משפט נתניהו: עדותו של עד המדינה ניר חפץ נדחתה ל-16 בנובמבר

נתניהו, שלא נכח בשלב ההוכחות עד כה, צפוי להתייצב לדיון • לבקשת ההגנה בוטלו שני ימי דיונים בשבוע הבא, כך שבשבוע הבא יתקיים דיון רק ביום שני, במהלכו יעידו דרור שטרום, הממונה על ההגבלים לשעבר; ופליקס כהן, שהיה סמנכ"ל הכספים של יורוקום

ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף
ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף

עדותו של עד המדינה ניר חפץ במשפט נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו נדחתה ותחל בעוד כשבועיים, ב-16 לנובמבר. נתניהו, שלא נכח בשלב ההוכחות עד כה, צפוי להתייצב לדיון.

לבקשת ההגנה בוטלו שני ימי דיונים בשבוע הבא, כך שבשבוע הבא יתקיים דיון רק ביום שני, במהלכו יעידו דרור שטרום, הממונה על ההגבלים לשעבר; ופליקס כהן, שהיה סמנכ"ל הכספים של יורוקום.

היום (ד') הסתיימה עדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר. ברגר העיד במשך ארבעה ימים, וביומיים האחרונים נחקר נגדית על-ידי עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

ברגר היה מנכ"ל משרד התקשורת בין 2013-2015. הוא  פוטר על-ידי נתניהו בשיחת טלפון זמן קצר לאחר שנתניהו החליף את ארדן במשרד התקשורת. במקומו מונה שלמה פילבר, שהפך לעד מדינה בתיק.

התביעה מנסה להוכיח באמצעות ברגר, לצד עדים נוספים בהם פילבר, את רכיב התמורה בו מואשמים בני הזוג אלוביץ' שקיבלו מנתניהו בתמורה להיענות לדרישותיו מאתר וואלה. ברגר העיד בעדותו הראשית כי בזק התנגדה לרפורמת השוק הסיטונאי, שהייתה אמורה לאפשר תחרות בשוק התקשורת, בשל ההשלכות הכלכליות כבדות-המשקל עליה. גלעד ארדן, שר התקשורת דאז, שצפוי להעיד בתיק, סירב לקדם את האישור למיזוג בזק-yes, בו היה מעוניין אלוביץ', וכרך את האישור למיזוג בין שיתוף-הפעולה של בזק עם רפורמת השוק הסיטונאי.

לדברי ברגר, ראש המטה מטעמו של נתניהו, עו"ד איתן צפריר, הנחה אותו להיות חיובי לבזק. ברגר סיפר גם על הפעלת לחץ ממנכ"ל משרד ראש הממשלה דאזף הראל לוקר, לקדם את האישור למיזוג בזק-yes. ברגר העיד כי לא נכנע ללחץ ועבד לפי ההחלטות הכתובות שהתקבלו.

בחקירה הנגדית הובהר כי נתניהו לא שוחח עם ברגר על מיזוג בזק-yes ולא ידע את מקור ההנחיות שקיבל מצפריר. ברגר השיב כי לא זכור לו שצפריר אמר לו מפורשות שנתניהו מבקש לקדם את עסקת בזק-yes. ברגר השיב לשאלותיו של עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', כי לא ידע מי המקור להנחיות: "לא יכולתי לדעת מה מגיע מראש הממשלה, לא הייתה לי יכולת לאבחן מתי מה שנאמר לי מגיע מראש הממשלה, מהלשכה או מאיתן, אין לי מושג מה המקור".

בדיון שהתקיים היום אמרה התובעת מפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד יהודית תירוש, כי אין טענה שנתניהו פיטר את ברגר בשל תלונותיו של אלוביץ' כלפי ברגר. עו"ד תירוש ציינה כי בכתב האישום נכתב כי נתניהו ידע על התלונות של אלוביץ', אך אין טענה כי זו הייתה הסיבה להחלפתו של ברגר. לטענתה, "העובדה שנתניהו יודע היא עובדה רלוונטית מבחינתנו. ביחסי 'תן וקח', העובדה שנתניהו יודע שלאלוביץ' יש תלונות ביחס לברגר, היא בעלת משמעות. הוא ידע שיש בכך להשביע את רצונו של אלוביץ'".

ההגנה טענה בנקודה זו כי חילופי מנכ"לי משרדי הממשלה הם דבר שבשגרה, וכי חילופי המנכ"לים התבקשו נוכח חילופים השרים ולא מסיבה אחרת.

עוד עלה בחקירה הנגדית כי בעוד הבקשה של בזק למיזוג בזק-yes טופלה לאחר למעלה משנה עד שניתן האישור, הוט קיבלה אישור בתוך חודש על בקשה דומה. עו"ד בן-צור, סנגורו של נתניהו, הציג לברגר מסמכים המעידים כי פניות ששלחה בזק למשרד התקשורת בנוגע למיזוג, לא זכו למענה. השופטים ציינו כי ההתעלמות מהבקשות לא הייתה תקינה. ברגר השיב כי דחיית הטיפול נבעה מסדרי העדיפויות של משרד התקשורת.

במהלך העדות הוצג "מסמך התנעה" שכתב נתניהו למועצה לשידור הכבלים והלוויין להתנעת מהלך המיזוג. בחקירה הנגדית עלה כי התשובה נוסחה על-ידי משרד התקשורת עצמו, על-ידי היועצת המשפטית עו"ד דנה נויפלד. ברגר הסביר במענה לשאלותיו לעו"ד ז'ק חן, סנגורו של אלוביץ', כי מדובר ב"מכתב ניטרלי, שלא מביע דעה לכאן או לכאן, אלא אומר תתחילו תהליך", והוסיף כי מדובר ב"מכתב ללא עמדה".

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו ואיריס ושאול אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות