בכיר במשרד האנרגיה: הפקת גז מכריש – לא לפני יולי 2022

בדיווחים של אנרגי'אן, מחזיקת מאגר כריש, מקפידה החברה לשמור על עמימות מסוימת בנוגע לתחילת מועד הפקת הגז מהמאגר ומציינת בכלליות כי מדובר ב"אמצע 2022" • בדיון בכנסת מסרו נציג בכיר של משרד האנרגיה ומנכ"ל חברת החשמל כי הגז מהמאגר לא יזרום לפני יולי 2022

אוניית הקידוח סטנה (Stena Drillmax) של אנרג'יאן / צילום: יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה
אוניית הקידוח סטנה (Stena Drillmax) של אנרג'יאן / צילום: יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה

בחברת אנרג'יאן  שמחזיקה במאגר הגז כריש, מצהירים כי הפקת הגז מהמאגר תתחיל "באמצע 2022", מבלי להתחייב ללוחות זמנים ספציפיים יותר. אלא שמדברים שנאמרו בכנסת בשבוע שעבר עולה כי הפקת הגז תתחיל לא לפני יולי 2022.

בשבוע שעבר קיימה הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל (קרן העושר) שבראשות ח"כ מוסי רז, דיון בנושא המעבר לייצור חשמל מפחם לגז, ובהמשך לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. אחד הדוברים המרכזיים היה מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, שבמהלך סקירה שנתן לחברי הוועדה הצהיר כי החלטת ממשלה משנת 2018 לסגירה עד יוני 2022 של יחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין, שפועלות בפחם בלתי ניתנת לביצוע. על כן, לדבריו יש להאריך את המועד לסגירתן. עוד נאמר על ידו כי לצד ההחלטה לסגירת היחידות הפחמיות נקבע כי היא תתקיים רק אם יפעלו בישראל שלושה מאגרי גז טבעי.

בשלב זה ביקש תמיר שניידרמן שמשמש כראש אגף חירום, ביטחון, מידע וסייבר במשרד האנרגיה את רשות הדיבור והסביר בנחרצות כי "כריש תנין לא יזרימו גז ביוני 2022". אמנם שניידרמן לא פירט עוד, אך מהצורה שבה הוא התבטא, ניתן להסיק שהפקת הגז הטבעי מהמאגר רחוקה לכאורה מיוני 2022. את דבריו חיזק בלוך, שאמר שחיבור כריש תנין כרגע לא נראה שיסתיים עד יוני 2022".

לאור דבריהם והצורה שבה נאמרו פנה גלובס למשרד האנרגיה כדי לקבל הסבר מפורט יותר לגבי הדברים שאמר שניידרמן, אלא ששם הסתפקו בתגובה לקונית. "על פי נתוני החברה כפי שנמסרו למשרד האנרגיה, חיבור כריש למשק הישראלי צפוי בסוף החציון הראשון של 2022". גם בחברת החשמל אליה פנינו כדי להבין האם יודעים להגיד על מה התבסס בלוך בדבריו נמסר כי, "ממידע שהתקבל במשק האנרגיה מחברת אנרג'יאן, בעלי שדה כריש, לא ברור כלל שמאגר כריש יפעל במחצית הראשונה של 2022".

לעיכוב של אנרג'יאן יש מחיר

בחברת אנרג'יאן התגאו בעבר כי הם חתמו זה מכבר על חוזים לאספקת גז טבעי זה מכבר. אלא שאם בתחילת 2020 הם עוד צפו שהגז הטבעי יתחיל לזרום מהמאגר בסוף 2021, בהמשך השנה הם הודיעו על דחייה ונקבו במועד מעט כללי - אמצע 2022.

כפי שדווח בגלובס לאחרונה, לעיכוב גם יש מחיר. לקוח אחד, כך דיווחה החברה לבורסה, יקבל פיצוי של עד 23 מיליון דולר, ואילו לקוחה אחרת, חברת דליה אנרגיות, פנתה להליך בוררות מול אנרג'יאן - דבר שעשוי להוביל לסיום ההתקשרות.

השבוע חשף עוד גלובס כי בזן  ו-ICL  (כיל לשעבר), שתי צרכניות עתידיות כבדות שנזקקות לגז טבעי בהיקף שנתי של עד 1.75 BCM, החלו לגשש אצל מחזיקות שני המאגרים האחרים - תמר ולוויתן - אפשרות לרכוש מהן גז טבעי החל מתחילת מאי הקרוב, אז נגמר חוזה רכישת הגז הטבעי שקיים שלהן כיום מול שותפויות תמר. לא ברור אם המגעים מול המחזיקות בשני המאגרים הם הסכמי גישור, קרי רכישת גז טבעי עד לתחילת הזרמת הגז הטבעי מול כריש, או הסכם שלמעשה יחליף את ההתקשרות מול אנרג'יאן.

על רקע הדברים שנאמרו בעניינם מסרו בחברת אנרגי'אן לגלובס, כי "נכון ליום 30 בספטמבר 2021, הושלמו 97.3 אחוזים מאסדת הטיפול הצפה (FPSO), המהווה רכיב עיקרי וקריטי לקראת הזרמת גז ראשון. הגז יוזרם בהתאם ללוח הזמנים, באמצע שנת 2022״.