מרב מיכאלי: "בודקת אפשרות להכריז משפטית על מצב חירום בתחבורה"

שרת התחבורה כבר אמרה לא אחת כי ישראל נמצאת במצב חירום בכל הקשור לסוגיית התחבורה ופקקי התנועה, אך בביקור שקיימה בקדימה-צורן הפתיעה את הנוכחים כשאמרה כי היא בודקת אפשרות להכריז על כך באופן רשמי • הסמכות להכריז על מצב חירום נתונה בידי הכנסת

פקק תנועה בנתיבי איילון / צילום: Shutterstock
פקק תנועה בנתיבי איילון / צילום: Shutterstock

האם עומסי התנועה הכבדים שכולנו חווים יביאו את הכנסת להכריז על מצב חירום בתחום התחבורה? שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה לא אחת כי בכל הנוגע לתחום עליו היא מופקדת, ישראל נמצאת במצב חירום. רק בשבוע שעבר, במהלך כנס עמותת "תחבורה היום ומחר" שהתקיים בסינמטק, היא אמרה זאת, ואתמול (ג'), במהלך סיור שקיימה במועצת קדימה-צורן, היא חזרה על האבחנה הזו שלה.

"ישראל עדיין נלחמת את המלחמה הקודמת, זו המחלה הידועה שלנו. כולן מממשיכות לדבר על דיור, אני לא יודעת איך לספר לכן את זה, זה לא הדיור גוטה, זו התחבורה... יש מקומות בארץ שהלימודים בהם מתחילים בשעה 9:30 במקום בשעה 8:00 בבוקר, כי אין דרך להגיע לבית הספר", אמרה לנוכחים ובהם ראש המועצה קרן גרין, והוסיפה כי לאור המצב, "אני בודקת את האפשרות להכריז על מצב חירום מבחינה משפטית".

לפי אתר הכנסת, הסמכות להכריז על מצב חירום קבועה בחוק יסוד: הממשלה לפי סעיף 38. החוק מסמיך את הכנסת להכריז על מצב חירום לתקופה שלא תעלה על שנה (גם לממשלה יש סמכות כזאת, אך תוקפה 7 ימים. ג"ל). קיומו של מצב חירום מאפשר להפעיל הסדרים מיוחדים תחת המטריה של תקנות לשעת חירום, אשר עשויות לעתים להתנגש בחוקים אחרים.

במפגש לקחו חלק גם ראשי מועצות נוספים מאזור השרון: אבי הררי, ראש מועצת אבן יהודה; טל גורקי, ראש מועצת פרדסיה; ולין קפלן, ראש מועצת תל מונד; שיחד עם גרין העלו בפני מיכאלי את העומסים התחבורתיים הקשים שעימם מתמודדים תושבי האזור.

לדברי קרן גרין, יו"ר המועצה המקומית קדימה-צורן, "לצערי, לאחר ששנים קדימה-צורן יובשה, כעת אנו רואים פתיחות לבקשות, גישה חיובית והכי חשוב - שרת תחבורה שבאה לעבוד ולנסות לסייע, לפתור ולהקל על בעיות התחבורה הקשות שהוזנחו באופן פושע ממש, הדורש ועדת חקירה, במשך שנים ארוכות, דבר שהביא לכך שכעת נדרשים משאבים עצומים ויצירתיות כדי לתקן את הנזק לאחר שנקבעו עובדות בשטח שמקשות על פתרונות כמו רכבות ועוד. זה אתגר מורכב ביותר, הדורש חשיבה אחרת לחלוטין מהקיימת".