גם סעודיה רוצה להיות הוליווד, בהשקעה של 64 מיליארד דולר עם חלום להפי אנד

סעודיה מתעקשת בשנים האחרונות להיגמל מהתלות שלה בתעשיית הנפט – ועכשיו היא מצהירה במפורש על החלום שלה להפוך את אל-אולה המדברית להוליווד החדשה, עם השקעה עצומה של 64 מיליארד דולר בעסקי הקולנוע

ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, Mohammed younos
ריאד, בירת סעודיה / צילום: Shutterstock, Mohammed younos

עוד לפני ארבע שנים הייתה סעודיה מדינה דתית ומסתגרת, שאסרה על נשים לנהוג במכונית, כפתה הדרה מגדרית במסעדות שלה ומנעה לגמרי את רוב אפשרויות הבילוי והבידור, מהופעות מוזיקה ועד להקרנות סרטים. השינוי החל כשיורש העצר, מוחמד בן סלמאן, הגיע והתיר במהירות את ההגבלות ההדוקות, אחת אחרי השנייה. סעודיה הסירה את החרם בן עשרות השנים על הוליווד - בגלל תכנים שנחשבו פוגעניים כלפי האסלאם - רק לפני שלוש שנים, בשנת 2018, ועכשיו היא כבר חולמת על הפי אנד.

סעודיה מבקשת להפוך למעצמה מובילה של קולנוע במזרח התיכון, ולשם כך היא מתכוונת להשקיע 64 מיליארד דולר בתעשיית הבידור אצלה, בעוד מאמץ אסטרטגי לגמול את הכלכלה המקומית מהתלות המסורתית בנפט.

סרט הפעולה "לוחם המדבר", למשל, בכיכובו של אנתוני מאקי, קפטן אמריקה החדש של אולפני מארוול, כבר מצולם בימים אלה בסעודיה. הסרט "קנדהאר", המותחן המיועד של ג'רארד באטלר, יצולם שם בשבועות הקרובים. אפילו נטפליקס קפצה על ההזדמנות החגיגית הזאת, כשחתמה על חוזה להפקת 8 סרטים עלילתיים עם אולפן סעודי מקומי.

ה-הוליווד של סעודיה נקראת אל-אולה, והיא גם אתר המורשת העולמי הראשון שהוכרז בסעודיה, כחלק מאותו מאמץ סעודי להיגמל מעסקי הנפט לטובת עסקי התיירות. אל-אולה הוא אתר תרבותי שמתהדר בשרידים פרה-אסלאמיים, מהימים של לפני מוחמד, ולכן הוא גם הוזנח לאורך שנים של שלטון דתי בסעודיה. לשם מזרימים הסעודים את ההשקעה של 64 מיליארד הדולר, עם הצהרה מפורשת על שאיפות לבסס שם אתר קולנוע בינלאומי.

אבל סעודיה לא לבד במדבר שלה - גם ירדן, מרוקו ואיחוד האמירויות מנסות כבר שנים למשוך אליהן את תעשיית הקולנוע, עם שפע של אתרי צילום מדבריים. אתגרים נוספים מקשים על סעודיה בתחרות הזאת, כמו בעיות כרוניות בהשגת ויזות לממלכה, מגבלות שינוע של ציוד קולנועי בשדות התעופה שלה ומחסור בכישרונות מקומיים תומכים - תוצאות של החרם רב השנים על תעשיית הקולנוע העולמית.

אבל, כאמור, סעודיה לא נרתעת - כבר בחודש הבא, בדצמבר, יושק בעיר הקדושה ג'דה פסטיבל סרטים עולמי, "פסטיבל הים האדום", ולמרות החשש מביקורת של ארגוני זכויות אדם על מעשים שנויים במחלוקת של השלטון הסעודי - עם השקעה כל-כך גדולה, הוליווד תגיע גם לשם.