ההימור על צים השתלם לאלי גליקמן: אופציות שקיבל הפכו למניות בשווי של 75 מיליון דולר

חברת הספנות מבקשת להקדים מימוש של אופציות שאושרו למנכ"ל גליקמן לאחר מינויו לתפקיד המנכ"ל, טרם ההנפקה בוול סטריט • תחת ניהולו הפכה לאחרונה צים לחברה הרווחית בישראל, הודות לגאות בעסקי ההובלה הימית

אלי גליקמן, מנכ''ל צים ספנות / צילום: יח''צ
אלי גליקמן, מנכ''ל צים ספנות / צילום: יח''צ

חברת התובלה הימית צים  מבקשת מבעלי המניות שלה לאשר הקדמה של הבשלת אופציות שנמצאות בידי מנכ"ל החברה, אלי גליקמן. אסיפת בעלי המניות של צים תתכנס ב-13 בדצמבר, ועל הפרק עומדת בקשת החברה לאשר את ההקדמה.

מדובר באופציות שהוקצו לגליקמן בשנת 2018, לאחר מינויו למנכ"ל, ושנים טרם ההנפקה הראשונית של צים בבורסת ניו יורק (שבוצעה בינואר 2021). גליקמן קיבל באותה הקצאה 1.5 מיליון אופציות, שניתנות למימוש למניות צים במחיר של דולר אחד למניה.

במחיר השוק הנוכחי (50 דולר למניית צים), ובהנחה שגליקמן טרם מימש מהחזקותיו, עומד שווי כלל מניות המימוש שקיבל באותה הקצאה על כ-75 מיליון דולר.

על פי תנאי ההקצאה, 50% מהאופציות הבשילו כעבור שנה, 25% נוספים הבשילו שנתיים ממועד ההקצאה ונותרו כעת 25% מהאופציות (375 אלף), שטרם הבשילו ומיועדות להבשלה בחודש מאי 2022.

מחיר המימוש למניה עודכן ל-0

בהתאם לתוכנית האופציות, מחיר המימוש שלהן משתנה בכפוף לאירועים מסוימים ובהם דיבידנד. צים חילקה לאחרונה דיבידנד מיוחד בגובה 2 דולרים למניה, 238 מיליון דולר בסך הכול, ובהתאם לחלוקה עודכן מחיר המימוש למניות שבידי גליקמן ל-0.

המשמעות היא שאם היה ניתן לממש את האופציות היום, במחיר הנוכחי של מניית צים, שווי המניות שהיה מתקבל ממימוש יתרת האופציות של גליקמן, עומד על כ-18.8 מיליון דולר. בזימון לאסיפה נכתב, כי "לאור ביצועי החברה והישגיה במהלך שנת 2021, ולאור מדיניות הדיבידנד שלה, צפוי שהחברה תחלק דיבידנד נוסף לפני מועד ההבשלה של ה-25% הנוספים של האופציות של גליקמן".

עוד צוין, כי משום שמחיר המימוש כבר אופס, לא ייווצר שינוי נוסף בעקבות חלוקת דיבידנד נוסף, ולפיכך מוצע להקדים את ההבשלה. עוד נכתב, כי דירקטוריון צים אישר את ההקדמה על רקע "תרומתו הרבה ומאמציו של המנכ"ל לתפעול העסקי של החברה ולתוצאות הפיננסיות שלה".

אגב, עם ההנפקה של צים, גליקמן קיבל אופציות נוספות, שההטבה שלהן הוערכה אז ב-9.6 מיליון שקל. האופציות הוענקו במחיר מימוש זהה למחיר ההנפקה, 15 דולר, והיו מיועדות להבשלה בהדרגה החל משנה לאחר ההענקה שלהן. 

זינקה 234% מאז ההנפקה בתחילת השנה

גליקמן מנהל את צים מאז 2017, לאחר שכיהן בעבר כמנכ"ל חברת החשמל. בראיון לגלובס לאחר ההנפקה סיפר גליקמן: "צים, כשהגעתי אליה, עמדה לפני פשיטת רגל. כשפנו אליי להיות מנכ"ל צים, אמרתי: 'מה, אני משוגע?'. לקח יותר מחצי שנה של פניות ובסוף החלטתי לבוא בזכות שני דברים: האתגר והתגמול. לקחתי סיכון אישי רב לקרדיט שלי".

ההימור שלו השתלם ובגדול. מאז ההנפקה בתחילת השנה זינקה מניית צים ב-234%, והיא משקפת לחברה שווי של כ-5.8 מיליארד דולר. בעלת המניות המרכזית בצים, חברת קנון  של עידן עופר, מחזיקה כ-28% מההון. 

העלייה החדה במניה הגיעה על רקע תוצאות חיוביות, שנתמכות בזינוק במחירי התובלה הימית והעלייה החדה בביקושים. את הרבעון השני של השנה סיימה צים עם רווח נקי יוצא דופן של 886 מיליון דולר, יותר מפי 35 לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד ועלייה של מעל 50% מהרווח שנרשם ברבעון הקודם, שהיה אף הוא חריג לטובה.

צים, שלפני פחות מעשור נדרשה להסדר חוב ענק כדי להמשיך לשרוד, הפכה כנראה לחברה הרווחית בישראל כיום. בסיכום המחצית הראשונה של השנה היא מציגה רווח נקי של 1.47 מיליארד דולר.

במהלך הרבעון השני של 2021 הובילה החברה 921 אלף מכולות (TEU), עלייה של 44% לעומת הרבעון המקביל. מחיר ההובלה הממוצע למכולה היה 2,341 דולר, עלייה של 119%. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בקרוב ל-2.4 מיליארד דולר, פי שלושה מהרבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה, ההכנסות הסתכמו בכ-4.1 מיליארד דולר, יותר מההכנסות בכל 2020.