השר אלקין בוועדת הכלכלה: "לא יהיה פינוי בכפייה של פולשים לדירות הדיור הציבורי"

ב-20 השנים האחרונות יש ירידה משמעותית בכמות יחידות הדיור הציבורי, מ-96 אלף ל-52 אלף יח"ד • הבשורה של אלקין: משרד הבינוי והשיכון יסייע בשכר דירה ל-4 חודשים למתפנים מרצון

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת מיכאל ביטון, דנה היום (ב') בנושא פינויים של פולשים מדירות הדיור הציבורי. הדיון נערך על רקע כוונת משרד הבינוי והשיכון להגדלת היצע הדיור הציבורי ב-7,300 יחידות דיור (יחידות דיור) מדי שנה, באמצעות בניית דירות חדשות, אבל גם ע"י פינוי גופים ציבוריים (רשויות מקומיות, בתי חולים, קיבוצים עירוניים) ופינוי פולשים מדירות מגורים.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שהציג את נושא הדיור הציבורי במדינת ישראל הראה איך ב-20 השנים האחרונות יש ירידה משמעותית בכמות יחידות הדיור הציבורי, מ-96 אלף ל-52 אלף יחידות דיור. ומצד שני, עלייה משמעותית במספר הממתינים לדיור ציבורי, הנאמדים כעת ב-26 אלף איש. לדבריו יש כעת 1,011 דירות שפלשו אליהן. הוא הבהיר כי מרבית הדירות מושבות בהסכמה.

השר אלקין התייחס לנושא הזכאויות ואמר: "חלק מהדירות מוחזקות על ידי אנשים שלא עומדים בכללי הזכאות לדיור ציבורי. אני מסכים שמזמן לא נשקלו מחדש הקריטריונים לדיור ציבורי והמדינה השתנתה. שנים האוצר התנגד לבדיקה הזו מחדש והסכמנו להקים ועדה ציבורית שתבחן מחדש את הקריטריונים לזכאות. נקים ועדה עוד השנה ונפעל לשינוי ועדכון הקריטריונים". מצד שני, הוא הוסיף ש"תהיה מדיניות של אפס סבלנות כלפי פולשים טריים". החידוש הגדול הוא שכדי לעודד התפנות מרצון, יסייע משרד הבינוי והשיכון בשכר הדירה לתקופה של ארבעה חודשים.

ח"כ נעמה לזימי אמרה בתגובה לדברים כי "עד לגיבוש קריטריונים מוסכמים לא יפונו עוד משפחות! ועדה כזו יכולה להשפיע דרמטית על הזכאות לדיור ציבורי. שמחה שהשר אלקין נענה לבקשתי, זוהי הזדמנות לעשות תיקון עם הפקר הדיור הציבורי כולו - במקום להחריב חיים - לבנות ולתת הזדמנות ותקווה".

ח"כ איתמר בן גביר אמר: "אני שמח לשמוע את השר אלקין מספר שהפינויים בדיור הציבורי הוקפאו, כי יש מקרים הומניים רבים של נכים, קשישים, וחסרי כל שביקשו לזרוק אותם מהבית". עוד הוא הוסיף: "טוב שתוקם ועדה פרטנית שתבחן את כלל הפרטים. מי שהשתלט על שטח ועושה מזה עסק צריך לפנות אותו, אך מי שהוא מסכן וגלמוד, בשביל זה בדיוק יש את הדיור הציבורי".

לקראת הישיבה שלח איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים מכתב ליו"ר ועדת הכלכלה ובו פירטו נציגיו את הסתייגותם הנחרצת מפינוי פולשים: "פינוי של דיירים, ובפרט משפחות ובהן ילדים, מדירה שבה התגוררו במשך זמן ארוך, ומבלי שהמדינה ייצרה פתרון דיור חלופי עבורם, תמוה ומסוכן. אנו יודעים כי מי שאין לו יציבות במגורים-נפגע גם בהיבטים נוספים בחייו. כלומר, הפינוי עלול לפגוע ביכולתם של ההורים לשמור על מקום עבודתם ועל מקור הפרנסה וביכולתם של בילדים להצליח במסגרות החינוך. לפינוי בכוח יש השלכות רגשיות נפשיות קשות על המשפחה".

האגודה לזכויות האזרח ערערה על הלגיטימציה של חברת השיכון עמידר לטפל בנושא פינויי פולשים: "מדובר בהפרטה כפולה של סמכויות מנהליות שיש להפעילו ברגישות ובשיקול-דעת רב. הפעלת הסמכויות שהוקנו לחברה לנקוט בכל צעד חוקי נגד דיירי הדיור הציבורי ומבקשי סיוע אחרים כרוכה בפגיעה בזכויות יסוד של פרטים מוחלשי. קבלת ההחלטות בעניינים אלה משקפת איזון מורכב בין זכויות הדיירים המוחלשים לבין קידום האינטרס הציבורי, שמירה על הקופה הציבורית, וטובתם של כלל הזכאים לסיוע בדיור".