"שמרנו על קשר עם כל השותפים שלנו. הרי בעתיד נחזור לעבוד יחד - למה שנוותר עליהם?"

בני ווקס הוא בין בעלי "פרשוק", עסק למשלוחי פירות וירקות לרחבי הארץ • אחראי גם על הפיתוח של הפלטפורמה והמחשוב של העסק • "החזון שלי לעתיד העסק הוא להתמקד אף יותר בחומר האנושי, זה הייחוד שלנו וזה החוזק שלנו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

בני ווקס, בין בעלי ''פרשוק'' / צילום: תמונה פרטית
בני ווקס, בין בעלי ''פרשוק'' / צילום: תמונה פרטית

"בוקר אחד, ב-1 מרץ 2020, הגענו לעבודה כל השותפים בעסק ולא הבנו מה עושים עכשיו", סיפר בני ווקס, אחד מהשותפים בעסק "פרשוק" שמביא פירות וירקות לבית הלקוח, "חברת א.ת יבולה שבה עבדתי כללה מאה עובדים, איך מתקדמים מעבר לענייני החל"ת?". עד לפרוץ הקורונה בישראל, יבולה קישרה בין חקלאים למסעדנים ומלונות.
"מתוך אלף לקוחות שהזמינו מדי יום, נותרו לנו אולי חמישים", מרחיב ווקס על ההתמודדות הראשונית עם הקורונה, "המסעדות נסגרו, בתי המלון גם, זה בכלל בלי להתייחס לכך שגם החקלאים נפגעו אנושות".

ווקס מוסיף כי לו ולמנהלי יבולה לא היו מחשבות על "לשבת רגל על רגל", המטרה שלו הייתה לא רק לשמור את הראש מעל המים, אלא גם להצליח. "בסופו של דבר, אתה יכול לשבת ולבכות על מר גורלך או לקחת את העניינים בידיים", הוא סיפר. "הגיע לנו רעיון נחמד - לפי 15 שנה, כשהייתי סטודנט, הקמתי אתר שקישר בין משק ספציפי ללקוחות", סיפר ווקס על תחילת הדרך, "והיות וליבולה הייתה כבר את התשתית והקשרים לחקלאים - היא הייתה הבסיס להקמת פרשוק".

כמובן שהרעיון תפס מהר מאוד, צורף שותף שהוא חקלאי ופרשוק המשיכה לגייס עוד ועוד "שותפים אסטרטגיים", "שיוכלו למלא את הסל לבית הממוצע", הוסיף, "אחד השותפים הגדולים שלנו הוא משק בן דור ביסוד המעלה, אבל עכשיו אם תסתכל באתר של פרשוק תחת 'החקלאים שלנו', תוכל לראות את כל מי שעובד איתנו - שאר החבר'ה שנתקעו עם סחורות שאין להם למי למכור".

ווקס מציין כי מאז פתיחת העסק, פרשוק הגיעה לתפוצה רחבה מאוד, "מגדרה עד נתניה". בנוסף, פרשוק עומד להשתתף ביום הקניות הישראלי, shopping IL ביוזמת גוגל, שיתקיים ב-9-10 בנובמבר. "אנחנו לא היחידים בתחום שם אבל יש לנו שפע להציע", סיפר ווקס. כשנשאל בנוגע למענקי הקורונה מהאוצר, ווקס התחיל לצחוק. "פרשוק הוקמה במרץ 2020, בול כשהתחיל הכל, כך שלא היינו זכאים לדבר", ואילו יבולה לא עמדה בקריטריונים של משרד האוצר: "כך שגם שם לא קיבלנו משהו".

בתחילת הדרך ווקס ושותפיו עוד חשבו לגבות את הכספים שהיו חייבים להם בתעשיית המסעדות, אך מהר מאוד התברר להם שזה לא משהו שיתרחש ב-2020. "אין מה לעשות, צריך לעשות לימונדה מלימונים". מהנקודה הזאת ווקס החליט כי הוא יתרכז בחומר האנושי - השותפים הטבעיים שלו ל"מאבק", הוא סיפר בצחוק. "שמרנו על קשר עם כל השפים, המסעדות, בתי המלון. בעתיד הרי נחזור לעבוד יחד, למה לוותר עליהם?", אמר ווקס.

החזון של ווקס בעתיד הוא לקחת את החוזקות של פרשוק - חדשנות טכנולוגית וקהילתיות, ובעזרת פלטפורמות חדשניות ומודל חברתי, להוריד עלויות ולשפר שירותים לצרכן.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il