לא מהמשתמשים הצמודים והאינטנסיביים שחייבים שכל פיצ'ר יעבוד מצוין, אתם יכולים לשדרג ואף תיהנו מזה. הבעיות הקטנות וחוסר התאימות שיכולים להיות לא יפריעו לכם וזה בסדר. לעומת זאת, אם אתם מאלו שחייבים שהכלי יהיה חלק, ההמלצה לחכות עוד זמן כדי שמיקרוסופט תעשה את התיקונים הקטנים שיהפכו את זה ליותר טוב.

איך אפשר לעדכן או לבדוק אם בכלל יש אפשרות?
למעשה, אם יש לכם מחשב חדש, כמעט וודאי שתהיה לכם את מערכת ההפעלה החדשה. אם רכשתם את המחשב שלכם לפני יותר מ-3 שנים, כדאי שתבדקו אם יש לכם בכלל אפשרות לעשות את זה. בשביל זה, הורידו את התוכנה הרשמית של מיקרוסופט PC Health Check, שתבדוק לכם את המחשב - האם הוא עומד בתנאי הסף.

ברמת העיקרון, גם אם התוכנה מודיעה לכם שהמעבד ישן יותר, תוכלו להתקין את מערכת ההפעלה החדשה בעזרת ההתקנה הידנית (להוריד כקובץ חיצוני ולא בהתקנה אוטומטית).

איך מעדכנים?
אחרי שבדקתם שהמחשב נתמך רשמית בעזרת התוכנה של מיקרוסופט ואחרי שגיביתם את מה שחשוב ליתר ביטחון לכו ל"הגדרות" -> "עדכון ואבטחה" -> Windows Update -> בדוק אחר עדכונים -> אם השדרוג זמין, תוכלו לראות אותו שם ולהוריד אותו.