העיכוב ב"כריש" גורר מאנרגי'אן פיצוי ואולי איבוד לקוחה

החברה שנסחרת בלונדון ובישראל דיווחה כי בשל העיכוב בהפקת הגז היא תפצה לקוח בסכום שמוערך ב-23 מיליון דולר • כן דווח כי לקוחה משמעותית, ככל הנראה חברת דליה אנרגיות, פנתה למנגנון בוררות, וייתכן שההתקשרות תבוטל • הפקת הגז מהמאגר צפויה להתחיל באמצע 2022

מתיאוס ריגאס, מנכ''ל אנרג'יאן / צילום: יח''צ
מתיאוס ריגאס, מנכ''ל אנרג'יאן / צילום: יח''צ

העיכוב בהפקת הגז הטבעי ממאגר כריש של חברת אנרג'יאן גורר פיצוי, וייתכן שאף איבוד לקוחה משמעותיות, כך עולה מדיווח של החברה היום כחלק מהדוח החצי שנתי של החברה לבורסה בישראל. לפי דיווח של החברה מפברואר 2020 הפקת הגז הטבעי מהמאגר הייתה אמורה להתחיל בסוף 2021, אלא שלאחר מכן עדכנה החברה על עיכוב, לפיו ההפקה תתחיל באמצע 2022. בדיווחי החברה הם תלו את הסיבה לעיכוב במגפת הקורונה שהקשתה על הפעילות התפעולית כחלק מהפקת הגז. בהודעת החברה מהיום, נמסר בהקשר ללוחות הזמנים המעודכנים כי "יציאת האסדה הצפה (FPSO) מסינגפור לישראל צפויה ברבעון הראשון של שנת 2022. גז ראשון - באמצע שנת 2022".

יודגש כי לוחות זמנים אלה כבר פורסמו בעבר, אלא שכעת הדיווח של החברה חושף את ה"מחיר" של העיכוב. תחת הסעיף "פיצוי לרוכשי גז בשל האיחור באספקה", נכתב כי אנרג'יאן תפצה את אחד מלקוחותיה בשל העיכוב בהפקת הגז הטבעי מהמאגר. לפי הדיווח מדובר בפיצוי כספי שמוערך ב-23 מיליון דולר. לקוחה אחרת פנתה למנגנון בוררות, וייתכן כי ההתקשרות מולה תבוא לידי סיום. על היקף ההתקשרות הגדול ניתן ללמוד מכך שמדובר בהתקשרות שנתית למכירת 0.8BCM, כמות גז טבעי גדולה יחסית.

בדיווח לא נכתב שמה של הלקוחה, אך מבדיקת גלובס מסתמן כי מדובר בדליה אנרגיות שמחזיקה בתחנת הכוח הפרטית דליה. החברה בשליטת משקי הקיבוצים, קרן תש"י ועוד. בהודעה לעיתונות ששלחה החברה לצד פרסום הדוחות היא מתייחסת לכך באופן אמורפי, כשנכתב כי "הסכם נוסף, בהיקף של כ-0.8 BCM (שנתי) של גז טבעי, עשוי לבוא לכדי סיום; החברה זיהתה ושוקלת מספר חלופות עבור כמויות אלה של גז טבעי, הכוללות את השווקים המקומיים והבינלאומיים".

יצוין כי חברת אנרג'יאן חתמה על 18 הסכמי מכירת גז לאספקת 7.24 BCM (שנתי) של גז טבעי לשוק הישראלי, המהווים קרוב ל-100% מכלל היקפי עתודת הגז.

כזכור בחודש דצמבר 2020 השלימה החברה את רכישת פעילות הגז והנפט של חברת אדיסון P&E האיטלקית תמורת 284 מיליון דולר, וכן דיווחה על רכישת האחזקות של קרן קרוג'ן באנרג'יאן ישראל, אשר לאחריה מחזיקה הקבוצה ב-100% מאנרג'יאן ישראל.

מנכ"ל קבוצת אנרג'יאן מתיוס ריגס מסר כי "במהלך המחצית הראשונה של שנת 2021 אנרג'יאן הדגימה צמיחה תפעולית ופיננסית. הכנסות הקבוצה גדלו פי 100 ומשקפות את ההצלחה של רכישת חברת אדיסון E&P. אנרג'יאן עשתה צעדים משמעותיים בדרכה להפוך לחברה המייצרת הכנסות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר, המפיקה כ-200 אלף חביות שווה ערך נפט ליום (kboed)".

בדליה אנרגיות סירבו להגיב לפניית גלובס בנושא.