איגוד רופאי הילדים: "גם בישראל, תועלות החיסון לילדים עולות בסדרי גודל על הסיכונים ממנו"

לקראת דיון הצט"מ (צוות הטיפול במגפות) היום, האיגוד לרפואת ילדים והחוג הישראלי למחלות זיהומיות בילדים מפרסם תמיכה ברורה בחיסון • "הסיכון לאשפוז מקורונה הוא 1 מ-900 ילדים מאומתים. לונג קוביד מופיע באחוזים לא זניחים. מיוקרדיטיס צפוי להיות נמוך או לכל היותר שווה לתדירותו בנוער"

''מזה שנים רבות, ילדים מתחסנים בחיסוני שגרה, כנגד מחלות בנות מניעה, ולא רק בעת מגפה'' / אילוסטרציה: Shutterstock
''מזה שנים רבות, ילדים מתחסנים בחיסוני שגרה, כנגד מחלות בנות מניעה, ולא רק בעת מגפה'' / אילוסטרציה: Shutterstock

לקראת הדיון הפתוח לציבור של הצט"מ, צוות הטיפול במגפות, בעניין חיסון ילדים בני 5-11 נגד קורונה בחיסון של חברת פייזר, פרסמו היום (ה') האיגוד לרפואת ילדים והחוג הישראלי למחלות זיהומיות בילדים, מסמך חוות דעת ובו תמיכה ברורה וחזקה במתן החיסון לילדים בגילאים הללו בישראל.

המומחים מציינים כי אמנם מחלת הקורונה (Covid-19) מסוכנת יותר למבוגרים מאשר לילדים, אך גם בילדים אינה נטולת סיכון. הסיכון לאשפוז בילדים הוא 1 ל-900 ילדים מאומתים. הנתונים לגבי תחלואה ממושכת בקורונה ("לונג קוביד"), משתנים ממחקר למחקר, אך החוקרים מניחים כי ההערכה השמרנית ביותר, היא כי מדובר ביותר מ-1% מהחולים התסמיניים. תסמונת הלונג קוביד, הם אומרים, יכולה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות חיי הילד. גם עצם נוכחות המחלה בחיינו, משפיעה לרעה על הילדים, בשל המגבלות המוטלות עליהם, בידודים וסיכון לסגרים במערכת החינוך.

באשר לחיסון, הוא נמצא יעיל ב-91% במניעת מחלה בילדים בני 5-11, במחקר קליני מבוקר. מבדיקת פרופיל הבטיחות בגילאי 12 ומעלה, נמצא בגילאים הללו פרופיל בטיחות מצויין, ובבני 5-11 שהשתתפי בניסויים לא נמצאו תופעות לוואי נוספות. תופעת הלוואי העיקרית שבכל זאת נמצאה, היא דלקת בשריר הלב, אך אם לוקחים בחשבון שכיחות לא גבוהה יותר מאשר בבני 12 ומעלה, ובהינתן מופע המחלה קל יחסית בעקבות החיסון (לעומת דלקת שריר לב חמורה יותר בעקבות מחלות ויראליות אחרות, ביניהן קורונה), הרי שהסיכון הוא נמוך.

החוקרים מציינים כי בין בני 16-19 השכיחות של דלקת שריר הלב בעקבות חיסון הקורונה היא גבוהה מאשר בבני 12-15, עדות אפשרית לכך שמדובר בתופעה המאפיינת במיוחד את גיל ההתבגרות, ועשויה להופיע לעיתים פחות תדירות בקרב בני 12 ומטה.

החוקרים מציינים כי שורה של מחקרים שוללת את הטענה לפיה חיסוני הקורונה פוגעים בפריון האישה והגבר.

"רפואת ילדים עוסקת במניעה", אומרים הכותבים. "מזה שנים רבות, ילדים מתחסנים בחיסוני שגרה, כנגד מחלות בנות מניעה, ולא רק בעת מגפה. כעת, משאושר החיסון כנגד קורונה, גם היא הפכה ניתנת למניעה בזכות החיסון.

"נכון לסוף אוקטובר 2021, גל תחלואת הדלתא בדעיכה, והסיכון להידבקות בירידה, אך בהתבסס על הניסיון מגל זה, צפוי כי יופיעו וריאנטים חדשים, והתחלואה תתפרץ בקרב אוכלוסיות עם כיסוי חיסוני נמוך, שהעיקרית בהם היא אוכלוסיית הילדים. סביר כי כלל האוכלוסייה או לפחות רובה המכריע ייחשף לנגיף במוקדם או במאוחר - לאור המגמות הנחזות של מהלך המגפה, סביר כי הנגיף יהפוך לאנדמי ובסופו של דבר מרבית האנושות ובכלל זאת ילדים ייחשפו לנגיף.

"על כן, בסופו של דבר ולאורך זמן, ככלל, החלופות תהיינה אחת משתיים - להיחשף לנגיף ללא חיסון, או להיחשף אליו כמחוסנים. אנו מסיקים כי התועלת מהחיסון עולה בסדרי גודל על הסיכון האפשרי ממנו".