בלנדר ובנק הפועלים מקימים חברה להענקת אשראי בתשלומים בנקודות המכירה

בנק הפועלים יחזיק ב-20% מהחברה המשותפת וחברת האשראי תחזיק ב-80% • פריסת התשלומים תתאפשר הן בנקודות המכירה והן באתרי סחר אלקטרוני בעסקאות שהיקפן יותר מ-1,000 שקל

(מימין לשמאל): גיורא עופר,ד''ר גל אביב, אביבית בנדר, דורון אביב, גולן שרמן, בועז אביב וברק גור / צילום: אביב גוטליב
(מימין לשמאל): גיורא עופר,ד''ר גל אביב, אביבית בנדר, דורון אביב, גולן שרמן, בועז אביב וברק גור / צילום: אביב גוטליב

הבנקאות הפתוחה עדיין לא הגיעה לישראל במלואה, אך הבנקים וחברות האשראי כבר נאבקות על לבם וכיסם של הלקוחות. בנק הפועלים וחברת הפינטק הפועלת בתחום האשראי בלנדר, הודיעו היום (ג'), כי חתמו על הסכם להקמת חברה משותפת שתעסוק במתן אשראי צרכני דיגיטלי למימון רכישות בנקודות מכירה ובאתרי סחר אלקטרוני (אי-קומרס). החברה המשותפת תוחזק 20% על ידי בנק הפועלים ו-80% על ידי בלנדר. העסקה טעונה אישור רשות התחרות ועל החברה לקבל רישיון נותן אשראי מרשות שוק ההון.

בבלנדר ובבנק הפועלים מציינים כי לאחר קבלת הרישיונות יוכלו הלקוחות לקבל אשראי, מחוץ למסגרת האשראי הקיימת ללקוח בבנק, כבר במעמד רכישת המוצר או השירות. השירות יספק מענה ללקוחות הרוצים לבצע רכישות בסכומים של למעלה מ-1,000 שקל ולפרוס אותן לתשלומים. ניתן יהיה לקבל פריסה של 6-42 תשלומים בהוראת קבע. "בכך יוכלו הלקוחות להנות מפריסת תשלומים ארוכה והשארת מסגרת האשראי פנויה לצריכה שוטפת. בין החברות בהן ניתן יהיה לקבל את השירות, ניתן למצוא רשתות מובילות בתחום האלקטרוניקה, הריהוט, מרפאות, מכוני קוסמטיקה ועוד", ציינו בשני הגופים.

החברה המשותפת תקבל מבלנדר רשיון לטכנולוגיה הייחודית שפיתחה למתן אשראי לרכישת מוצרים ושירותים ללקוחות בנקודות מכירה ובאתרי סחר.

מדובר בחלק נוסף ממהפכת ה-BNPL (Buy Now Pay Later), תחום הנמצא בצמיחה משמעותית בעולם. בלנדר הינה חברת פינטק בינ"ל המציעה מוצרים בתחום האשראי הצרכני הדיגיטלי. את החברה ייסדו ב-2014 המנכ"ל ד"ר גל אביב, משנה למנכ"ל וראש אגף טכנולוגיה בועז אביב ומשנה למנכ"ל וראש אגף מוצרים ברק גור. החברה פועלת בישראל ובאירופה ובינואר 2021 השלימה החברה הנפקה ראשונית בבורסת תל אביב. החברה הונפקה על פי שווי של 280 מיליון שקל לפני הכסף, אך מאז צנחה המניה ונכון לאתמול השווי של החברה עמד על קצת פחות מ-200 מיליון שקל. ההודעה על ההסכם שנחתם עם בנק הפועלים הקפיץ את מניית בלנדר  ביותר מ-22% נכון לשעה 16:00 ביום שלישי.

על פי ההסכם בין הצדדים, בלנדר תהיה רשאית למנות ארבעה מתוך חמשת חברי הדירקטוריון של החברה המשותפת. כל עוד בנק הפועלים יחזיק מעל 12.5% ממניות החברה המשותפת, חלק מההחלטות בחברה המשותפת יובאו לאישור האספה הכללית ויחייבו את קבלת הסכמת בנק הפועלים.

פיילוט לתקופה של שנה או עד להיקף הלוואות של 40 מיליון שקל

עוד נקבע בהסכם בין הבנק לבין בלנדר כי פעילות החברה המשותפת תחל מיד לאחר שיתקבלו כל ההיתרים, לתקופת פיילוט בת 12 חודשים או עד להגעה ליעד היקף הלוואות בסך 40 מיליון שקל, המוקדם מהם. לאחר סיום הפיילוט, כשהחברה המשותפת תחזיק בתיק אשראי לקוחות בסכום של לפחות 500 מיליון שקל או לחלופין החל מתום 5 שנים ממועד תחילת הפעילות, תעמוד לבנק הפועלים הזכות להגדיל את אחזקותיו בחברה המשותפת.

מימון ההוצאות התפעוליות של החברה המשותפת בתקופת הפיילוט ייעשה על-ידי הצדדים, על-פי חלקם היחסי בחברה המשותפת. בתקופת הפיילוט בנק הפועלים יעמיד לחברה המשותפת מימון של עד 40 מיליון שקל לטובת פעילותה, כהלוואה. לבנק הפועלים יש זכות הצעה ראשונה להעמיד לחברה המשותפת אשראי נוסף לצורך פעילותה, לפי בקשתה, ואילו בלנדר תהיה רשאית לחייב את בנק הפועלים למכור לה את מלוא אחזקותיו בחברה המשותפת, באופן חד פעמי, במקרה שבנק הפועלים לא יציע להעמיד לחברה המשותפת אשראי נוסף בתנאים המקובלים בבנק.

מנגד, בנק הפועלים יהיה רשאי לחייב את החברה למכור לו חלק מאחזקותיה בחברה המשותפת באופן שבנק הפועלים יחזיק ב-51% ממניות החברה המשותפת על בסיס דילול מלא, בתנאים מסוימים.

אביבית בנדר, הממונה על פיתוח עסקי תאגידי ופינטק בחטיבת החדשנות והאסטרטגיה בבנק הפועלים: "הבנק מאמין מאד בתחום ה-BNPL אנו רואים היום את הצורך האמתי שקיים בשוק לפתרונות מימון דיגיטליים כחלק מחוויית הקנייה של הלקוח".

ד"ר גל אביב, מייסד ומנכ"ל בלנדר טכנולוגיות פיננסיות: "אנו רואים היום את הצורך האמיתי שקיים בשוק לפתרונות מימון דיגיטליים מהירים. הצרכנים היום מאוד טכנולוגיים ומאמצים חידושים בקצב מהיר, מדובר במהפכה של ממש".