מיכאלי נגד ההחלטה להקים יישובים יהודיים בנגב: "טעות ממדרגה ראשונה"

מוקדם יותר הבוקר, רה"מ בנט ביקש מחברי הקואליציה לנהוג באיפוק עד להעברת התקציב: "לא להיגרר לרמת דיון נמוכה... זה זמן השיא לאיפוק, גם בהתבטאויות, גם בציוצים" • גנץ עקץ את נתניהו: "אני רואה את העברת התקציב כניצחון אישי גם עבורי מול מי שניסה למנוע אותו מאזרחי ישראל"

רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

16:10

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בישיבת סיעת ימינה לפרסום התחקירים האחרונים בתקשורת לפיהם הכסף שמועבר ליעדי רע"ם מוצא את דרכו לחמאס. לדבריו, מדובר בקמפיין בלבד. "אנחנו בתוך אם כל הקמפיינים, פייק בעוצמות אדירות. אגב, אני לא חשבתי שביבי ילך על קטע של כסף לחמאס כי זאת נקודה תורפה שלו - הרי מזוודות הכסף לחמאס זו המצאה שלו - אני הפסקתי את זה. אבל אין הגיון בשגעון - אני אומר פה את המובן מאליו - אין אגורה מתקציב המדינה שעוברת לעזה או לחמאס. אין סעיף תקציבי כזה ולא יהיה כזה. זה שקר מהיסוד. האסטרטגיה שלו כרגע זה לייצר חיץ בין מרכיבי הקאולציה. הוא ישתמש בכל הכלים שברשותו".

עוד אמר בנט "יש תשובה אחת לכל זה וזה העברת התקציב. ברגע שנעביר את התקציב זה יתן לנו יציבות. לא צריך להוכיח שאנחנו ימניים ולא צריך להוכיח שניצחנו.
צריך להעביר תקציב. זה הניצחון. אתם תראו שיש גבול למכונה הזו. היא תיחלש במידה ניכרת".

16:00

שעות ספורות לפני תחילת ההצבעה על התקציב, פתח יו"ר כחול לבן, בני גנץ, את ישיבת הסיעה בכנסת ואמר לחברי סיעתו אך בעיקר למי שלא נכח בחדר, שותפו לשעבר בנימין נתניהו: "אני רואה את העברת התקציב כניצחון אישי גם עבורי מול מי שניסה למנוע אותו מאזרחי ישראל".

גנץ, שסיפור התקציב או אי-העברתו ליווה את הממשלה הקודמת כאשר נתניהו מנע את העברתו ובכך את קיום הסכם הרוטציה, סיכם את הנושא רגע לפני העברת התקציב כנדרש.

"נכנסנו לממשלה הקודמת כי חשבנו שבעת צרה, כל הישראלים ערבים זה לזה, ושנדרש תקציב מדינה שיאפשר צמיחה והתמודדות עם הקורונה. במקום זה, קיבלנו ניסיון של ראש הממשלה הקודם נתניהו ושותפיו, להמשיך ולגרור את ישראל לשיסוי, ולעוד מערכת בחירות, אך ורק מאינטרסים אישיים ומשפטיים. זה היה ניסיון חטיפה של אזרחי המדינה וצורכיהם".

גנץ הוסיף כאמור: "אני רואה בהעברת התקציב ניצחון אישי לי, ניצחון לכחול לבן וניצחון לחברה הישראלית כולה מול מי שביקש למנוע תקציב מאזרחי ישראל. מי שניסה לפעול נגד האינטרסים של מדינת ישראל יושב כעת באופוזיציה, ומי שרוצים לקדם את האינטרסים של ישראל, נמצאים בקואליציה ובתפקידי מפתח.

