דיירים בפרויקט פינוי-בינוי בבת ים נגד דמרי: שטח הדירות קטן בחצי ממה שסוכם

בהסכם שנחתם לפני עשור התחייבה ענקית הנדל"ן לספק תוספת ממוצעת של 45 מ"ר לשטח הדירות, אולם לפני שנה חזרה בה • כעת הדיירים מבקשים לבטל את ההסכם • דמרי: "פועלים לשינוי התב"ע כדי לקבל תוספת זכויות לדיירים"

יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום
יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום

קבוצת בעלי דירות בפרויקט פינוי-בינוי בבת ים מבקשים לבטל הסכם עם חברת י.ח. דמרי הציבורית שבבעלות יגאל דמרי, בטענה כי התוספת לשטח הדירות החדשות תהיה קטנה ממה שהובטח להם בהסכם - 25 מ"ר בממוצע בלבד במקום 45 מ"ר. בעלי הדירות דורשים לבטל את הערות האזהרה שנרשמו על הדירות במסגרת ההסכם, על-מנת להתקשר עם קבלנים אחרים, שלטענתם הציעו להם הצעות טובות יותר.

ביום רביעי פנו 69 מבעלי הדירות, המהווים כ-50% ממחזיקי הנכסים, באמצעות עו"ד חגי הופן, לבית המשפט המחוזי בתל אביב על-מנת שימנה בורר שיכריע במחלוקת.

לטענת בעלי הדירות, הפער ביחסי הכוחות בין הצדדים הוא עצום. "מצד אחד, בעלי דירות בבניינים ישנים, רובם מבוגרים וקשי-יום המשוועים למימוש הפרויקט ושדרוג דירותיהם הישנות לבניינים חדשים עם מעלית - ומנגד, חברה בשווי מיליארדים המנסה לכפות הפחתה בזכויותיהם".

מדובר בפרויקט ענק להקמת שני מגדלי מגורים ושלוש קומות מסחריות, במקומם של הבניינים הישנים, על שטח של 3 דונם הממוקם בקו שני לים. כיום יש במתחם 84 דירות, ולפי התב"ע שאושרה ייבנו 234 דירות בשטח ממוצע של כ-107 מ"ר, כ-6,500 מ"ר שטחי משרדים, אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-850 מבני ציבור וקומות תת-קרקעיות לחניון.

האיום של מנהל החברה

י.ח. דמרי נחשבת לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות והמצליחות בישראל. היא בונה ברחבי הארץ, מאופקים ובאר שבע ועד ירושלים וחריש. שווי החברה עומד על 4.5 מיליארד שקל. יגאל דמרי הוא בעל השליטה המחזיק ב-63% ממניות החברה. שווי השוק של החזקות דמרי עומד על כ-2.8 מיליארד שקל, והרווח הנקי של החברה עמד במחצית הראשונה של השנה על 107 מיליון שקל.

בהסכם שנחתם בשנת 2011 התחייבה דמרי לספק דירות הגדולות בממוצע ב-45 מ"ר מהדירות הקיימות. כל דירה תקבל חניה תת-קרקעית, מחסן ומרפסת פתוחה. דירה עד לגודל של 34 מ"ר תקבל 80 מ"ר. דירה בשטח של 34-40 מ"ר תקבל 98 מ"ר, ודירה בשטח רשום של 40 מ"ר תקבל 115 מ"ר.

לפני פרסום התב"ע החדשה בנובמבר 2020, דמרי פנתה לנציגות הבעלים והודיעה כי לאור זכויות הבנייה בתב"ע החדשה היא לא תוכל לספק לבעלים תוספת של יותר מ-12 מ"ר לדירה, וכי לתמורה הקבועה בהסכם אין היתכנות כלכלית. לטענת בעלי הדירות, לאחר משא-ומתן שופרה ההצעה לתוספת של 25 מ"ר לדירה.

לפי ההסכם, בעלי הדירות רשאים לסגת מהעסקה אם לא התקיימו התנאים, ודמרי זכאית לקבל החזר הוצאות אם יבוטל ההסכם. בעלי הדירות טוענים כי דמרי לא עומדת בשורה של תנאים, בהם גודל הדירות והשגת אישור מ-80% מבעלי הדירות.

כאמור, בעלי הדירות ביקשו לבטל את ההסכם ולמחוק את הערות האזהרה, על-מנת להתקשר עם קבלן אחר, אך החברה מסרבת. לטענתם, מנהל החברה איים כי אם לא יסכימו להפחתת התמורה, "הוא יתיש אותם ויגרור את העניין בהליכים משפטיים במשך שנים".

"נציגי הבעלים פנו לקבלת הצעות מחברות קבלניות אחרות וקיבלו הצעות גבוהות בהרבה מהצעות המשיבה", טוענים בעלי הדירות. לטענתם, חלק מהמציעים הסכימו לתמורה המשקפת תוספת של כ־47.5 מ"ר לדירה, בנוסף למרפסת בשטח של 15 מ"ר ולשיפור במיקומי הדירות.

"פועלים לשינוי התב"ע"

מחברת י.ח. דמרי נמסר בתגובה: "דמרי מקדמת את הפרויקט מ-2011, כשבמהלך התקופה העירייה והוועדה המחוזית שינו את התוכנית מספר פעמים, ולפני כשנה התב"ע אושרה בהתאם להנחיות העירייה והוועדה, כך שהתמורה לבעלי הדירות תעמוד על תוספת של 12 מ"ר בלבד, זאת על אף שהחוזים מולם נחתמו טרום שינוי המדיניות".

"במשך הזמן הזה, החברה עמדה בקשר עם בעלי הדירות, שאף השתתפו בדיונים ברשויות והיו מודעים לעוצמת התנגדותה להקטנת תוספת השטח. כמו כן, החברה פעלה במשך כל תקופת ההתקשרות לרווחת בעלי הדירות, ואף חיזקה על חשבונה את המבנים הישנים שהוכרזו על-ידי העירייה כמסוכנים. 

"דמרי פועלת לשינוי התב"ע בניסיון לקבל תוספת זכויות לדיירים בהתאם להסכם הראשוני מולם. לחברה ניסיון רב ומוכח בקידום פרויקטי פינוי-בינוי, ואנו פועלים במלוא המרץ בקידום והוצאת הפרויקט לפועל".

עו"ד חגי הופן, המייצג 47 בעלי דירות בפרויקט, מסר בתגובה כי "חברת דמרי אינה מקיימת את הסכם הפינוי-בינוי ומנסה לכפות על בעלי הדירות הפחתה משמעותית מהתמורות המגיעות להם על-פי ההסכם. לאור התנהלות דמרי, בעלי הדירות מבקשים לבטל את הערות האזהרה הרשומות לטובת דמרי ולצאת לדרך חדשה עם יזם חלופי, ולשם כך הם מבקשים למנות בורר על-פי סעיף הבוררות בהסכם".

עו"ד ערן שפינדל מייצג את חברת י.ח. דמרי.