"כשר הביטחון אני קובע שהתקציב שאנו מעבירים יאפשר לנו לפתח יכולות שהן קריטיות לקיומה של מדינת ישראל מול האתגרים ההולכים ומתפתחים, בעיקר מצד איראן, שממשיכה במרוץ החימוש הגרעיני, ממשיכה לשתול את זרעי הפורענות שלה בסוריה, בלבנון ובעזה. מול אלה אנו נמשיך לפעול ונדאג לגדוע את מנוע החמצן האיראני לטרור האזורי בכל מקום שירים את ראשו".

12:30

לצד ההכרזה על קידום 3 יישובים לבדואים בנגב, התחייבה שקד בממשלה להקים עוד 11 יישובים ליהודים בנגב, מה שהוביל להתנגחות מול השרה מיכאלי. בתגובה להחלטה אמרה מיכאלי: "שרת הפנים מקדמת במקביל הקמה של 11 יישובים יהודים בנגב שזה דבר לא נכון בשום צורה... מעבר לזה, בואו לא נחזור על טעויות העבר ונשים התניות להקמת הערים הבדואיות".

השר פורר השיב לה, בהתייחס לתנאי להקמת 3 היישובים לבדואים לפיו נדרש ש-70 אחוז מתושבי האזור יסכימו להתכנס אליו כי "הסף של ה-70% מעודד אותם להיכנס אל הערים החדשות". גם השר מאיר כהן צידד במהלך ואמר "ראשי הערים מבקשים להתמיד כי כבר הקימו ערים שהציבור לא עבר אליהם".

שקד: "תהיה עיר חרדית ועוד 12 יישובים יהודים בנגב". מיכאלי: "טעות ממדרגה ראשונה". שקד השתיקה אותה: "שמענו".


10:00

48 שעות של הכרעה: שעות ספורות לפני תחילת ההצבעה במליאת הכנסת על חוקי התקציב ולאחר כמעט 24 שעות של נאומים של חברי האופוזיציה בנושא, ראש הממשלה נפתלי בנט מזהיר הבוקר (ד') מפני הידרדרות השיח.

"צריך להתייחס להעברת התקציב כעל האתגר הגדול, היחיד, בימים הקרובים, ואנחנו צריכים לעמוד בו", אמר ראש הממשלה. "העברת התקציב משמעותה להבטיח את יציבות המדינה, שהעסק יתפקד, שהכלכלה תצמח ותשגשג. אנחנו עומדים על מעל 7% צמיחה. אנחנו מושכים את המדינה ליציבות, ויש מי שמושך אותה לבלגן, לכאוס, לעוד בחירות, לחוסר תפקוד".

בפתח ישיבת הממשלה בנט ציין עוד כי העברת התקציב משמעותה הישרדות פוליטית של הממשלה. "אנחנו בישורת האחרונה של המאמץ הזה, לפנינו ימים מתישים ולילות לבנים בכנסת, אבל התקציב יעבור. העברת התקציב תאפשר לנו את היציבות הפוליטית והכלכלית שדרושה להתמודד עם האתגרים הגדולים הבאים. מה שאני מבקש מכולם בימים הקרובים זה להתגייס להסביר לציבור - מול הקמפיינים, מול הפייק - את החשיבות שבהעברת תקציב, כשהפעם האחרונה שהעבירו תקציב בישראל הייתה לפני שלוש שנים וחצי".

"לא להיגרר לרמת דיון נמוכה"

בנט הוסיף וביקש מחברי הקואליציה לנהוג באיפוק עד להעברת התקציב ולמעט בציוצים. "לא להיגרר לרמת דיון נמוכה. אני רואה שיש כמה חברים באופוזיציה שממש איבדו את זה בימים האחרונים, ראיתי את התמונות - זה דבר בלתי נתפס. הנשק שלנו הוא האמת, מה שאנחנו בונים ועושים פה. אנחנו מעלים את המדינה על המסלול, זו האמת. זו משימה כבירה, חשובה, ציונית ממדרגה ראשונה, והאמת תנצח. זה זמן השיא לאיפוק, גם בהתבטאויות, גם בציוצים. אם לא צריך לומר משהו - לא לומר. לא צריך לטלטל בימים הרגישים האלה את הספינה כדי להרוויח עוד נקודה בבייס".

במהלך ישיבת הממשלה יצביעו השרים על אישור הקמת שלושה יישובים חדשים לבדואים בנגב - שהם התנאי (אחד מני רבים) של רע"ם לתמיכה בתקציב שיעלה להצבעה בעוד שעות ספורות. השלב הזה יהיה השלב האחרון לפני הגעת חברי הכנסת וראש הממשלה למליאה להצבעה - שתארך על-פי ההערכות עד ליום שישי בבוקר - על חמישה חוקי תקציב ואחריהם שנתיים של יציבות ממשלתית-קואליציונית.

במהלך יום האתמול והלילה נאמו חברי הכנסת במליאה במשך שעות ארוכות. בין היתר במהלך הדיון אמר ח"כ סמי אבו שחאדה: "מדינת ישראל היא מדינה עשירה, הכלכלה הישראלית התפתחה בצורה די מהירה בשנים האחרונות, ולמרות כל המצב העולמי הקשה של הקורונה, הממשלה החליטה להגדיל את התקציב שלה בכ-150 מיליארד שקל. איפה הבעיה? הבעיה היא בדרך שבה מחולק הכסף. למי מגיע הכסף? לאן מגיע הכסף, ולאן הוא לא מגיע? מי מקבל את הכסף, ומי לא מקבל? ההסבר היחיד לפערים הקיימים בכל תחומי החיים בין יהודים לערבים במדינת ישראל הוא הגזענות של היהודים שניהלו את המדינה. אין הסבר אחר".

ח"כ יעקב מרגי התייחס לנאום ליצמן שעורר סערה כאשר כינה את הקואליציה "כלבים". לדבריו, "אמר אתמול ליצמן מה שאמר וכולם נזעקו לכבודם של הכלבים הלבנים. לפעמים הכול מהמזל, גם לכלבים יש מזל, אבל רק לחלק מהכלבים. נזעקו כי ליצמן אמר שלראשונה הוא רואה תופעה בטבע שכלבים נותנים לחתולים. יש בזה אמירה קצת פוגענית, אבל כולם נזעקו פה כאילו השיח במדינת ישראל ובכנסת הוא בית מרקחת, וזה הדבר הכי פוגעני שנאמר. אבל שחברת הכנסת יוליה מלינובסקי אומרת שחברי הכנסת של האופוזיציה נובחים כמו כלבים, אף אחד לא תובע את עלבונם של הכלבים השחורים. מסתבר שגם בזה יש גזענות".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס התייחסה לתקציב ככלי הישרדות פוליטי ואמרה: "אני הבנתי שעד היום תקציב המדינה היה אמצעי, לא מטרה, אבל אצלכם היוצרות התהפכו. תקציב המדינה הפך להיות מטרה. אתם רצים להעביר תקציב, וכדי לאפשר את הישרדות הממשלה הזו, תעשו כל מה שצריך כדי להבטיח את מועצת השבט, את זה שתשרדו עוד יום ועוד שעה, ואולי עוד שבוע, ואם צריך אתם משנים את תקנון הכנסת כדי ליצור רוב מדומה בניגוד לתוצאת הצבעות של הציבור הגדול במדינת ישראל בקלפי, או אם תרצו במילה אחרת, רצון העם.

"והשרים, הם מתראיינים על ההישג שבהעברת התקציב. הם מתגאים בכך שכשהם אישרו את התקציב בממשלה, הוא עבר פה-אחד. מחאו כפיים שם, ואני שואלת את עצמי, תגידו לי, זה נראה לכם נורמלי, שתקציב מדינה עובר, וכל השרים מוחאים כפיים - לאף אחד אין ביקורת? אף אחד לא חושב שמשהו פה אולי צריך לתקן? אבל מה, אתם מבחינתכם, התקציב הזה מביא איתו בשורה אמיתית, והבשורה היא הישרדות".